در این شرایط نصف اموال مرد به زن می‌رسد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج و طلاق در زمره احوال شخصیه به حساب آمده و طبق قانون هر کشوری قواعد و قوانین خاصی بر آن حکم فرما است. یکی از موضوعات مهمی که در این زمینه وجود دارد تعیین تکلیف اموال زوجین بعد از طلاق است.
شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن

شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن بحث مهمی است که امروزه به سبب تمهید دولت در حمایت از حقوق زن و جبران کاستی‌های قانونی مطرح است و به عنوان شرط ضمن عقد در قباله‌های نکاح یا عقدنامه گنجانده شده است و بسیار مورد سوال قرار می‌گیرد. همراه مجله دلتا باشید.

شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن

همانطور که در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی آمده: ” طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد ازدواج نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نماید که‌ زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه‌ سازد. ”

بنابراین هر شرطی که خلاف ذات عقد ازدواج نباشد را می‌توان در عقدنامه گنجاند و یکی از شروط ضمن عقد که امروزه در سند چاپی ازدواج آورده شده شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن است که عبارت است از: ” چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید. ”

رسیدن نصف اموال مرد به زن

شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن

  • اولین شرایط رسیدن نصف اموال مرد به زن بعد از طلاق ، آن است که شوهر در هنگام عقد ازدواج باید این شرط را امضا کرده باشد.
  • طلاق باید به درخواست زوج (شوهر) باشد. بنابراین در مواردی که طلاق به درخواست زن بوده یا طلاق توافقی است این شرط مصداق پیدا نمی‌کند.
  • طلاق نباید بخاطر تخلف زوجه از وظایف زناشویی از جمله عدم تمکین اتفاق افتاده باشد.
  • تنها اموالی تقسیم می‌شوند که اولا بعد از ازدواج به دست آمده باشد و ثانیا ناشی از کار و دست رنج باشد نه ارث و مواردی از این دست.

تنصیف اموال مرد به زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این کارها در ازدواج شما را مجرم می‌کند را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …