این نشانه‌ها می‌گوید سلامت روحی شما در خطر است

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حتما تابه‌حال دیده‌اید که فردی با یک ناراحتی جسمی کاملا واضح مانند درد قفسه‌ سینه، تهوع یا سردرد  به پزشک مراجعه می‌کند، اما پس از معاینه و انجام آزمایش‌های مختلف، درنهایت به او می‌گویند که مشکلش جسمی نیست و از اعصابش است.
نشانه های بیماری روحی در افراد

شاید عجیب به‌نظر برسد اما ذهن و جسم، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی باهم دارند. هرگونه فشار و استرس روحی می‌تواند اثرات منفی‌ روی سلامت جسمی بگذارد و خود را به شکل دردهای مبهم یا بیماری‌های جدی نشان دهد. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به معرفی نشانه های بیماری روحی در افراد می‌پردازیم.

نشانه های بیماری روحی در افراد

استرس و اضطراب روانی باعث بروز بیماری‌ها و علائم مختلفی در بدن می‌شوند که ما در ادامه به ۷ مورد از آن‌ها می‌پردازیم. اگر یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را در خودتان تشخیص دادید، به این معناست که سلامت روحی‌تان در خطر است و باید بیشتر به آن توجه کنید.

نشانه های بیماری روحی در افراد

احساس می‌کنید قلب‌تان می‌خواهد از سینه بیرون بیاید

آیا دائما تپش قلب دارید و قلب‌تان تندتند می‌زند؟ محققان می‌گویند تپش قلب معمولا به‌عنوان نشانه‌ اضطراب شناخته می‌شود و احتمالا اولین چیزی است که وقتی تحت استرس مزمن قرار می‌گیرید، متوجه‌ آن خواهید شد. دلیلش این است که وقتی شما مضطرب هستید، مغزتان هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند باعث تپش تندتر و محکم‌تر قلب‌تان شوند.

عرق کردن بیش‌ازحد کف دست‌ از نشانه های بیماری روحی در افراد

آیا تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که وقتی بیش‌ازحد مضطرب یا پریشان هستید، کف دست‌هایتان به‌شدت عرق می‌کنند و خیس می‌شوند؟ عرق کردن کف دست‌ها مانند تپش قلب، یک علامت شایع استرس است و معمولا هنگامی اتفاق می‌افتد که غدد عرق شما در واکنش به پاسخ جنگ یا گریز یا سیستم عصبی سمپاتیک، تحریک می‌شوند. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب تاثیرات بی‌نظیر بوسه بر روابط زناشویی سر بزنید.

نشانه های بیماری روحی در افراد

معده‌تان ناراحت است و دائما به‌هم می‌ریزد

پاسخ جنگ یا گریز باعث ترشح آدرنالین در بدن می‌شود. این هورمون، روند هضم (گوارش) را کُند یا حتی متوقف می‌کند تا بدن بتواند تمام انرژی‌اش را برای مقابله با تهدید بفرستد. اگر همیشه استرس دارید، طبیعی است که معده‌تان بهم بریزد و حتی ممکن است این ناراحتی معده به‌سرعت به سندروم روده‌ تحریک‌پذیر (IBS) تبدیل شود.

سردرد دائمی از نشانه های بیماری روحی در افراد

اگر تحت استرس مداوم باشید، ممکن است به سردردهای مزمن دچار شوید. این سردردها معمولا در وسط روز شروع می‌شوند و ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشند. به‌گفته‌ انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که اضطراب و افسردگی با بروز سردردهای مزمن مرتبط است.

سردرد دائمی از نشانه های بیماری روحی در افراد

همیشه خسته هستید

وقتی ذهن‌تان دائما مشغول باشد، بدن‌تان نیز آن را حس خواهد کرد. ذهن شما مانند یک بشقاب است و وقتی پر از استرس و نگرانی باشد، دیگر هیچ جایی برای کارهای مفید وجود نخواهد داشت. اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، نشانه‌ آن است که سلامت ذهنی‌تان در خطر است.

نمی‌توانید تمرکز کنید از نشانه های بیماری روحی در افراد

ممکن است تعجب کنید اما پاسخ جنگ یا گریز بیولوژیکی بدن‌تان درواقع می‌تواند توانایی شما را برای تفکر تحلیلی و استدلالی کاهش دهد. در‌این‌صورت شما احساس حواس‌پرتی و بی‌حوصلگی می‌کنید و قادر نیستید روی پروژه‌های پیچیده یا حتی ساده تمرکز کنید. اضطراب و افسردگی اغلب می‌تواند باعث شود که احساس گیجی کنید یا حتی از زندگی روزمره‌تان فاصله بگیرید.

کل شب بیدار هستید

نشخوار کردن افکار منفی می‌تواند ذهن شما را خسته و فرسوده کند و باعث شود به‌سختی به خواب بروید یا اصلا نتوانید بخوابید. این حالت جنگ یا گریز می‌تواند باعث شود در وضعیت «افزایش انگیختگی» بگیرید. این وضعیت می‌تواند به‌خواب رفتن را دشوار یا غیرممکن سازد.

کل شب بیدار هستید

پیشنهاد مطالعه: مطلب در کمترین زمان قلب مردان را تسخیر کنید را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    سلام مطلب عالی بود ممنون

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

      سلام، سپاسگزارم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۱۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۵:۲۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

    👌

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…