دره آل، سفری پر رمز و راز نزدیک مشهد

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دره آل با طبیعت زیبای خود، هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد و علاوه بر داشتن محیطی دلنشین و جاذبه‌هایی همچون آبشارهای فصلی، از آثار تاریخی متعددی نیز برخوردار است و مقصدی جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود.
دره آل

در مسیر مشهد به کلات نیز دیدنی‌های طبیعی زیادی وجود دارد که یکی از ‌آن‌ها دره آل نام دارد و از جمله جاهای دیدنی مشهد و کلات نادری به شمار‌ می‌آید. کلات نادری یکی از شهرهای شمال شرقی ایران محسوب‌ می‌شود و در نزدیکی مشهد واقع شده است. آب‌وهوای خنک و طبیعت بی‌نظیر کلات نادری، باعث شده تا این منطقه جذابیتی خاص و جاهای دیدنی متفاوتی داشته باشد. با دلتامگ یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد را بشناسید.

علت نامگذاری دره آل

داخل «دره آل» روستایی قرار دارد به همین نام. علت‌های مختلفی در مورد نامگذاری این روستا وجود دارد که برخی از آن‌ها اسرارآمیز و ترسناک هستند. عده‌ای باور دارند که در این دره موجوداتی به نام آل وجود دارند. آل، موجودی ترسناک است که از گذشته‌های دور آن را نوعی همزاد انسان به شمار‌ می‌آوردند که از جفت جنین تشکیل‌ می‌شود.

دره زیبای آل مشهد

دیدنی‌‌های دره آل

این منطقه جاذبه‌های گردشگری خیلی زیادی دارد که آنجا را از دیگر مکان‌ها متمایز‌ می‌کند. از قلعه‌های تاریخی گرفته تا آبشارهای بی‌نظیر را می‌توانید در این دره زیبا ببینید. این دره تقریبا هر چیزی که برای یک سفر ایده‌آل لازم است را در دل خود جا داده است.

دره انجیر

یکی از بخش‌های دره آل به نام «دره انجیر» شناخته می‌شود و دلیل آن وجود درختان انجیر فراوانی است که در آنجا به چشم می‌خورند. این دره کم‌عرض و باریک است و انتهای آن به روستای «اندرخ» ختم می‌شود. چشمه‌ای آرام و زلال در کنار درختان انبوه انجیر جریان دارد که جلوه بسیار زیبایی به دره داده است.

غار آل

یک غار در این دره وجود دارد که تفریح جذابی را برای شما به وجود‌ می‌آورد. اگر اهل غارنوردی هستید حتما به این نقطه سر بزنید. دهانه غار بسیار بزرگ و با عظمت است و در دل کوه‌های سنگی و عجیب قرار دارد. عرض غار بین یک تا سه متر است و عمق آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. غار در ارتفاع حدود ۱,۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و همین سبب شده است تا تقریبا دست‌نخورده و بکر باقی بماند و به محل زندگی خفاش‌ها تبدیل شود.

دیدنی‌‌های دره آل

قلعه آل و مات

قلعه آل و مات، دو قلعه تاریخی و دیدنی هستند که در محدوده نزدیکی از مشهد قرار دارند. باستان‌شناس‌ها، معتقدند این دره به دوره تیموری تعلق دارد. این دو قلعه را برای محافظت از منطقه و همچنین ذخیره آب ساخته بودند.

مطلب پیشنهادی:  سبزینگی را مهمان پشت‌بام خانه‌هایتان کنید

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی یا «خان داشی» که در زبان محلی به معنی «سنگ‌نوشته خان» است، لوحی یک متری است که با خط ثلث حکاکی شده و ۱۰ سطر هم دارد. قدمت این کتیبه به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی مربوط‌ می‌شود.

آبشار

در این دره ۵ آبشار وجود دارد که هر یک جلوه‌ای ویژه به این نقطه از طبیعت‌ می‌بخشند. آبشارها از درون سنگ‌ها و صخره‌های کوه هزارمسجد‌ می‌گذرند و کاملا شفاف و دیدنی هستند.

دره و روستای کارده

کارده، روستایی در مسیر مشهد به کلات است که به خاطر داشتن سد بتنی دو قوسی خود مشهور است.  این سد بتنی روی رودخانه کارده احداث شده است و از جمله دیدنی‌های این روستا محسوب می‌شود. همانند روستای آل و اندرخ، روستای کارده نیز طبیعتی زیبا دارد و دره آن بسیار تماشایی و خیره‌کننده است.

سد کارده

سد کارده داخل دره آل مشهد و در واقع، بین روستاهای اندرخ و کارده قرار گرفته است. در اطراف سد و رودخانه کارده، مجموعه تفریحی مناسبی قرار دارد که در آن می‌توان مناظر زیبای اطراف را دید در آن نقاط تفریح کرد. سد کارده جزء قدیمی‌ترین سدهای خراسان رضوی است.

روستای اندرخ

روستای اندرخ یا «آندروخ» چشمه‌های زیبا و زمین‌های شگفت‌انگیز دارد و یک مقصد جذاب برای گردشگران حساب می‌شود. در روستای اندرخ سه امامزاده دفن شده‌اند و شاید بد نباشد در مسیر سفر خود به دره، از این روستا بازدید نمایید. در نزدیکی روستا نیز دره باریکی به همین نام وجود دارد که صخره‌ها و دیوارهای مرتفع آن، مکانی ایدئال برای کوهنوردان و صخره‌نوردان است.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر

اگر در فصل بهار به این نقطه بروید طبیعت دلنشین‌تری را تجربه خواهید کرد. به‌دلیل بارش‌های فراوان در فصل بهار، چشمه و آبشارها پرآب هستند و فضای دره را زیباتر‌ می‌کنند. در فصل زمستان نیز امکان بارش باران و برف وجود دارد و سفر در این فصل خیلی مقرون به صرفه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

طرز تهیه فرنی سه رنگ

دستور پخت فرنی سه رنگ بسیار ساده است. کافی است بعد از اینکه فرنی آماده شد آن را به سه قسمت…