اجرای مهریه چه پیامدهایی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مسائل و آثار عقد نکاح، مهریه است که بلافاصله بعد از عقد مرد ملزم به پرداخت آن به زن می‌شود.

عواقب اجرای مهریه برای زن یکی از مسائلی است که زنان باید از آن اگاهی داشته باشند. گاهی اوقات امکان دارد به دلیل اختلافاتی که بین زوجین پیش می‌آید یا ادعای نداشتن مال توسط مرد، زوج از پرداخت مهریه سر باز زند و آن را به زن پرداخت نکند. در این شرایط زن اقدام به گرفتن حق خود از طریق مراجع قانونی می‌کند، که این اجرا گذاشتن مهریه از طریق مراجع قانونی عواقبی برای زن دارد. همراه دلتامگ باشید.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن از طریق ثبت

در گذشته، نحوه اجرا گذاشتن مهریه به این صورت بود که زن می‌توانست با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی تحت عنوان دادخواست مطالبه مهریه، تنظیم کرده و بعد از تقدیم این دادخواست به دادگاه، از طریق تامین خواسته، توقیف اموال شوهر را درخواست نماید.

اما رویه ذکر شده، در سال ۱۳۹۹ دستخوش تغییر و تحولاتی شد که عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن از طریق ثبت را، تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه تصویب بخشنامه مذکور، زنانی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه خود را دارند باید ابتدا به اداره ثبت اسناد و املاک، مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر اجرا گذاشتن مهریه را ثبت نمایند.

پس از انجام این مرحله، زوجه باید به دفترخانه‌ای که عقد در آن‌جا ثبت شده، مراجعه کند و نامه تاییدیه‌ای از آن‌جا دریافت نماید. نکته قابل توجه این است که دفترخانه علاوه بر تحویل تاییدیه به زوجه، نسخه‌ای از آن را برای زوج نیز ارسال می‌کند و به این وسیله وی را از اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه مطلع می‌کند.

زوجه پس از دریافت نامه از دفترخانه، مجددا باید به اداره ثبت مراجعه کند که در این مرحله نیز اداره ثبت، اجرائیه‌ای برای شوهر ارسال نموده و او را از درخواست زوجه، برای توقیف اموال او مطلع کرده و مهلتی را برای اجرای موضوع اجرائیه به وی می‌دهد. در نهایت زمانی که جواب ابلاغیه مشخص شود، زوجه می‌تواند اقدام به شروع مراحل اجرایی، نماید.

متاسفانه در چنین رویه‌ای، زوج پس از اطلاع از اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه، با وجود زمان کافی می‌تواند اقدام به منتقل کردن اموال خود کرده و معاملاتی را به قصد فرار از دین انجام دهد و شکایت زن، مبنی بر معامله فرار از دین نیز، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  الزام به اخذ گواهی پایان کار

چرا که به موجب رای وحدت رویه، یکی از شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین، صدور رای محکومیت قطعی مرتکب، در نظر گرفته شده است و از آن جا که عموما انتقال اموال توسط زوج، پس از ابلاغیه و قبل از صدور حکم قطعی صورت می‌گیرد، مشمول این نوع از معامله نمی‌شود و نمی‌توان ضمانت اجرای آن را در خصوص زوج اجرایی کرد.

3 مشکل اجرا گذاشتن مهریه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن از طریق دادگاه خانواده

  • پس از اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، در صورتی که زوجه نتواند مهریه خود را از اموال زوج بگیرد، باید با دریافت نامه‌ای مبنی بر عدم توقیف اموال زوج، که از طرف اداره ثبت صادر می‌شود، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست مهریه خود را برای ارجاع به دادگاه خانواده ثبت نماید. از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده می‌توان به هزینه‌های بالای دادرسی در دادگاه اشاره کرد.
  • یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان عواقب اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه، به آن اشاره کرد، طولانی و زمان بر بودن پروسه رسیدگی به دادخواست مهریه در دادگاه است.
  • ممنوع‌الخروج کردن زوج نیز از عواقب اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه است که هم از طریق دادگاه و هم از طریق اداره ثبت، می‌تواند تحقق یابد.

اجرا گذاشتن مهریه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن در صورت اعسار شوهر

درصورتی‌که رای قطعی، مبنی بر اعسار زوج صادر شود، عواقب آن، متوجه زوجه می‌شود و دیگر نمی‌تواند مهریه خود را به صورت کامل و یک جا از زوج دریافت نماید، بلکه باید مهریه را مطابق مقررات نحوه تقسیط مهریه، در قالب پیش قسط و اقساط، از زوج دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…