تولید مسکن در کشور یک‌سوم تقاضاست

آمار نشان می دهد هم اکنون تولید مسکن به یک سوم میزان تقاضا رسیده است؛ از سوی دیگر در شرایطی که از بهار امسال بازار مسکن آماده ورود به دوران پیش رونق بود تصمیم‌ گیری برای ساخت و سازاز سمت عرضه به تعویق افتاد.

بر اساس آمار، با اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده  طی بهار امسال در شهر تهران ۲۷ و ۶ دهم درصدافزایش داشته، تعداد واحدهای ساخته شده یا درحال ساخت با داشتن این پروانه‌ها ۴ و ۹ دهم  درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

این موضوع نشان دهنده به تعویق افتادن تصمیم برای شروع ساخت و ساز، کاهش ارتفاع بناها، افزایش متراژ و کاهش میانگین تعداد واحد در بلوکهای ساختمانی است.

کاهش عرضه و تقاضای مسکن در بهارطی یک سال منتهی به بهار امسال تعداد واحدهای مسکونی نیمه کاره و تکمیل شده در تهران ۴ و ۹ دهم  و در کل کشور۲ و ۸ دهم  درصد کاهش داشته است.

البته تعداد پروانه های ساختمانی درکشور ۲ و ۲ دهم  و در تهران ۲۷ و ۶ دهم درصد نسبت به فصل مشابه پارسال افزایش یافت است.

پس ازاینکه در بهار امسال میانگین معاملات مسکن شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲ و ۹ دهم درصد کاهش یافت، آمار صدور پروانه‌های ساختمانی نیز، از کاهش ۱۹ و ۳ دهم  درصدی ساخت و ساز نسبت به زمستان ۴ و ۹ دهم  درصد نسبت به بهار پارسال خیرمی دهد.

223932 162 تولید مسکن در کشور یک‌سوم تقاضاست

کاهش ۲ و ۲ دهم تعداد واحدهای مسکونی در ساختمان ها بهار سال ۱۳۹۶ در پایتخت شهرداری، ۲۲۷۳ پروانه‌ ساخت  صادرکرده  که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۰ و ۵ دهم درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه پارسال حدود ۲۷ و ۶ دهم  درصد افزایش داشته است.

این تعداد پروانه برای ساخت ١۴٩٣۶ واحد مسکونی در شهر تهران پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۹ و ۳ دهم  درصد و نسبت به فصل مشابه پارسال حدود ۴ و دهم درصد کاهش داشته است. ‌

متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های ساخت ۶ و ۶ دهم  واحد بوده است. این رقم در بهار پارسال ۸ و ۸ دهم  واحد بود.

تولید مسکن یک سوم تقاضا است و اگر میانگین ساخت و ساز در بهار امسال را ملاک قرار دهیم می توان پیش بینی کرد که حدود ۳۲۰ هزار واحد مسکونی طی یک سال تولید شود؛ در حالی که بر اساس طرح جامع مسکن، کشور سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

بیشتر ببینید در همه عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…