آپارتمان نشینان به حقوق همسایگان احترام بگذارند

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرچه مالک حق استفاده دائمی و انحصاری از ملک خود را دارد، ولی درهمه مجتمع های آپارتمانی نحوه استفاده مالک بایدطوری باشد که به حقوق همسایگان آسیبی نرساند.
147 copy 1 آپارتمان نشینان به حقوق همسایگان احترام بگذارند

آپارتمان نشینان به حقوق همسایگان احترام بگذارند .در مجتمع های مسکونی برای اینکه مشکلاتی میان همسایگان  بوجود نیاید قانونگذار در قانون تملک آپارتمانها  مقرراتی در خصوص حقوق همسایگان در آپارتمان ها وضع کرده است که همه افراد ملزم به رعایت آن هستند. در این مطلب به ذکر چند نمونه‎ی پرتکرار از اختلافات در آپارتمان نشینی که باعث تضییع حقوق همسایگان می‎شود پرداخته‎ایم.

هزینه های آپارتمان

مجتمع های آپارتمانی هزینه های مشترکی دارند که مسئولیت پرداخت این هزینه برعهده‎ی ساکنان است .هزینه‎های سرایداری ، نگهبانی و نگهداری از فضای سبز و … باشد، از جمله این هزینه ها است .

پرداخت شارژ ساختمان نیز بر عهده  یکایک ساکنان آپارتمان است ، خواه از آپارتمان  استفاده کنند یا نکنند. هیچ یک از ساکنان نمی تواند ادعا کند که به دلیل استفاده نکردن مثلا” پارکینگ هزینه ی نظافت پارکینگ را نمی‎دهد.در این گونه موارد هیات مدیره مجتمع برای او اظهارنامه می فرستد که مبلغ بدهی درآن درج شده است و اگر متخلف ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه هزینه را پرداخت نکند با او از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی شد.

تغییر در ساختمان

بر اساس قانون تملک آپارتمان‎ها یکی از حقوق همسایگی این است که هر یک از مالکان می‎توانند برای استفاده بهتر با رعایت قوانین ، تغییراتی در بخشی از ساختمان به شرطی آن که بیشتر ساکنان از این تغییرات راضی باشند ایجاد کند. در غیر این صورت هیچ یک از ساکنان حق تغییر در  ساختمان را نخواهند داشت .در ماده ۴ از قانون  تملک آپارتمان‎ها آمده است؛ نمای خارجی ساختمان، پله‌ها، پاگردها، راهروها، محوطه ساختمان و باغچه از قسمت‌های مشترک و به نوعی از مشاعات ساختمان هستند که هرگونه تصرف در این موارد، مخصوصا نمای خارجی ساختمان، باید با رضایت سایر همسایه‌ها باشد و کسی حق نصب پرچم، تابلو و موارد دیگر را به دیوار خارجی ساختمان ندارد، مگر اینکه سایر همسایگان هم رضایت خود را برای این کار اعلام کنند.

حقوق همسایگان

آلودگی صوتی

در خیلی از آپارتمان‌ها انواع صداهای ناهنجار از قبیل صدا های ناهنجار لوازم صوتی و تصویری ساکنان  و صدای بلند مکالمات شبانه همسایگان، آن هم تا پاسی از شب به طور ناخوشایندی شنیده می شود. ادر اینگونه موارد ساکنان می‎توانند پس از تذکر به همسایه بی ملاحظه ،ابتدا با مرکز پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و پس از تنظیم صورت جلسه و جمع آوری مدرک در شورای حل اختلاف محل به جرم آلودگی صوتی از همسایه‎ی  خود شکایت کنند.

مرجع رسیدگی به اختلافات آپارتمان نشینان

با توجه به تصویب قانون شوراهای حل اختلاف در سال ۱۳۸۱ و نوع دعاوی آپارتمان نشینی، رسیدگی به دعاوی میان آپارتمان نشینان در صلاحیت شورای حل اختلاف است مگر آن دسته از دعاوی که خارج از صلاحیت شورا باشد که در دادگاه های حقوقی و یا کیفری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

بعنوان مثال برای مطالبه هزینه های مشترک تا سقف ۲۰ میلیون تومان شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به آن را با طرح دعوا از سوی مدیر ساختمان دارد. در صورتی که بدهی مالکی بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی مرجع صالح به رسیدگی است و اگر ضرب و جرح یا فحاشی و توهین و امثال آن میان مالکین و ساکنین به وقوع بپیوندد، دادسرا و دادگاه کیفری به دعوای آنها رسیدگی می‎کند.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

 

یک نظر

  1. پویان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    نحوه مدیریت ساختمان مسئله بسیار مهمی است . در اکثر آپارتمان ها وجود مدیریت قوی در ساختمان باعث می شود در هنگامی که عمر ساختمان زیاد می شود و نیاز به بازسازی ساختمان ، مشاعات بسیار تمیز و قابل توجه باشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …