شرایط دریافت مهریه بدون داشتن رابطه جنسی

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گاهی به دلیل اختلافات پیش آمده میان زوجین، ازدواج آنها به جدایی و طلاق ختم می‌شود. طلاق دارای انواع مختلفی بوده که یکی از این انواع، طلاق غیر مدخوله (طلاق بدون داشتن رابطه زناشویی) است.
دریافت مهریه بدون رابطه جنسی

دریافت مهریه بدون رابطه جنسی یکی از سوالاتی است که بسیار پر تکرار است. یکی از مسائل مهمی که در رابطه با طلاق غیرمدخوله مطرح بوده، بحث مهریه زوجه است. مهریه زن در این نوع از طلاق، دارای احکام خاصی است که به موجب آن اولا تمام مهر از سوی زوجه قابل دریافت نبوده و ثانیا نحوه دریافت این نوع از مهریه نیز دارای مراحل خاصی است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

آیا در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می‌گیرد

طلاق غیرمدخوله یا طلاق بائن غیرمدخوله، بر اساس ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، یکی از اقسام طلاق در حقوق کشور ما است. منظور از غیرمدخوله زنی است که پس از ازدواج میان او و شوهر وی نزدیکی و رابطه جنسی اتفاق نیفتاده است. همچنین، منظور از بائن طلاقی است که در آن شوهر در مدت عده حق رجوع به زن خود را ندارد.

حال که با مفهوم طلاق غیرمدخوله آشنا شدیم، برای پاسخ به این سوال که آیا در این طلاق به زن مهریه تعلق می‌گیرد یا خیر، باید به قانون مدنی مراجعه نماییم. مطابق ماده ۱۰۸۲ این قانون: «به مجرد عقد، زن، مالک مهر می‌شود…» بنابراین، قاعده آن است که بعد از انعقاد عقد نکاح، زن مالک مهریه تعیین شده در عقد می‌گردد.

حال باید دید آیا در رابطه با مهریه در طلاق غیر مدخوله استثنایی بر این قاعده وارد شده است یا خیر. با مراجعه به قانون مدنی، معلوم می‌گردد که بر خلاف مواردی مانند بطلان نکاح و فسخ آن، قبل از نزدیکی که در آن‌ها مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، در طلاق پیش از نزدیکی قانون‌گذار هیج استثنایی بر قاعده ماده ۱۰۸۲ مقرر نکرده و اتفاقا در ماده ۱۰۹۲، بر حق زن برای دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله تاکید کرده است.

میزان مهریه در طلاق غیر مدخوله

برای تعیین میزان دریافت مهریه بدون رابطه جنسی، باید به ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی مراجعه نمود. مطابق این ماده: «هرگاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا، استرداد کند.»

بنابراین در طلاق غیر مدخوله، زوجه صرفا حق دریافت نیمی از مهریه تعیین شده در عقد را داشته و درصورتی‌که قبل از طلاق، بیش از این مقدار را دریافت کرده باشد، برای طلاق باید مازاد بر نصف مهریه را به شوهر برگرداند.

نکته‌ای که لازم است در رابطه با میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی به آن توجه شود این مساله بوده که اگر در نکاح دائم، مهریه در عقد تعیین نشده و قبل از نزدیکی طلاق انجام گیرد زن مستحق مهرالمتعه است که برخلاف مهرالمثل برای تعیین میزان مهریه زن در این نوع از مهر، توانایی مالی مرد در نظر گرفته می‌شود.

دریافت مهریه

شرایط دریافت مهریه بدون رابطه جنسی

مالی که به عنوان مهریه تعیین می‌گردد، باید مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد. لذا بخشی از فلان رودخانه یا دریا، نمی‌تواند مهریه قرار داده شود و هم چنین، مواردی مانند ۱ کیلو پر مگس.

مهریه‌ای که طرفین بر آن، توافق کرده‌اند باید معلوم بوده و مجهول نباشد. بنابراین، یک واحد آپارتمان ۲۰۰متری، مهریه معلوم محسوب نمی‌گردد.

مطابق مقررات نحوه دریافت مهریه طلاق غیر مدخوله، طلاق باید قبل از نزدیکی میان زن و شوهر واقع شود اما نیازی نیست که زوجه باکره باشد. در واقع آنچه ملاک است، عدم نزدیکی و رابطه جنسی میان زن و شوهر فعلی است نه روابط زن با شوهر یا شوهران سابق وی.

درصورتی‌که مهریه، وجه رایج باشد میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، معادل نصف مهریه به نرخ روز خواهد بود نه مهریه تعیین شده در عقد نکاح.

از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، می‌توان به ایجاد زمان کافی، برای انتقال اموال اشاره کرد و عواقب ارائه دادخواست مهریه به دادگاه نیز شامل توقیف اموال می‌شود.

طلاق غیر مدخوله

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب فقط به این شرط در صیغه به شما نفقه می‌دهند را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  3. قاسمی راد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …