این ازدواج مجازاتی سنگین دارد

۲۴
13
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در فرهنگ ما، تعریف متداول و مرسوم از خانواده عبارت است از کنار هم بودن قانونی و شرعی زوجین در قالب رسمی ازدواج.
مجازات ازدواج سفید

یکی از سوالاتی که از ما در مورد آن پرسیده می‌شود، مجازات ازدواج سفید است. ازدواج سفید یکی از شیوه‌های زندگی مشترک است. در این گونه از ازدواج این کنار هم بودن در قالب پذیرفته‌شده رسمی و قانونی صورت نمی‌گیرد. در تعریفِ جزئی‌ترِ این پدیده گفته شده است که ازدواج سفید نوعی رابطه عاطفی ـ جنسی بین زن و مرد است بدون صیغه عقد نکاح. در این شکل از زندگی مشترک هم‌زیستی با برعهده‌گرفتن تعهد قانونی همراه نیست. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

ازدواج سفید

در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به‌صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع و قانون باشد مورد پذیرش نیست. چراکه از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود. فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

ازدواج سفید

آیا ازدواج سفید جرم است؟

سوال اینجاست که آیا در این ازدواج زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازات ازدواج سفید چیست؟

ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است. اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود یا به‌صورت غیررسمی اما شرعی در قالب عقد موقت صورت گیرد. در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به‌طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد. در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود. همچنین در صورتی‌که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

مجازات قانونی ازدواج سفید

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب میزان ارث مادر از فرزند خود چقدر است؟ را مطالعه کنید.

۲۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۸:۴۲ ب٫ظ

  3. ali

    ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ب٫ظ

    اتفاقا چیز خوبیه

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۲۱ ق٫ظ

      اصلاً من نمی خواهم به کسی توهین کنم فرض می کنم حرف بعضیها درست باشد وعشقذحرف اول را بزند ولی به نظر من ازدواج سفید به ضرر زنهاست چون اگر این خانم باردار بشه ویک درصد طرف مقابل تو زرد از آب در بیاد کارش خیلی مشکل خواهدشد نه که نشه ثابتش کنه ولی دوندگی ومشکلات زیادی متوجه او وبچه اش خواهد شد چرا عاقل کند کاری که ببار آرد پشیمانی ؟

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

    از اون جایی که الان متاسفانه درصد زیادی و همه ما شاهد هستیم و بهتره انکار نکنیم مردها حتی زمان تعهد رسمی به کسی در آن واحد با چندین نفر دیگه هم هستن و حتی برای طلاق یک زن نمیتونه حقوقش رو مطالبات قانونیش رو بگیره و نهایتا بدون هیچ حقی چه مهریه چه حق حضانت فرزند و چه حقوق دیگه مغبون میشه ،لذا تعریف شما در مورد ازدواج سفید کاملا اشتباهه و البته این چیزیه که میخوان تو ذهن ما بکنن،مادامی که مرد یا زن شوهر دار ارتباط خارج از عرف انجام میدن بله زنا اسم داره که الان بسیار رایجه چرا؟چون به دلیل قوانین دست و پاگیر و ترس و از دست دادن شرایط به ظاهر خوب البته تن دادن به ذلت بخاطر شرایط مالی خانوادگی و غیر،دو نفر که دیگه هیچ علاقه و سنخیتی با هم ندارن و از با هم بودن لذتی نمیبرن محکوم به ماندن در اون زندگی یا طلاق با شرایط بد معمولا برای خانمها ،لذا این اتفاق می‌افته که هرکس پنهانی دنبال حوایج خودش می‌ره از جنسی عاطفی و…. تا بتونه زندگی راحتی رو لااقل در شرایط روانی بهتری تجربه کنه،این اتفاق به خاطر شرایط موجود میافته،وقتی دو نفر بالغ بدون درخواستی در کنار هم متعهد به ماندن میشن و با کمک هم مسلما با عشق چون اگر عشقی نبود که این عمل صورت نمی‌گرفت وقتی زندگی شروع میکنن با هم در همه چیز شریکن و تا زمانی که خوشحال هستن با هم هستن و هروقت احساس کردن دیگه هم رو درک و اغنا نمیکنن بدون شرایط دست و پا گیر جدا میشن و کسی مغبون نمیشه ،فقط مسایل عاطفی میمونه که این در مورد خیانت همسران و چه در طلاق به صورت بدتری وجود داره پس فرقی نمیکنه،و این قوانین شرع و نظام رو چه کسی گذاشته خدا؟خدا گفته دو نفر به آیاتی از قرآن حلال میشن و با آیاتی حرام و این بین دو نفر به زور زندگی کنن و یا خیانت کنن،مسلما سخن خدا بد برداشت شده،دو نفر ناشنوا و بدون کلام اگر در جزیره ای بدوی با نگاه و با قلب به هم متعهد بشن مادامی که عاشقانه و با خواست خودشون با هم هستن به هم حلال میشن اگر غیر از اینه تمام انسانهای بدوی که الان در قبایل کشورهای مختلف زندگی میکنن پس همه زنا کارن،این قانونها را جوامع درست کردن هرکس به دلایلی پس بهتره اسمش رو قوانین خداوند نداریم
    امیدوارم نظرم حذف نشه و به عنوان یک انسان در درجه اول و بعد شهروند نظرم رو بگذارید ،
    من با قوانین الهی خداوند و با دین راستگویی و مهربانی و شفقت خداوند زندگی میکنم نه با قوانین من درآوردی جامعه ای که بیشتر فساد رو ترویج میده حال هر کجای دنیا باشم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۰۸ ب٫ظ

      ممنون از نظر شما دوست عزیز.

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    👍👍👍👍

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  10. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    صیغه چه مجازاتی دارد؟ با فرزندان ناخواسته آواره؟! با شیوع انواع بیماری ؟ و تخریبهای روحی ؟ مثل هرزگی اسلامی شده !
    فقط رضایت طرفینه دیگه …بنظرم هر رابطه ای جز ازدوج دائم مقدس ، مخربه
    بخاطر یه هوس عواقبهای زیادی داره ،
    بیخود خودمونو گول نزنیم . چه کسی دلش میخواد بچه حاصل از ازدواج موقت باشه؟!! به جای این هوسرانیهای مخرب خودسازی و موقعیت ازدواج درست کنید . جامعه سالمتر عاری از خیانت به همسر درست کنید .و…

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

      احسنت

      پاسخ

    • ناشناس

      ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۳۶ ب٫ظ

      بااین گرانی افسارگسیخته،باچه درامدی؟چطوریک جوان می‌تونه ازدواج سالم وداعم انجام بده وقتی نمیتونه ازپسش بربیاد،حرفهای شما منطقی بود ولی به عمق قضیه فکرنکردید.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۹ ب٫ظ

      • Azii

        ۷ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

        اتفاقا الان توی هر شهر و شهرستانی کلی ازدواج سفید هست و دونفر دارن در کنار هم بدون هیج مشکلی با علاقه زندگی میکنن و آزارشونم ب هیچ کس نمیرسه و مزاحم هیچ احدی هم نیستن و سرشون تو کار خودشونه . خیالتون راحت انقدر که تو زمان عقد حامله میشن و سقط میکنن توی ازدواج سفید کسی حامله نمیشه و خودشو بدبخت نمیکنه . زندگی هر بنی بشری به خودش مربوطه جه ازدواج سفید کنه چه عقد دایم بشه و چه اصلا تا دم مرگ مجردی رو اختیار کنه . پس خواهشا جوونا رو به وحشت نندازید

        پاسخ

    • ناشناس

      ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۰:۰۵ ق٫ظ

    • لیلا

      ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۰:۰۸ ق٫ظ

      صیغه برای دختر باکره با رضایت پدر صورت میگیره و قبل صیغه هم میتونن برن آزمایش‌های مربوط به آن بچه حاصل حلاله و مهریه دادن در صیغه وجود دارد ولی خب کلا ازدواج دائم خیلی بهتره.صیغه در شرایط خیلی خاص که شاید برا خیلی ها پیش نیاد

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۰ ق٫ظ

      با سلام ازدواج موقت شرعی و قانونی است مجازاتی ندارد و ثواب دارد

      پاسخ

  13. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …