مستمری مادر بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر ساله افراد زیادی بازنشسته می‌شوند. سوالی که بسیار مطرح می‌شود آن است که بعد از فوت بازنشسته، مستمری وی به چه کسانی می‌رسد؟
مستمری مادر فوت شده

همه افراد دوست دارند بدانند مستمری مادر فوت شده به چه کسانی می‌رسد؛ بنابراین بعد از فوت یک فرد، از مهم‌ترین سؤالاتی که مطرح می‌شود آن است که نحوه تقسیم اموال و حقوق مالی متوفی چگونه است. یکی از این حقوق مالی، حقوق بازنشستگی و مستمری متوفی است. درصورتی‌که متوفی، بازنشسته یکی از صندوق‌های تأمین اجتماعی یا بازنشستگی کشوری باشد، حقوقش به وراثش می‌رسد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مستمری مادر فوت شده

طبق قانون بازنشستگی کل کشور، حقوق متوفی بعد از فوت بازنشسته بر اساس وضعیت بین فرزندان متوفی تقسیم می‌شود. هرکدام از ورثه مقداری از این حقوق را دریافت می‌کنند. طبق قانون درصورتی‌که فرزندان پسر متوفی بالای ۱۸ سال باشند و در حال تحصیل باشند، می‌توانند از مستمری مادر فوت شده خود استفاده کنند؛ اما دختران حتی اگر بالای سن قانونی نیز باشند، بیکار باشند و حتی تحصیل نکنند و در خانه حضور داشته باشند، تا قبل از ازدواج می‌توانند حقوق بازنشستگی والدین خود چه پدر چه مادر را دریافت کنند.

نحوه دریافت مستمری

نحوه دریافت مستمری مادر فوت شده

دراین‌خصوص ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده به این امر پرداخته است که معمولاً بعد از فوت والدین مستمری بین همسر و فرزندان تقسیم می‌گردد. علاوه این موارد درصورتی‌که فردی بعد از فوت دارای چندین همسر باشد مستمری به‌صورت تساوی بین زوجین تقسیم شده و در آن بر اساس قانون سهم هرکدام از فرزندان نیز مشخص می‌گردد.

دراین‌رابطه ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده به این امر پرداخته است که معمولاً بعد از فوت‌کردن والدین، مستمری بین همسر و فرزندان تقسیم می‌شود. همچنین اگر فرد بعد از فوت دارای چند همسر باشد، مستمری به‌تساوی بین زوجین تقسیم می‌شود سپس سهم فرزندان مشخص می‌شود.

علاوه بر این موارد درصورتی‌که فردی به هر دلیلی دارای دختر یا دخترانی باشد و  آنها دارای یک دختر تحت تکلف باشند، بعد از فوت مادر تمامی مستمری وی تا زمان ازدواج به دختران مطلقه در غیر این صورت به نوه داده می‌شود و اگر هم‌زمان هم حقوق مادر و هم حقوق پدر وجود داشته باشد فرد می‌تواند هرکدام را که بیشتر است را دریافت نماید. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب طلاق از طرف دختر باکره چه شرایطی دارد؟ مراجعه کنید.

نکته دیگر که باید ذکر کنیم آن است اگر فرد دارای دختر یا دخترانی باشد و  دختران نیز خودشان دختر داشته باشند، بعد از فوت مادر، مستمری تا زمان ازدواج، به دختران مطلقه تعلق می‌گیرد در غیر این صورت به نوه داده می‌شود.

همچنین اگر پدر و مادر هر دو حقوق داشته باشند، فرد می‌تواند حقوقی که بیشتر است را دریافت کند. امکان دریافت دو حقوق هم‌زمان وجود ندارد.

نکته مهم آن است که معمولاً قبل از اقدامی بعد از فوت متوفی باید انحصار وراثت صورت بگیرد و تکلیف وراث مشخص شود.

دریافت مستمری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اموالی از پدر که فقط به پسربزرگ می‌رسد را مطالعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. کریمی

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ب٫ظ

    بادرود من شنیده بودم بعد ازفوت مستمری ویا حقوق بازنشستگی قطع میشه ! آیا من که ۶۰ سال دارم ومرد هستم بعد ازفوت مادرم دوتا حقوقی که میگیرند یکی برای خودشون ویکی هم حق بازنشستگی پدرم رو .آیا این حقوق بعد ازفوت بمن وخواهرم پرداخت میشود؟

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ دی ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      رسیدن حقوق مستمری شرایطی دارد. شما به مطلب شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی مراجعه کنید.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

    از ما چیزی نگیرن بقیه ی وراث ارث بابا برای خودشون بمونه

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۶ ق٫ظ

  5. عباس آقا

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

    🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

  6. محمد

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۳۸ ق٫ظ

    ممنون از آگاهی که دادین

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

      سپاس فراوان.

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۳۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۷ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …