خانه مهربان در محله ۴۰۰ ساله تهران

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیدن این خانه تاریخی یک تیر و چند نشان است؛ چرا که با گذر از کوچه عودلاجان از میان خانه‌ها و مکان تاریخی متعلق به دوران قاجار و صفویه عبور می‌کنید.
خانه مهربان

خانه مهربان از بناهای باارزش و تاریخی در محله عودلاجان است که یادگارهایی از معماری دوره تحول میانه (پهلوی اول) دارد. به‌صورت شگفت‌انگیزی می‌توانید بنایی گردشگری در سبک معماری قاجار – در دوران قبل و بعد از عصر مشروطیت – را در آن بیابید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

خانه مهربان یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران در دل محله عودلاجان است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت به شمار می‌آید. با قدم زدن در میان کوچه‌ پس‌کوچه‌های این محله که هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده است، می‌توانید به گذشته‌های دور سفر کنید و خانه مهربان و چند مکان تاریخی دیگر را از نزدیک ببینید.

خانه مهربان به چه کسی تعلق دارد؟

خانه مهربان را در اسناد قدیمی بازمانده از گذشته به افراد مختلفی نسبت داده‌اند. خانه مهربان پس از سال‌ها معامله و جابه‌جایی، زوجی با نام «مهربان‌منش» آن را خریداری کردند و نام این زوج تا به امروز روی این خانه قدیمی باقی مانده است. امروزه بخشی از این خانه به خاطر ترمیم و بازسازی بافت تاریخی محله عودلاجان در اختیار «مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران» قرار دارد.

خانه مهربان

یادآوری خاطرات کودکی و مادربزرگ‌ها

وقتی وارد خانه مهربان می‌شوید در وسط حیاط خانه، یک حوض آبی فیروزه‌ای قدیمی را می‌بینید که دورتادور آن، گلدان‌های سفالی با طرح‌های رنگارنگ و سنتی خودنمایی می‌کند و شما را به یاد خاطراتی می‌اندازد که از دوران کودکی خود و خانه مادربزرگ‌ها دارید. این گلدان‌های زیبا روی پله‌ها تا روی ایوان و ورودی خانه را با مسیری تزئینی آراسته‌اند.

در بین ستون‌های خانه و روی نرده‌های ایوان، گل‌های شعمدانی وجود دارد که در جای‌جای خانه حضور پیدا کرده‌اند و اگر ساعتی را روی ایوان شمالی بگذرانید، منظره‌ای زیبا از درختان قدیمی را خواهید دید.

چطور به خانه مهربان برویم؟

برای رفتن به خانه مهربان کافی است تا خود را به نزدیکی بازار بزرگ تهران برسانید. این منطقه در طرح ترافیک قرار دارد و شاید برای رسیدن به آن تا پیش از پایان ساعت طرح ترافیک به مشکل بخورید؛ اما اگر قصد دارید با ماشین خود به منطقه بروید، از طریق بزرگراه امام علی(ع) شمال به جنوب وارد تونل امیرکبیر و سه‌راه امین حضور شوید یا از بزرگراه امام علی شمال به جنوب به بزرگراه محلاتی بروید و سپس خود را به خیابان جاویدی برسانید. کمی جلوتر سر نبش کوچه فیروزکوهی خانه مهربان را خواهید دید.

خانه مهربان تنها تا ساعت پنج عصر پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است؛ پس برای رسیدن به موقع و بازدید از این خانه می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی بروید و منتظر پایان یافتن ساعات طرح ترافیک نباشید. برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از طریق خطوط مختلف مترو خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه یعنی بهارستان (یا مترو پانزده خرداد) برسانید. سپس از آنجا تا خانه مهربان فقط در حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در پیش خواهید داشت. اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید در این روستا گردن همه زنان دراز است را بخوانید.

محله عولادجان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری طبیعت بی‌نظیر ایران برای سفرهای زمستانی + ویدیو را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. مرجان

    ۱۶ دی ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ب٫ظ

    زیباودوستداشتنی ممنونم عزیزم ❤

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۷ دی ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

      ممنونم از حضور ارزشمند شما عزیزم🌹💖

      پاسخ

  2. عاطفه

    ۱۲ دی ۱۴۰۱ در ۶:۱۹ ب٫ظ

    چقدر قشنگ بود مرسی عشقم ❤️❤️❤️

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ دی ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      قربون شما برم. عاشقتونم که اینقدر مهربانید.😍💖

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۹:۲۷ ب٫ظ

  4. محبوبه شهرازی

    ۱ دی ۱۴۰۱ در ۹:۲۴ ب٫ظ

    به به عجب خانه هایی من ۳۰ سال کار کردم فقط توانستم یک آپارتمان بخرم.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۴ ق٫ظ

      عزیزم… سلامت باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…