پاییز در تهران کجا برویم؟

۴
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید و در عین حال طبیعت‌گردی را دوست دارید و نمی‌خواهید از شهر خارج شوید و هزینه زیادی بکنید، بازدید از کاخ سعدآباد یکی از بهترین پیشنهادات گشت و گذار در شهر تهران است.
مجموعه‌ کاخ سعدآباد

مجموعه‌ کاخ سعدآباد که برگی مهم از تاریخ معاصر را در بر دارد و در عین حال، در هر فصل از سال طبیعتی متفاوت را برای شما نمایش می‌دهد و این از جذابیت‌های بازدید از این کاخ است. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

کوشک احمدشاهی

قدیمی‌‎ترین سازه در مجموعه سعدآباد از دوران پادشاهی احمد شاه قاجار بر جا مانده است. پس از کودتای سال ۱۲۹۹ خورشیدی، سعدآباد خانه تابستانی رضا شاه پهلوی شد و این رخداد به روند گسترش سعدآباد و افزایش سازه‌ها انجامید، تا آن‎جا که ۱۴ کوشک کوچک و بزرگ در آن سر بر آورد. اگر به تهرانگردی علاقه دارید، مطلب بهشت گمشده تهران کجاست؟ را در بلاگ ملکی دلتا بخوانید.

کاخ سعدآباد

کوشک اسود

«کوشک اسود» که به دلیل کاربرد سنگ مرمر تیره «کاخ سیاه» نیز نامیده شده است، در جنوب سعدآباد جای دارد. ساخت کاخ اسود در سه طبقه و با سنگ مرمری که از ولی‌آباد چالوس آورده شده، ساخته شده است. پس از انقلاب اسلامی، کاخ اسود در سال ۱۳۶۴ به نام موزه هنرهای زیبا بازگشایی شد.

موزه اسناد مجموعه‌ کاخ سعدآباد

کوشک گارد جاویدان که امروزه موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد نامیده می‌شود، نگهدارنده انباری از اسناد و تاریخ خود کاخ سعدآباد در دوران پادشاهی پهلوی است.

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت، کوشکی با نمای سفید ۵۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. این کوشک که کاخ سفید نیز نامیده می‌شود، ۵۴ بخش دارد. دفتر کار شاه، فرش‌های دستبافت ایرانی، نگارگری دیواری یونان باستان، درخت خرمای سیمین و گلدان زرین این سازه را زیباتر ساخته است.

کاخ ملت

موزه هنر ملل

موزه هنر ملل در کاخ سعدآباد کارهایی از هنرمندانی همچون سهراب سپهری، لیلی متین دفتری، ایران درودی و … را در خود جای داده است.

آشپزخانه سعدآباد

موزه آشپزخانه سلطنتی، آشپزخانه ویژه سعدآباد، با سازه‌ای به وسعت ۸۰۰ مترمربع، با زیرزمین و تالار میانی، ۶ اتاق، در میان باغ و کناره رودخانه دربند است. این آشپرخانه در ۱۳۵۴ با پیمانکاری شرکتی آلمانی به‌روز و بازسازی شد.

موزه محمود فرشچیان

موزه محمود فرشچیان یک سازه قاجاری به وسعت ۶۰۰ مترمربع است، که رضاشاه پهلوی و ملکه عصمت روزگاری در آن زندگی می‌کرد. این سازه امروز یک موزه  است که بیش از ۵۰ کار از استاد فرشچیان  را در خود جای داده است.

کاخ اشرف پهلوی

کاخ اشرف پهلوی در بخش شرقی سعدآباد ساختمانی از سنگ مرمر سفید است. این سازه در سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ خورشیدی به دستور رضاشاه برای اشرف پهلوی ساخته شد. کاخ اشرف در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به خواست شاهدخت بازسازی شد.

موزه سلاح‌های دربار

کاخ غلامرضا پهلوی امروزه به نام موزه سلاح‌های دربار، ساختمانی در شمال سعدآباد است. بیش از ۱۱۰ سلاح گرم از گونه شکاری، جنگی، کمری و افزارهایشان از کارخانه‌های اسلحه‌سازی مشهور در این موزه نگهداری می‌شود.

کاخ شمس

کاخ شمس پهلوی در سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی ساخته شد. پس از انقلاب اسلامی، کاخ شمس یک بار موزه مردم‌شناسی شد و پس از آن موزه تاریخ معاصر و بار دیگر موزه پوشاک سلطنتی شد.

کاخ سبز از مجموعه‌ کاخ سعدآباد

در نمای این سازه از سنگ‌های سبز خمسه زنجان بهره برده شده و با کاربرد سرب نیز بهبود یافته است و دارای آینه‌کاری، گچ‌بری، سنگ‌تراشی و خاتم‌کاری است.

موزه برادران امیدوار

کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی‌ها در بخش شمالی کاخ سعدآباد جای دارد که یک سازه قاجاری با نمای آجر قرمز و گچ‌بری است.

موزه برادران امیدوار

موزه آب

دفتر رئیس تشریفات کاخ سعدآباد، امروزه موزه آب است و در جنوب شرقی کاخ سبز جای دارد. در این موزه تاریخ روش‌ها، افزارها و دستاوردهای نگهداری و پخش آب در تاریخ ایران نمایش می‌یابد.

نمایشگاه خط میرعماد

کاخ فرحناز کوشکی با ۲ طبقه از آمیختن معماری ایرانی و اروپایی است که شاهدخت فرحناز پهلوی در آن زندگی می‌کرد و امروزه نمایشگاه خط میرعماد است.

موزه اتومبیل‌های سلطنتی

موزه اتومبیل‌های سلطنتی سعدآباد خودروهای کلاسیکی از تاریخ خودروهای جهان همچون ۳ رولزرویس، اسپید باگی، ۵ بنز، ۶ موتور سیکلت، اسنوموبیل و کالسکه را در خود جای داده است.

باغ سعدآباد

باغ موزه سعدآباد یک باغ‌دره ایرانی ۱۱ هکتاری با چنارهایی ۱۰۰ ساله است که نزدیک به ۷۵۰۰ درخت دارد. این باغ دارای جنگل طبیعی، رودخانه، قنات، باغستان، گلخانه، چمنزار و گیاهانی کمیاب است.

مجموعه‌ کاخ سعدآباد

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری با ۳ روستای بی‌نظیر جاده چالوس آشنا شوید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۲۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…