در شب یلدای ۱۴۰۱ سلامت بمانید

۲۰
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشینه‌ قدیم ایران به یادگار مانده.
سلامتی در یلدا

چیزی تا شب یلدای ۱۴۰۱ باقی نمانده است. در این شب سعی کنید کمتر از گوشی همراه خود استفاده کنید و زمان بیشتری را با اعضای خانواده خود سپری کنید. یکی از نکات مهمی که باید در شب یلدا به آن توجه کنید موضوع سلامتی است. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا با موضوع سلامتی در یلدا همراه ما باشید.

سلامتی در یلدا

در مطلب خوراکی‌های شب یلدا را سالم مصرف کنید+ طریقه مصرف از ضرورت حفظ سلامتی در شب یلدا گفتیم. در این مطلب به ادامه بررسی بایدها و نبایدهای خوراکی در شب یلدا می‌پردازیم.

کدو را به‌جای هندوانه مصرف کنید

مصرف کدو بهتر از هندوانه است. یکی از بهترین اشکال کدو به شکل تنوری پختن آن است. می‌توانید از کدو در غذاها نیز استفاده کنید.

از کدو به‌جای هندوانه مصرف کنید

کشمش بخریم یا مویز

متخصصین توصیه می‌کنند برای زمستان که طبع سردتر غالب است، از مویز که رطوبت بخشی کمتری نسبت به کشمش دارد، استفاده کرده و در فصل پاییز که طبع سرد و خشک دارد، مصرف کشمش را که مزاجی گرم و تر دارد توصیه می‌کنند.

انگور با دانه‌ریز و پوست نازک بخورید

اگر انگور جزو میوه‌های شب یلدای شما است هنگام خرید آن انگورهایی با دانه‌ریز و پوست نازک را انتخاب نمایید. رازیانه و زیره مصلح خوبی برای انگور بوده و بهتر است پس از خوردن انگور، آب سرد خورده نشود.

انجیر خشک سفید بهتر است

به‌جای مصرف انجیر سیاه توصیه می‌شود انجیر خشک سفید استفاده کنید. به‌ازای هر شش دانه انجیر، چهار عدد گردو میل شود؛ زیرا مصلح انجیر، گردو است.

انجیر خشک سفید بهتر است

به و سیب

اگر به و سیب جزو میوه‌های یلدایی شما هستند، این دو میوه را با مصلح‌هایشان مصرف کنید. سیب مقوی دل، مغز و معده است. مصلح سیب دارچین بوده و توصیه می‌شود سیب را رنده کرده و با گلاب و دارچین میل کنید. میوه به، سنگین است؛ بنابراین بهتر است آن را به‌صورت پرورده با عسل و بخارپز شده مصرف کنید.

پرتقال و نارنگی را همراه مویز بخورید

مزاج پرتقال و نارنگی سرد است و بهتر است به همراه مویز مصرف شود. به‌جای خوردن پرتقال می‌توان مرغ را در آب‌پرتقال پخت تا علاوه بر استفاده از مزایای پرتقال، غذا نیز خوشمزه شود و هم سردی این میوه گرفته شود.

پرتقال و نارنگی را همراه مویز بخورید

از خوردن شیرینی‌های خامه‌دار خودداری کنید

خوردن شکلات و شیرینی‌های خامه‌ای کالری فراوانی وارد بدنتان می‌کند. به‌جای اینکه چای را با شیرینی یا شکلات بخورید آن را با چند عدد کشمش یا توت خشک یا یک عدد انجیر خشک بنوشید. حتی بهتر است در میان انواع شیرینی‌های تر به دنبال کوچک‌ترین‌ها و کم خامه‌ترین‌ها باشید. در این شب چیپس، پفک و انواع اسنک را نخورید.

فاصله زمانی بین خوردن شام و میوه را رعایت کنید

شام را سبک و سر شب میل کنید و بین خوردن شام و مواد دیگر فاصله دهید. شام باید در ساعت بعد از ۵ و تا قبل از ساعت ۸ خورده شود که متأسفانه اکثر مردم آن را به ساعات پایانی شب و زمان استراحت موکول می‌کنند. میل‌کردن شام در اول شب و با حجم کمتر سبب می‌شود بتوانید از خوراکی‌های شب چله استفاده کنید. حداقل دو ساعت فاصله زمانی بین خوردن شام یا میوه داشته باشید. خوردن مایعات بافاصله‌ای از غذا یا میوه توصیه نمی‌شود.

ماهی غذای مناسبی برای شب یلدا نیست

برای شام یلدا ماهی غذای مناسبی نیست. این غذا به شدت دارای طبع سرد است. به‌جای ماهی خورش‌هایی مانند قورمه سبزی بپزید و غذاهای سبک و کم‌حجم میل کنید. بهتر است از گوشت‌های لطیف مانند گوشت گوسفند استفاده نمایید. برای کم‌شدن غلظت گوشت می‌توانید هنگام پختن گوشت چند قاشق سرکه به آن اضافه کنید و اگر بخواهید لطیف‌تر شود می‌توانید آن را با آب نخود بپزید.

ماهی غذای مناسبی برای شب یلدا نیست

زیاده‌روی نکنید

در خوردن غذا و خوراکی‌های شب یلدا زیاده‌روی نکنید؛ زیرا دچار دردسرهای زیادی خواهید شد. متخصصان طب سنتی، درهم خوری، روی‌هم خوری و پرخوری را در این شب منع کرده‌اند؛ زیرا این کار به‌سلامت کبد، قلب و مغز ضرر می‌رساند.

از دمنوش‌ها استفاده کنید

ایرانی‌ها بر حسب عادت در این شب چای زیادی می‌نوشند، به‌جای چای یا در کنار آن می‌توانید از دمنوش استفاده کنید. دمنوش‌ها فواید بسیاری را برای بدن دارند؛ مانند دمنوش‌های بادرنجبویه و یا گل گاوزبان که باعث تقویت و بازسازی قلب، مغز و جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود. دمنوش «به» نیز معده و به‌طورکلی دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

از دمنوش‌ها استفاده کنید

سرد مزاجان در شب یلدا مراقب خوردنی‌های خود باشند

از نظر طب سنتی، خوردن یا آشامیدن خنکی جات همچون هندوانه، انار ترش، مرکبات ترش و… توصیه نمی‌شود. در این شب حساب مزاج خود را هم داشته باشید. افراد با مزاج سرد باید مراقب باشند که یا اصلا این خوراکی‌ها را نخورند و یا در صورت میل کردن، از گرمی جاتی مانند چای یا عرق نعناع، چای دارچین یا زعفران شیرین شده با کمی نبات یا عسل شیرین استفاده نمایند یا بعد از غذا از پودر زیره سبز با کمی شکر استفاده کنند.

در صورت سرد بودن مزاج، کسالت و خواب‌آلودگی، مشکلات مفصلی مانند تورم و درد و اختلالات گوارشی مانند نفخ معده و روده و … مخصوصاً با مصرف سردی جات مانند هندوانه، لبنیات، ترشیجات، برگه‌ها و … تشدید می‌شود.

گرم‌مزاجان نیز مراقب باشند

گرم‌مزاجان نباید در این شب در خوردن گرمیجات زیاده‌روی کنند و می‌توانند از خنکی‌جات استفاده کنند تا دچار غلبه حرارت، خارش و تحریک پوست، سوزش مقعد، تلخی دهان، سردرد و بی‌خوابی شبانه نشوند.

سلامتی در شب یلدا

در آخر برای هضم غذا این کارها را انجام دهید

اگر شب یلدا زیاده‌روی نمودید و خوراکی‌های خوشمزه یلدایی را بیش از حد مصرف کردید، در انتها از مختصری آب‌غوره یا آب‌لیمو یا کمی سرکه رقیق شده در آب جوش خنک شده استفاده نمایید تا به هضم این غذاهای سنگین کمک نماید.

پیاده‌روی بعد از خوردن نیز به هضم غذا کمک می‌کند. برای تقویت هضم و حرکات روده‌ها و سهولت دفع با روغن بادام شیرین یا زیتون شکم را ماساژ دهید، این‌گونه که ابتدا روی شکم چند قطره روغن بادام شیرین یا زیتون بریزید و در جهت عقربه‌های ساعت حول ناف با دوایر متحدالمرکز تدریجاً بزرگ شونده ماساژ دهید.

سلامتی سلامتی در یلدا

پیشنهاد مطالعه: مطلب درمان خلط گلو با ۹ دمنوش‌ گیاهی و خانگی را بخوانید.

۲۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  2. رضا کرمانشا

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۱۸ ق٫ظ

    باسلام ممنونم از مطالب آموزنده اتون بخصوص طبع شناسی.و نوشیدنی‌های خیلی عالی ومفید. فقط لطفا در مورد مدت استفاده از این دمنوشها وسایر بگید چند روز ویا چند هفته نیاز است که استفاده کنیم.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ق٫ظ

      بله حتما دوست عزیز و ممنون از نوشتن نظرتون🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

    بخدا ..دلمون خوش نیست،همسایه مشکل مالی داره ،..وضع خودم نابسامان ..دلها مغموم…همون سفره یلدای شما یک میلیون شاید بیشتر آب میخوره ..پس چه بلدایی .دل خوش سیری چند…..ما که اصلا حسشو نداریم….

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

      بله متاسفانه…. امیدواریم که حال همه‌مون خوب بشه🌹

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ب٫ظ

      قیمت‌ها اقتصاد پایدار و ثابت نیست گرانی دمار از‌روزگارمون در آورده

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۰:۰۶ ق٫ظ

  7. عاطفه

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

    ممنونم از شما عالی بود بخصوص طبع سرد وگرم وخوردن مسهل آن🙏🙏🌹

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      خوشحالیم که دوست داشتید عزیزم❤

      پاسخ

    • احمد اختیاری

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

      درود و سلام بر مچله جالب دلتا

      پاسخ

      • مونا اصفهانی

        ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۲ ق٫ظ

        درود بر شما دوست عزیز و گرامی

        پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۵۹ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۵۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۰۵ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما🌹

      پاسخ

  12. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…