علامت سرطان سینه در خانم های بالای ۵۰ سال

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها است که در صورت تشخیص سریع امیدی برای بهبود وجود دارد پس باید هشدارهای مهم درباره این سرطان را جدی بگیرید.
علائم سرطان سینه

در واقع سن نقش اصلی در ابتلا به این نوع از سرطان دارد. مطالعات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به سرطان سینه به‌خاطر عوامل مختلفی افزایش پیدا می‌کند. عوامل اصلی که می‌تواند این خطر را افزایش دهد، جنسیت، ژن و سن بالا است. علائم سرطان سینه را در مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

بدون شک هیچ‌کس از ابتلا به سرطان مصون نیست؛ اما خانم‌ها در یک سن خاص بیشتر در معرض خطر هستند. سرطان سینه بعد از سرطان پوست رایج‌ترین نوع سرطان در بین خانم‌هاست و بعد از ۵۰ سالگی هم این خطر افزایش پیدا می‌کند. اگرچه ممکن است خانم‌های جوان هم به سرطان مبتلا شوند‌؛ اما این وضعیت در خانم‌های بالای ۵۰ سال که در دوره یائسگی هستند، رواج بیشتری دارد. از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرطان سینه؛ تقریبا ۸ خانم بالای ۵۰ سال ممکن است این اتفاق را تجربه کنند‌.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

بسیاری از افراد بر این باور هستند که علائم سرطان سینه را می‌توان زودتر تشخیص داد؛ اما در واقع این بیماری همیشه با علائم همراه نیست. پس بهتر است که همیشه آزمایش‌های لازم را انجام دهید. از طرفی افراد مختلف علائم متفاوتی دارند؛ بعضی‌ها هم ممکن است به‌طورکلی هیچ علامتی نداشته باشند؛ اما علائم هشداردهنده سرطان سینه شامل موارد زیر است:

  • ایجاد توده جدید سرطانی در سینه یا زیربغل
  • ضخامت یا ورم بخشی از سینه
  • حساسیت یا گودی قسمتی از پوست سینه
  • قرمزی نوک سینه
  • درد در قسمت نوک سینه
  • ترشحات سینه که ممکن است شامل خون هم باشد
  • هرگونه تغییر در سایز و شکل سینه
  • درد در هر طرف سینه

علائمی که ذکر شدند؛ همیشه علامت سرطان نیستند و ممکن است نشان‌دهنده مشکلات دیگر هم باشد که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چرا سرطان سینه رواج دارد؟

چرا سرطان سینه رواج دارد؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است؛ اما تعداد بالای موارد ابتلا به سرطان سینه به‌خاطر عوامل مختلف مثلا کمبود دسترسی به آزمایش‌ها ماموگرافی، منابع محدود برای کسب اطلاعات و تشخیص دیرهنگام، ابتلا به این سرطان را رواج داده است. از طرفی عواملی مثل استفاده از سیگار، چاقی به‌خاطر سبک زندگی بی‌تحرک هم می‌تواند عامل افزایش ابتلا به این سرطان باشد.

بسیاری از سرطان‌ها بعد از ۵۰ سالگی تشخیص داده می‌شوند

خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند. در واقع وقتی که سن بالا می‌رود، تغییرات غیرطبیعی در سلول‌ها بیشتر می‌شود. سرطان سینه هم در بالای ۵۰ سالگی رایج‌تر است. متخصصان بر این باور هستند که از هر ۸ خانمی که به سن ۸۰ سالگی می‌رسد، یک نفر به این بیماری دچار می‌شود و تقریبا ۷۷ درصد خانم‌های بالای ۵۰ سال ممکن است به سرطان سینه تشخیص داده شوند؛ اما این موضوع در دهه بیست و سی و چهل‌سالگی کمتر از یک درصد است.

یائسگی و سرطان سینه

بعد از یائسگی بیشتر حجم استروژن از بافت چربی می‌آید. وقتی بافت چربی بعد از یائسگی زیاد باشد، یعنی سطح استروژن هم خیلی بالا می‌رود و خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند؛ البته یائسگی خودش مستقیما عامل ایجاد ابتلا به سرطان نیست؛ اما خطر سرطان را بالا می‌برد.

راهکارهای درمانی با افزایش سن تغییر پیدا می‌کند

بیولوژی بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و راهکارهای درمانی هم متفاوت خواهد بود. بعضی از تومورهای سرطانی کوچک‌تر هستند و سریع‌تر رشد می‌کنند؛ اما بعضی دیگر بزرگ‌تر بوده و رشد آرامی دارند و به‌خاطر همین گزینه‌های درمانی بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • نوع تومور
  • مرحله تومور
  • وضعیت کنونی تومور
  • جهش ژن‌های سرطانی
  • نتیجه آزمایش‌های ژنتیکی

علائم سرطان سینه چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب اگر دارو را سر ساعت مصرف نکنیم چه می‌شود؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۴۰۱ در ۳:۳۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

  3. عاطفه

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    ای کاش روزی برسه ک دولت باخرد وفرهنگ وباسواد ما از غار بیان بیرون کاری کنن یدرصد از اختلاس هارا هزینه کنن برای درمان مردم حداقل سالی یکبار خانما بتونن ماموگرافی کنن🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۳۳ ق٫ظ

      بله امیدواریم. ممنون از شما عزیزم🌹💖

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    برایپیشگیری ازاین وضعیت چکارکنیم که مبتللاه نشویم

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…