حقوق مالی زنی که باردار نمی‌شود

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از دعاوی شایع در دادگاه‌ها طلاق است و از دلایلی که باعث طلاق می‌شود، بچه‌دار نشدن زنان است.
حقوق زنی که باردار نمی‌ شود

حقوق زنی که باردار نمی‌ شود جزو مسائلی است که در قانون بیان شده است. یکی از سؤالاتی که در ذهن برخی از مردها ایجاد می‌شود، آن است که آیا زنی که بچه‌دار نمی‌شود را می‌توان طلاق داد و آیا به این زنان حقوق مالی از جمله مهریه تعلق گرفت؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

حقوق زنی که باردار نمی‌ شود

قانون تنها شرطی که برای طلاق‌دادن زنی که باردار نمی‌شود، مشخص کرده است، پرداخت‌کردن همه حق‌وحقوق مالی زن از جمله مهریه است.

مهریه

مهریه زنی که باردار نمی‌شود درهرصورت باید پرداخت شود. حتی به زنی که خیانت کرده است نیز مهریه تعلق می‌گیرد. مهریه جزو مهم‌ترین حقوق زنی که باردار نمی‌ شود، است.

نفقه

از حقوق زنی که باردار نمی‌ شود می‌توان به نفقه اشاره کرد. نفقه حتی در دوران عده در طلاق رجعی باید به زن پرداخت شود. همچنین اگر مرد پیش از طلاق نفقه زن را پرداخت نکرده باشد، این نفقه عقب‌افتاده نیز باید پرداخت شود. زیرا این طلاق رجعی است و در آن زن باید عده نگه دارد و در دوران عده زن، همسر مرد تلقی می‌شود.

مهریه

اجرت‌المثل

زن قادر است با دادن شکواییه به دادگاه درخواست اجرت‌المثل کند. درخواست اجرت‌المثل باید توسط کارشناس بررسی شود. آشپزی، مراقبت از اولاد، شستن ظروف و البسه و … از جمله مواردی است که زن حق دارد تقاضای اجرت‌المثل آن‌ها را بکند. بنابرایم از حقوق زنی که باردار نمی‌ شود می‌توان به اجرت‌المثل اشاره کرد.

نکته: برای دریافت اجرت‌المثل از مرد باید شرایطی وجود داشته باشد. زن ابتدا باید ثابت کند اموری که در منزل انجام داده است، موظف به انجام آن نبوده است. ثانیا باید اثبات کند که این امور را به درخواست شوهرش انجام داده است. ثالثاً نیت رایگان انجام‌دادن این وظایف را نداشته باشد.

نحله

ازحقوق زنی که باردار نمی‌ شود می‌توان به نحله اشاره کرد. درصورتی‌که به زن اجرت‌المثل تعلق نگیرد و طلاق از جانب مرد باشد، قاضی مبلغی در ازای بخشش یا همان نحله مشخص می‌نماید تا به زن تعلق بگیرد.

شرط تنصیف دارایی زوجین یا تقسیم اموال

اگر مرد این مورد را در عقدنامه امضا کرده باشد و زن درخواست آن را بدهد، نصف اموال مرد بعد از طلاق به زن می‌رسد؛ بنابراین شرط تنصیف دارایی مرد، یکی از حقوق زنی که باردار نمی شود، است. البته باید گفت این مورد به همه زنان در صورت امضا مرد تعلق می‌گیرد، حتی زنی که باردار نمی‌شود.

سایر حقوق مالی زن به‌جز مهریه، درصورتی‌که مرد عدم تمکین یا سوءرفتار زن را نزد قاضی اثبات کند، به زن تعلق نمی‌گیرد. این مسئله ارتباطی به باردار شدن زن ندارد.

شرط تنصیف دارایی زوجین یا تقسیم اموال

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مستمری مادر بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۸:۱۸ ب٫ظ

  2. مهشید

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ب٫ظ

    زن بیچاره دست خودش نبوده که بچه دار نمیشه ،یه زن بدبخته که همش باید توی دلش آه بکشه حسرت بچه های مردمو بکشه حالا مرد بخواد حق و حقوقشم نده دیگه این زن باید چیکار کنه،بخدا زنهای نازا خیلی بدبختن گناه دارن

    پاسخ

    • احمد بیچاره

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۵۹ ق٫ظ

      آقای محترم قدر زنت را بدان که مثل من تنها نشی….

      پاسخ

  3. عاطفه

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۴۳ ق٫ظ

    ممنونم از اطلاعات حقوقی که بهمون میدین🙏کاش زمان قدیم هم زنان از قانون تقسیم اموال آگاهی داشتن🥴اینقدر سرشون کلاه نمیرفت با این قانون مزخرف ما😡

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    ازآگاهی ومتنهایکه گذاشتین ممنون اماسوالم این است دخترم طلاق توافقی کردن اول هم وسایل ماشین ویا دستگاه کارتون سازی بنام برادرش میکرد وحالا هم بهد ازپنج سال جدایی این دفعه هم بنام خواهرش کرده ویهدونه پسر نوزده ساله داره آیا دخترم می تونه ازاموالش را بگیرد ویا چرا بنام خودنمی کند واگر روزی بمیرد به پسرش هم ارث نمی رسد لطفا راهنماییم بکنید ممنون وسپاسگذارم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۱ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

      سلام، اگر اموال به اسم خواهر و برادر باشد بعد از فوت به پسر وی به ارث نمی‌رسد مگر قبل از فوتش اموال را پس بگیرد.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در ۵:۵۹ ب٫ظ

  6. عباس آقا

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    ❤️ ❤️ ❤️ ❤️

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …