والدین با این کار مجرم می‌شوند

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موارد مهمی که در قانون بیان شده است، حضانت کودکی است که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده یا یکی از والدین فوت کرده‌اند.
جرم ترک حضانت فرزند

از جمله مواردی که در قانون بیان شده است جرم ترک حضانت فرزند است. حضانت فرزندان نوعی تکلیف برای والدین است که قانون مشخص کرده است اما گاهی امکان دارد هیچ کدام از پدر و مادر عمل به تکلیف قانونی خود یعنی حضانت عمل نکنند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

تکلیف حضانت فرزندان

یکی از مهم‌ترین تکالیفی که در ارتباط با فرزندان به عهده والدین قرار داده شده است، به عهده گرفتن حضانت فرزندان است. مطابق ماده ۱۱۶۸قانون مدنی «نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است».

به این معنا که والدین حق دارند که به نگهداری و تربیت فرزند خود بپردازند و همچنین به لحاظ قانونی، والدین مکلف به این امر شده‌اند.

پس درصورتی‌که یکی از والدین از انجام این کار خودداری کند، جرم ترک حضانت فرزند رخ می‌دهد و دیگری می‌تواند الزام او مبنی بر به عهده گرفتن حضانت فرزند را از دادگاه بخواهد.

در پاسخ به این سؤال که حضانت به چه معناست؟ باید گفت حضانت فرزندان به معنای مراقبت و حمایت جسمی از کودکان است و باتربیت فرزند که ناظر بر مراقبت‌های روحی و اخلاقی از کودکان است، تفاوت دارد. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب آیا پدر می‌تواند تمام دارایی خود را به یکی از فرزندانش بدهد؟ مراجعه کنید.

حضانت فرزندان

جرم ترک حضانت فرزند

همان گونه که اشاره شد، حضانت فرزندان و مراقبت از آنها تکلیف پدر و مادر است، فلذا آنها حق ندارند از حضانت فرزند خودداری نموده و ترک حضانت نمایند. بنابراین جرم ترک حضانت فرزند در قانون وجود دارد. جرم ترک حضانت فرزند به معنای عدم انجام تکلیف حضانت و نگهداری از فرزند است.

در قانون مجازات اسلامی ضمانت اجرای خاصی در مورد جرم ترک حضانت فرزند پیش‌بینی‌ نشده است. با این‌ وجود ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی در مورد ترک حضانت فرزند حایز اهمیت است.

بر اساس این ماده، هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنهاست، از نگاهداری او امتناع کنند. در صورت امتناع یکی از ابوین، حاکم باید به تقاضای دیگری، یا به تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به تقاضای مدعی‌العموم، نگاهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و درصورتی‌که الزام ممکن یا مؤثر نباشد، حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد، به خرج مادر تأمین کند.

بر اساس این ماده، دادگاه فقط می‌تواند پدر یا مادری را که قانوناً حضانت فرزند به عهده اوست به انجام‌ وظیفه الزام نماید. لیکن اگر آن شخص بر خلاف حکم دادگاه همچنان از حضانت خودداری نماید، دادگاه طبق قانون مدنی نمی‌تواند به‌جز واگذارکردن نگاهداری طفل به دیگری با هزینه پدر و در صورت فوت پدر یا عدم تمکن مالی وی، به خرج مادر ضمانت اجرای دیگری مقرر کند.

جرم ترک حضانت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق مالی زنان در زندگی مشترک را مطالعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    این قوانین واجرای این قانون را همیشه تو اروپا دیدیدم که چقدر به بچه اهمیت می‌دهند وقانون حامی بچه هاس.. اینجا ایرانه عهد دقیانوس

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      بله قوانین ما خیلی متفاوته با خارج از ایران🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در ۰:۲۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۵:۴۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۰۶ ب٫ظ

      سپاس.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    ددررر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …