شرایط توقیف خودرو توسط زن برای گرفتن مهریه

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از طرقی که زوجه می‌تواند به حق و حقوق مالی خود نسبت به زوج دست پیدا کند توقیف خودرو برای مهریه است.
شرایط توقیف خودرو برای مهریه

شرایط توقیف خودرو برای مهریه چیست و از کجا باید انجام گیرد؟ یکی از سوالات پر تکرار است. مهریه در نظام حقوقی ایران به یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین حقوق مالی زن تبدیل شده است. در دنیای امروز و برخلاف گذشته میزان مهریه به شدت بالا رفته و اصولاً به صورت پرداخت سکه مقرر می‌گردد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط توقیف خودرو برای مهریه

توقیف کردن خودرو برای دریافت مهریه به دو روش امکان دارد:

توقیف خودرو برای مهریه از طریق دادگاه 

در این روش باید دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه ارائه شود و همزمان با تقدیم دادخواست تقاضای تامین خواسته نموده تا پس از صدور رای به نفع زوجه فورا خودروی زوج توقیف شود و مجالی برای مخفی کردن یا انتقال سند خودرو به نام دیگری برای زوج باقی نماند.

پس از معرفی خودرو به عنوان تامین خواسته زوجه باید اقدام به استعلام از پلیس راهور کند تا خودرو یا خودروهایی که به نام مرد است را توقیف سندی نماید تا پس از این ناریخ نقل و انتقال سند خودرو امکان پذیر نباشد.

توقیف خودرو برای مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد

در این روش با معرفی خودرو به اجرای ثبت اسناد دستور توقیف گرفته می‌شود و پس از آن به مورد ابلاغ گذاشته می‌شود ابلاغ برای زوج حاوی تعیین مدت محدودی (ده روز) است که طی این مدت زوج مهلت دارد مهریه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت زوج ۳ روز به زوجه مهلت می‌دهند خودرو را معرفی کند و پس از این سه روز دستور توقیف خودرو صادر می‌شود و به پلیس راهور ارجاع می‌گردد و پلیس راهور خودرو را توقیف می‌کند.

توقیف خودرو برای مهریه

توقیف خودروی در رهن شرکت خودروسازی

نکته حایز اهمیت و پر سوال در مورد توقیف خودرو جایی است که در رهن یکی از شرکت‌های خودروسازی است.

سوالی که برای خیلی از افراد مطرح می‌شود این است که آیا می‌شود خودرویی که در رهن شرکت خودرو سازی است را بابت مهریه توقیف کرد یا خیر؟

پاسخ این سوال مثبت است. با توجه به اینکه رهن مکرر در قانون مدنی به صراحت مورد پذیرش قرار گرفته است می‌توان این خودروهای در رهن یا با این شرایط توقیف نمود اما برداشت دین از این نوع خودروها منوط به این است که میزانی که بابت خودرو هنوز به شرکت تولیدکننده بدهکار است غیر قابل رهن مجدد است و صرفا مبلغی که بابت خودرو تا آن زمان پرداخت شده را می‌توان مورد توقیف بابت مهریه قرار داد.

به طور مثال وقتی زوج خودرویی به ارزش ۱۵۰ میلیون دارد که در رهن یک شرکت خودروسازی است باید بررسی شود چه میزان از اقساط پرداخت شده است به طور مثال اگر ۵۰ میلیون از اقساط پرداخت گردیده و  ۱۰۰ میلیون به شرکت تولیدکننده بدهکار است خودروی فوق‌الذکر فقط به اندازه ۵۰ میلیون قابل توقیف برای زوجه است و نه بیشتر.

سوال دیگر خیلی از خانم‌ها که بابت توقیف خودروی همسر خود می‌پرسند این است که آیا ممکن است هنگام مزایده خودرو، خودرو را به نام خود بزنند یا خیر؟

در پاسخ این سوال باید گفت امکان این کار وجود دارد ولی صرفا به شرطی که خریدار دیگری وجود نداشته باشد می‌توان درخواست کرد.

نکته مهم دیگر این است که اگر مرد بتواند ثابت کند که خودرویی که زن از او توقیف کرده وسیله کار مرد بوده و وی از طریق آن امرار معاش می‌کرده است و ماشین وی نیز ماشین گران قیمتی از نظر عرف نباشد می‌تواند با استناد به اینکه ماشین مذکور وسیله ضروری زندگی‌اش است و جزو مستثنیات دین حساب می‌شود تقاضای رفع توقیف از ماشین بنماید.

توقیف خودرو

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب آیا به فرزندی که حاصل از زنا است، ارث می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۲۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …