آیا پدر می‌تواند تمام دارایی خود را به یکی از فرزندانش بدهد؟

2
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر فردی تا قبل از فوت می‌تواند هرگونه دخل وتصرفی در اموال خود بنماید. حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا پدر می‌تواند کل دارایی خود را به یکی از فرزندانش منتقل کند.
شرایط انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند

انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند از جمله مواردی است که افراد راجع به آن سؤال می‌کنند. بعد از این‌که فردی فوت می‌کند مراحل تقسیم ارث به جریان می‌افتد و اموال وی به تمام وراثش می‌رسد. بعد از فوت، شخص نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد و فقط می‌توان به وصیت وی عمل کرد؛ اما تکلیف پدر و مادری که قصد دارند تمام اموال خود را به یکی از فرزندانشان منتقل کنند چیست؟ همراه دلتامگ باشید.

شرایط انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند

اشخاص می‌توانند اموال و دارایی‌های خود را قبل از فوت به هر کس که می‌خواهند منتقل کنند. این انتقال می‌تواند به اشخاص ثالث یا حتی یکی از ورثه باشد. پس از انتقال اگر فرد فوت کند. سایر ورثه نمی‌توانند هیچ ادعایی نسبت به آن اموال و دارایی داشته باشند. زیرا این اموال به مالکیت فرد دیگری درآمده است و اصلاً جزو ارث حساب نمی‌شود.

این مورد به دلیل آن است که فرد تا زمانی که زده است و محجور نشده باشد، می‌تواند هر دخل و تصرفی در اموال خود بکند.

تصرفات اشخاص در زمان حیات جزو ارث نیستند؛ زیرا طبق ماده ۸۶۷ قانون مدنی، ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی متوفی تحقق پیدا می‌کند.

بنابراین، ارث شامل کلیه اموال، دارایی، حقوق و وظایف شخص پس از مرگ است که طبق قانون به شخص یا اشخاص دیگر منتقل می‌شود. میزان سهم‌الارث هر فرد طبق قانون مشخص شده است؛ اما تقسیم ارث قبل از فوت امکان دارد منصفانه یا غیرمنصفانه بوده باشد. برای مثال انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند یکی از موارد تقسیم ارث غیرمنصفانه است.

شرایط انتقال تمام اموال

دررابطه‌با انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند در زمان حیات باید گفت طبق ماده ۳۰ قانون مدنی، هر مالکی نسبت به اموال خود حق هرگونه تصرف و انتفاعی را دارد مگر قانون استثنا کرده باشد.

مطلب پیشنهادی:  شرایط بیشتر ارث بردن دختر چیست؟

بنابراین، افراد می‌توانند هر میزان از اموال خود را به هرکسی که می‌خواهند منتقل کنند و این انتقال به‌جز مواردی که استثنا است، صحیح و معتبر بوده است.

انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند در زمان حیات می‌تواند تحت عناوین مختلف از جمله صلح، بیع، هبه یا وصیت باشد.

اما نکته‌ای که باید در مورد انتقال تمام اموال پدر به یک فرزند ذکر کنیم آن است که انتقال مال بعد از فوت با وصیت تملیکی تنها تا یک‌سوم نافذ و مورد قبول است. اگر فرد تمام اموال خودش را وصیت کند و فوت کند و ورثه مازاد بر یک‌سوم را نپذیرند، تنها تا یک‌سوم اموال قابل انتقال خواهد بود.

آیا مادر می‌تواند فرزند را از ارث محروم کند؟

مطابق ماده ۸۴۱ قانون مدنی، موصی یا شخصی که وصیت‌ می‌کند، تنها در مورد اموال متعلق به خودش می‌تواند وصیت کرده و در مورد اموال دیگران حتی با اجازه مالک آنها، نمی‌تواند وصیت کند.

موصی (وصیت کننده) اگر وارثی نداشته باشد، می‌تواند هر کسی را به عنوان وارث خود معرفی کند و این تنها در مورد یک سوم اموال قابل اجراست و بقیه اموال طبق قانون تقسیم می‌شوند.

آیا مادر می‌تواند فرزند را از ارث محروم کند؟

روش‌های جلوگیری محرومیت از ارث

در این رابطه باید بگوییم که در سیستم حقوقی ایران، محرومیت از ارث وجود نداشته و مورث اگر بخواهد برای اموال خودش تعیین تکلیف کند، باید در زمان حیاتش این کار را انجام دهد. مورث تنها می‌تواند در قالب عقود مختلف و قبل از زمان مرگ با انتقال انئال خود نیت خود را جهت محرومیت از ارث یکی از فرزندان خود را محقق کند.

2 دیدگاه

  1. بشیر نژاد

    8 بهمن 1402 در 8:03 ق.ظ

    ایا پسری که مست باشد وپدر را تهدید به مرگ کند وپدر هم در حالت مستی امضا کرده باشد. میتوان بعد مرگ پدر برای سهم الارث اقدام کرد؟

    پاسخ

    • فائزه امیری

      8 بهمن 1402 در 9:25 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز
      بله انشالله در مطلب بعد به این موضوع می‌پردازیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …