طلاق از طرف زن چه شرایط خاصی دارد؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون و عرف جامعه حق طلاق با مرد است و او می‌تواند همسر خود را هر زمان که بخواهد بدون دلیل خاصی طلاق دهد اما زن فقط تحت شرایط خاصی می‌تواند درخواست طلاق کند.
شرایط خاص طلاق از طرف زن

شرایط خاص طلاق از طرف زن را باید همه خانم‌ها از آن اطلاع داشته باشند زیرا بدون داشتن این شرایط نمی‌توانند از دادگاه درخواست طلاق کنند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط خاص طلاق از طرف زن

همان‌طور که گفته شد زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد؛ اما برای این کار نیاز به داشتن دلیل یا دلایلی دارد که بتواند آن‌ها را نزد قاضی دادگاه خانواده رسیدگی‌کننده پرونده به اثبات برساند.

شرایطی که زن هنگام درخواست طلاق می‌تواند به آن اشاره کند تا دلیل برای جدایی و طلاق محسوب شود عبارت است از :

یکی از شرایط خاص طلاق از طرف زن عسروحرج است: عسروحرج به معنای سختی فراوان زن است که ادامه زندگی برای زن را غیرممکن کرده است. در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به عسروحرج اشاره شده است. عسر و حرج انواع و مصادیق مختلفی دارد و باتوجه به نظر قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده و اثبات کردن آن می‌تواند دلیلی محکمه‌پسند برای درخواست طلاق از طرف زن باشد.

عسر و حرج

غیبت شوهر به مدت چهار سال متوالی یکی از شرایط خاص طلاق از طرف زن است : زمانی که ۴ سال متوالی غیبت داشته باشد و بالاسر زن و زندگی نباشد. طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی، هرگاه شخصی ۴ سال تمام مفقودالاثر باشد، او می‌تواند درخواست طلاق کند و دراین‌صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ قاضی دادگاه او را طلاق می‌دهد.

شروط دوازه‌گانه ضمن عقد ازدواج: یکی دیگر از شرایط خاص طلاق از طرف زن شروط دوازده‌گانه طلاق که ضمن عقد ازدواج است. زمانی که مرد این شروطی که تعهد کرده است را انجام ندهد، زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند. اگر به مطالبی پیرامون رابطه نامشروع علاقه دارید، به مطلب حضانت فرزند نامشروع با کیست؟ مراجعه کنید.

شروط دوازه‌گانه ضمن عقد ازدواج

طیق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد را در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر مطرح بنمایند مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیرقابل‌تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.

مرد کلاً حق طلاق را غیرمشروط به‌صورت وکالت بلاعزل و وکیل در توکیل به زن واگذار کند: دراین‌صورت زن بدون داشتن دلیل می‌تواند هر موقع خواست خود را مطلقه کند فقط برای این کار نیاز به وکیل دارد تا به نیابت از مرد او را طلاق دهد.

3 شرط طلاق از طرف زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زن در چه مواردی حق انتخاب مسکن دارد؟ را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۱ در ۸:۲۰ ب٫ظ

    جالبه اگه زن یه شب نیاد طلاقش میدن امامردباید ۴سال زن وبچشو گرسنه بزاره تابشه طلاق گرفت یکی نیست بگه این ابلها فکر نمیکنن یه یه زنیه ماهم نمیتونه به تنهایی .این بارو بدوش بکشه چراباید ۴ سال صبر کنه

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۵ ب٫ظ

  3. محسن جواهری طهرانی

    ۱ دی ۱۴۰۱ در ۶:۱۹ ب٫ظ

  4. عباس آقا

    ۱ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳ دی ۱۴۰۱ در ۲:۱۹ ب٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱ دی ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ دی ۱۴۰۱ در ۶:۳۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …