رپورتاژ آگهی

آژیتاسیون در کودکان چطور بروز می‌کند و راهکارهای درمانی آن

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا تا به حال چیزی در مورد آژیتاسیون در کودکان شنیده‌اید؟ اجازه دهید ساده‌تر بگوییم، منظورمان همان بی‌قراری روانی و حرکتی است.
آژیتاسیون در کودکان

آژیتاسیون به احساس بی‌قراری و عصبی بودن کودک اشاره می‌کند که در نتیجه شرایط، موقعیت‌ها و حتی رویدادهای مختلف بروز می‌دهد. اختلالات خلقی در کودکان چیزی متفاوت از احساس و افکار بد در یک یا چند روز بخصوص است. به نظر می‌رسد این اختلالات به طور شدید و در طولانی مدت بر احساسات و افکار کودکان تاثیر می‌گذارند و زندگی عادی آن‌ها را مختل می‌کنند.

احتمالا تا به حال تجربه برخورد با کودکانی را داشته‌اید که دچار این عارضه هستند. ما امروز در این مطلب قصد داریم ببینیم که آژیتاسیون در کودکان چطور بروز می‌کند و راهکارهای درمانی آن چه چیزهایی هستند. همراه ما باشید.

آژیتاسیون چیست؟

قبل از اینکه سراغ دلایل بروز این عارضه برویم و راهکارهای درمانی آن را بررسی کنیم قصد داریم کمی در مورد آژیتاسیون صحبت کنیم و اینکه ببینیم اصلا آژیتاسیون چیست؟

آژیتاسیون(Agitation) که در فارسی به آن بی‌قراری و پریشانی گفته می‌شود احساس تنش درونی است. تنشی که رفتار و عملکرد فرد را مختل می‌کند. تا جایی که واکنش وی نسبت به شرایط کاملا غیر منتظره خواهد بود. به عنوان مثال استرس ناشی از انجام تکالیف یا قرار گرفتن در محیطی ناآشنا می‌تواند باعث بروز بی‌قراری شود.

البته بد نیست بدانید که این بی‌قراری تنها مختص کودکان نیست و در افراد بالغ و بزرگسال هم دیده می‌شود. اکثرا به این نوع بی‌قراری در بزرگسالان تحریک‌پذیری گفته می‌شود.

این بیماری می‌تواند تنها به دلیل قرارگیری در شرایط استرس‌زا بروز دهد یا اینکه دلیل آن مشکلات هورمونی باشد. مخصوصا زمانی که فرد با بیماری‌های دیگری از جمله اختلال دو قطبی یا شیزوفرنی دست و پنجه نرم می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد علت بروز این بیماری صحبت خواهیم کرد. (منبع: نی نی سایت)

آژیتاسیون در کودکان

علائم و نشانه‌های آژیتاسیون در کودکان

از علائم و نشانه‌های بی‌قراری در کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدخلق بودن
  • بی صبر بودن
  • عصبانیت مداوم
  • رفتار و واکنش‌های سرسختانه
  • هیجانات بیش از حد و غیر قابل کنترل
  • تمایل به انجام حرکات فیزیکی بی هدف، از جمله راه رفتن، بالا و پایین پریدن و…

اشتباهی که اکثر مردم می‌کنند این است که پرخاشگری و بی‌قراری را یکسان می‌دانند. در حالی که این دو کاملا با هم متفاوت هستند و پرخاشگری یکی از نتایج بی‌قراری است. در واقع زمانی که کودک عصبانی باشد می‌تواند به صورت همزمان رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

مراجعه به دکتر باید زمانی باشد که علائم و نشانه‌های بیماری دائمی هستند. در غیر این صورت هیجان در حین بازی یا حتی بدخلقی به دلیل کمبود خواب می‌تواند یک امر طبیعی در بین کودکان باشد. اما اگر این رفتارها همیشگی و غیر قابل کنترل باشند در نتیجه بهتر است با یک متخصص روانپزشک کودکان مشورت کنید.

تشخیص

و اما می‌رسیم به روش‌های تشخیص بیماری.

ابتدایی‌ترین اقدام جهت تشخیص بیماری آژیتاسیون در کودک بررسی کردن علائم آن‌ها می‌باشد. در واقع در جلسه معاینه سعی می‌شود با پرسش و پاسخ واکنش کودک به شرایط مختلف بررسی شود. همچنین در صورت نیاز نگاهی به سوابق بیماری و سبک زندگی کودک خواهند داشت. اگر که در راستای معاینات اولیه به نتیجه دقیقی دست پیدا نکنند به سراغ آزمایش‌های متعددی می‌روند که می‌توانند علل این بیماری را مشخص کنند. از جمله:

  • MRI مغز
  • سی تی اسکن
  • آزمایش ادرار و خون
  • آزمایش از مایع نخاعی

از طرفی اگر که پزشک عمومی در پیدا کردن و تشخیص بیماری شک و شبهه‌ای داشته باشد پیشنهاد می‌کند که حتما با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. اگر که به دنبال بهترین متخصص کودکان در تهران هستید همین حالا نگاهی به سایت درمانکده بیندازید.

درمان

سوال اساسی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا درمانی برای بی‌قراری یا همان Agitation وجود دارد یا خیر؟ بله این بیماری قابل درمان است. البته که درمان آن به نوع بی‌قراری بستگی دارد. بی‎قراری روانی، حرکتی، ناشی از استرس، عدم تعادل هورمونی و ناشی از مشکلات مغزی هر کدام درمان مجزای خودشان را دارند. بنابراین اول از همه باید دید که چه چیزی باعث بروز بیماری شده که این کار یک پزشک متخصص است. در ادامه روش‌های درمانی را بررسی می‌کنیم:

آژیتاسیون در کودکان

درمان عدم تعادل هورمونی

اگر که بی‎قراری در نتیجه عدم تعادل هورمونی در کودک صورت بگیرد اغلب اوقات سعی می‌شود با دارو تعادل هورمونی را برقرار کرد.

درمان بی‌قراری نشات گرفته از تومور مغزی

مورد بعدی تومور مغزی است. اینجا اندازه، نوع و محل تومور مورد بحث است. با این حال بدون شک باید یا یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا بهترین شیوه درمانی را با توجه به شرایط کودک پیش بگیرید. از شیمی درمانی گرفته تا جراحی یا رادیوتراپی همه از گزینه‌های درمان هستند.

سخن پایانی

دیدیم که آژیتاسیون چیست و چطور درمان می‌شود. به یاد داشته باشید که درمان این عارضه در طی یک روز اتفاق نمی‌افتد و به صبر و حوصله نیاز دارد. بالاتر هم گفتیم که والدین نقش مهمی در پروسه درمان دارند. شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید یک سبک زندگی سالم برای کودک خود فراهم کنید، موفقیت‌های کوچک را مد نظر قرار دهید و همچنین در اجتماعی کردن فرزند خود کوتاهی نکنید. اگر که این مطلب برای شما عزیزان مفید بود حتما نظرات و پیشنهادات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

برچسب ها : دکتر کودکان,دکتر روانپزشک,درمانکده

۲ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۰۰ ق٫ظ

    تاالان نشنیده بودم درحالی که بچه‌هایی با این نشانه ها دیدیم وبرخورد داشتم که والدینشون میگن پیش فعالن ک بنظرم این علائم ونشانه ها شون کلا فرق میکنه ویه عالمه تفاوت هست🤔

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      بله دقیقا درسته.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…