چرا افراد در روز تولدشان غمگین هستند؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در طول زندگی بشر بر روی این کره خاکی، تولد به معنای جشن گرفتن و شادی کردن بوده است و مردم برای گذراندن اوقات خوش در این روز به مهمانی گرفتن و هدیه دادن پرداخته‌اند.
دلایل غمگین شدن در روز تولد

در برخورد با روز تولد، افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول آن‌هایی که خوشحال هستند و طبق تصور دیگران در حال جشن و پایکوبی هستند. دسته دوم اما برخلاف دسته اول خوشحال که نیستند هیچ، حتی ناخودآگاه غم و اندوه خاصی را تجربه می‌کنند. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به دلایل غمگین شدن در روز تولد می‌پردازیم.

دلایل غمگین شدن در روز تولد

در واقع بعضی افراد در روز تولد خود دچار افسردگی روز تولد می‌شوند. اما مگر تولد یک اتفاق قشنگ در زندگی انسان‌ها نیست پس چرا این افراد در روز تولدشان غمگین می‌شوند؟ بررسی این پدیده نیازمند اطلاعات روانشناختی و روانی افراد است.

افسردگی روز تولد به چه معناست؟

افسردگی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها افسردگی روز تولد است. برخی افراد با نزدیک شدن تاریخ تولدشان رفتارشان تغییر می‌کند و بدون دلیل دچار احــساس غم می‌شوند. حتی گاهی رفتارهای عصبی از خود نشان می‌دهند. این نوع احــساسات معمولا از زمان شروع جوانی آغاز می‌شود و احتمالا بسیاری از افراد علت آن را بالا رفتن سن می‌دانند. اما باید گفت که این تنها دلیل این اتفاق نیست و دلایل می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند.

دلایل غمگین شدن در روز تولد

غم روز تولد در چه افرادی بیشتر دیده می‌شود؟

غم روز تولد به‌عنوان افسردگی روز تولد ممکن است در همه افراد اتفاق بیفتد اما این نوع افسردگی مانند دیگر انواع افسردگی‌ها با احتمال بیشتری در برخی افراد ممکن است بروز کند:

  • وجود سابقه افسردگی: اگر فرد دچار افسردگی باشد یا در گذشته افسردگی را تجربه کرده باشد، همچنین اگر در خانواده فرد سابقه افسردگی وجود داشته باشد. آن فرد با احتمال بیشتری ممکن است به افسردگی روز تولد دچار شود.
  • سابقه اختلال های روانی: وجود سایر اخــتلالات روانی در فرد نیز ممکن است بر بروز افسردگی تولد تاثیرگذار باشد.
  • درون گرایی: افرادی که تیپ شخصیتی درونگرایی دارند به این دلیل که نسبت به دیگران بیشتر به تنهایی و سکوت نیازمند هستند و جشن‌های تولد نیز معمولا نیازمند معاشرت بیشتر با دیگران و حضور در اجتماع است به احتمال بیشتری در روز تولد خود غم و افسردگی را تجربه خواهند کرد.
  • اضطراب: اضطراب از هر نوعی که باشد می‌تواند به افسردگی منجر شود. این اضطراب اگر شدید باشد (پانیک) می‌تواند با محرک‌های مثبتی همچون کیک تولد و حتی هدیه نیز در فرد ایجاد گردد.

دلایل غمگین شدن در روز تولد

علت های افسردگی روز تولد

می‌توان علت‌های افسردگی روز تولد را به دو گروه عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد.

عوامل درونی افسردگی روز تولد

عوامل درونی آن‌هایی است که از احساسات درونی خود فرد ناشی می‌شود. گاهی افراد با رسیدن به روز تولد به دلیل این که احساس می‌کنند سال‌هایی که گذشت را زنده بوده اند اما زندگی نکرده‌اند یا به چیزهایی که می‌خواسته‌اند نرسیده‌اند یا اینکه در حال پیر شدن و نزدیک شدن به مرگ هستند، غرق در دنیــای افسردگی می‌شوند. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب از معجزه خوابیدن در کنار همسر غافل نشوید سر بزنید.

عوامل بیرونی افسردگی روز تولد

عوامل بیرونی آن‌هایی است که ناشی از تاثیر اجتماع بر فرد است. افراد برای حضور در اجتماع درگیر کلیشه‌ها و مناسباتی خواهند شد که جامعه برای آن‌ها تعیین کرده است، می‌تواند فرد را با گذر زمان دچار اخــتلالات اضطرابی و نگرانی و غم کند و تولد مصداق همین گذر عمر است.
وجود خانواده‌ای که فرد دوست ندارد. خانواده‌ای که دارای مشکلات زیاد است و رابطه اعضای آن با هم به هیچ عنوان خوب نیست و صمیمیت در خانواده آن‌ها دیده نمی‌شود. می‌تواند از دیگر دلایل افسردگی روز تولد باشد. زیرا روز تولد یادآور ورود به این خانواده است که عامل بسیاری از تنش‌ها و استرس‌ها و غم و اندوه فرد است. در چنین شرایطی ایجاد جــریان انرژی مثبت در خانه و ترمیم روابط خانوادگی آسیب دیده بهترین راهکار است.

درمان افسردگی روز تولد

افسردگی روز تولد با اینکه فقط یکبار در سال ممکن است اتفاق بیفتد. اما باید جدی گرفته شود زیرا غم و رنج ناشی از آن نشان دهنده این مورد است که مشکلی وجود دارد که یا منبع آن درونی یا بیرونی است. بنابراین برای رفع آن مشکل باید اقدامی صورت گیرد. وقتی فرد علت غم خود را بشناسد می‌تواند برای از بین بردن آن نیز تلاش کند.

درمان افسردگی روز تولد

پیشنهاد مطالعه: مطلب این کارها دل مردان را آب می‌کند!  را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۷ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۰۰ ق٫ظ

    خانم ها چون یکسال دیگه سنشون میره بالا افسرده هستن.. اقایونم اصلا روز تولدشون یادشون نیست ک بخوان افسرده بشن🤭

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۰ ب٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

  2. رضا

    ۶ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ق٫ظ

    سلام ادمین جان ببخشیدآیاکامنتای من مشکلی دارن ک تاییدنمیکنی??
    ۳چارتاکامنت هس چن روزپیش گزاشتم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۰ ب٫ظ

      خیر، تایید شد نظرتون

      پاسخ

  3. رضا

    ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۳۲ ق٫ظ

    مطلب خوبی بوداونم وقتی اسفندماهی باشی!!! امابنظرم چون تنهاهستن آدما دوستی رفیقی همدمی ندارن مث من یاوقتی ام کسی هس دنبال منافع خودشه فقط دیگ غمگین میشم غمگین هستم دلم میگیره روزتولدم💔

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۵۰ ب٫ظ

      ممنون بابت حضور ارزشمند شما و نوشتن نظرتون🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۰۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…