تضمین معاملات ملکی چگونه انجام می شود؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اجرای معاملاتی که افراد منعقد می‎کنند هر دو طرف می‎بایست نسبت به انجام تعهد طرف مقابل اطمینان حاصل کند. از این روی در قراردادها همیشه مواردی بابت تضمین قید می‎شود.
تضمین

تضمین معاملات ملکی چگونه انجام می شود . قراردادهایی که در بنگاه‌های معاملاتی یا بیرون از آنجا تحت عنوان بیع نامه یا قولنامه تنظیم می‌شود، سندی عادی است و به همین دلیل خریدار و فروشنده باید در تنظیم آن نهایت دقت را داشته باشند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

در وثیقه یا در رهن و توقیف بودن ملک

هنگام خرید یک ملک خریدار باید مشخصات ملک را، با آنچه در سند قید شده است مطابقت دهد و مشخص شود که ملک در وثیقه، رهن و یا در توقیف نباشد. استعلام از ثبت اسناد و استفاده از کد رهگیری در اینجا کارساز است.

تضمین

احراز سمت

هرگاه فروشنده ای که قولنامه را امضا می‎کند، مالک نباشد، بلکه وکیل یا ولی یا قیم مالک باشد، خریدار باید مدارک وجود این سِمت ها را بررسی و احراز کند و ببیند آیا وکیل در وکالت‌نامه خود حق فروش و گرفتن مبلغ معامله را دارد یا ندارد. همچنین اگر امضا کننده ولی مالک است، خریدار باید مطمئن شود که در زمان امضای قولنامه توسط ولی، کودک به سن بلوغ نرسیده باشد.

اگر امضا کننده قیم مالک است، باید مشخص شود که آیا قیم به تنهایی حق فروش مال او را دارد یا با اجازه ی دادگاه چنین حقی برای او در نظر گرفته شده است.

گواهی انحصار وراثت

اگر مورد معامله ملک موروثی است و از طریق ارث به فروشنده رسیده است، خریدار باید گواهی انحصار وراثت را ببیند و فتوکپی برابر اصل آن را نیز از فروشنده بگیرد و تسویه حساب مالیات بر ارث را نیز ملاحظه کند.

پرداخت تمام مبلغ معامله

خریدار تا زمانی که مورد معامله را تحویل نگرفته یا اینکه مورد معامله با سند رسمی به نام او نشده است، باید از پرداخت تمام مبلغ مورد معامله خودداری کند. فروشنده نیز باید مورد معامله را قبل از دریافت تمام مبلغ به خریدار تحویل ندهد و حتماً در خصوص پرداخت مابقی مبلغ از طرف خریدار، زمان تعیین کرده و این نکته را متذکر شود که در صورت عدم پرداخت در تاریخ مقرر، فروشنده می‎تواند معامله رافسخ  و برهم بزند.

 

تضمین

استفاده از چک

همیشه تلاش خریدار بر این است که تمام پرداختی‎ها را به وسیله چک تضمینی انجام دهد تا اگر فروشنده منکر دریافت وجه شد، وسیله‌ای برای اثبات پرداخت خود داشته باشد.

اگر فروشنده مبلغ معامله را از طریق چک دریافت ‌کند، در صورت برگشت خوردن چک، تنها می‌توان وجه چک را مطالبه کرد و نمی‎توان معامله را برهم زد؛ مگر این‎که دو طرف ضمن قرارداد بر این مورد توافق کرده باشند.

وجه التزام

وجه التزام در قرارداد به این معناست که هرگاه به علتی معامله انجام نشد، مبلغی به عنوان جریمه از طرفی که باعث انجام نشدن معامله شده، گرفته و به طرف دیگر پرداخت می‎شود که در اصطلاح وجه التزام می‎گویند. اما کسی که وجه التزام را مطالبه می‌کند، باید خود تعهداتش را به طور کامل انجام داده باشد. به عنوان مثال، خریدار باید در دفترخانه حاضر شود و قیمت معامله را نیز به رؤیت دفتردار برساند و عدم اجرای تعهد طرف دیگر نیز احراز شود. بهتر است طرفین در قولنامه برای حضور در دفترخانه  حتماً روز، ساعت و دفترخانه‎ی مشخصی را تعیین کنند و لازم است برای عدم حضور، وجه التزام سنگینی قرار داده شود.

تضمین

توان مالی خریدار

لازم است از توان مالی خریدار برای پرداخت مبلغ معامله اطمینان حاصل شود و شرط‎هایی در قولنامه آورده شود که درصورت عدم پرداخت قیمت یا ناتوانی از پرداخت، برای فروشنده حق برهم زدن معامله وجود داشته باشد.

امضای مالکان

اگر مالکان متعدد باشند، حتماً باید زیرقولنامه را همه مالکان امضا کنند، مگر این‎که به یک نفر وکالت در فروش بدهند که در این صورت وکیل از طرف همه مالکان قولنامه را امضا می‌کند.

الزام به تنظیم سند

اگر هر یک از دو طرف معامله از حضور در دفترخانه اسناد رسمی و انتقال سند مورد معامله خودداری کنند، طرف دیگر می‎تواند الزام به تنظیم سند رسمی را از دادگاه درخواست و پس از قطعیت حکم، درخواست صدور اجرائیه کند. با خودداری طرف معامله از حضور در دفترخانه، نماینده اجرای احکام، سند مالکیت را امضا می‎کند.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …