برای گیاهان آپارتمانی در خانه گلدان بسازید

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علاقه‌مندان به گل و گیاه همیشه به‌دنبال راهی برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منزل خود، با گیاهان هستند.
گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

امروزه گلدان کوکداما به‌دلیل شکل متفاوت کروی، زیبایی و اشغال نکردن فضای زیاد، نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌ است. در این مطلب از دلتامگ به معرفی و ساخت گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

کوکدما نام یک گیاه خاص نیست در واقع نوعی روش نگهداری از گیاه است که در آن نیازی به گلدان نیست و گیاه در پیت ماس زندگی می‌کند. با قرار دادن این گیاه در خانه، می‌توانید زیبایی بیشتری به محیط ببخشید؛ روش ساخت این گلدان بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

گلدان کوکداما چیست؟

کوکدما واژه‌ای ژاپنی بوده که از دو کلمه koke به معنی خزه و damas به معنی توپ کوچک گرفته شده است. در این روش ریشه‌های گیاه با خاک مخصوص در خزه به شکل کروی پیچیده ‌شده، با نخ بسته و معمولا آویزان می‌شود.

گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان مناسب برای گلدان کوکداما کدامند؟

به‌طور کلی گیاهانی که ماندگاری و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند چون نخل شامادورا، ساکولنت‌ها، سانسوریا، پتوس، برگ انجیری، اسپاتی‌فیلوم، قاشقی و دراسنا برای گلدان کوکداما مناسب هستند.

لوازم مورد نیاز برای ساخت گلدان کوکداما

  • خاک باغچه
  • خاک بونسای
  • خزه
  • خزه اسفنجی
  • گیاه مناسب
  • نخ کنفی، کتان یا کاموا
  • ظرف آب
  • قیچی
  • کود گیاهی

مراحل ساخت گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

برای ساخت گلدان کوکداما در خانه با گیاهان موجود باید پس از تهیه لوازم مورد نیاز به ترتیب زیر عمل کرد.

خارج کردن گیاه از مکان قبلی و تمیز کردن ریشه‌ها

گیاه گلدان کوکداما را از خاک بیرون آورده و گیاهان آپارتمانی را را از گلدان و گیاهان فضای باز را از باغچه جدا کنید. به آرامی با انگشتان خود خاک را از اطراف ریشه پاک کنید و گیاهان با ریشه‌های بسیار خوب را به روش غرقاب برای از بین بردن خاک بشویید. اگر گیاه خارج از منزل قرار داشت، قبل از آوردن به داخل، برگ‌های آن را بررسی کنید که آفت نداشته باشد.

گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

پوشاندن ریشه‌های گیاه با خزه‌های اسفنجی

ابتدا خزه‌های اسفنجی را ر آب بخوابانید تا مرطوب شوند، سپس آن‌ها را از آب خارج کنید. خزه را به‌صورت حلقه‌ای فشار دهید تا تمام آب اضافی آن خارج شود، سپس آن‌ها را به دور ریشه‌ها پیچیده و با نخ کتان ببندید. به اندازه کافی خزه برای احاطه کردن ریشه‌ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  ۵ گام نظافت آشپزخانه

ترکیب کردن خاک بونسای ،خاک کود و باغچه

۴ فنجای خاک باغچه، ۱ فنجان کود گیاهی، ۱ فنجان بونسای و ۱ فنجان آب را ترکیب کنید. هنگامی‌که خاک حالت خاک کوزه‌گری به خود گرفت، نشان از این است که خاک‌ها را با نسبت مناسب ترکیب کرده‌اید.

پوشاندن ریشه‌های گیاه با خاک‌های ترکیبی به‌صورت توپی

با ترکیب خاکی، یک توپ خاکی به‌اندازه کافی بزرگ در اطراف ریشه‌های پیچیده شده در خزه درست کنید. اگر برای نگهداشتن خاک‌ها کنار یکدیگر با مشکل مواجه شدید، خاک و آب بیشتری اضافه کنید. تا جایی که خاک به‌خوبی ریشه‌های گلدان کوکداما را در خود جای دهد.

پوشاندن توپ کوکداما با لایه‌های نازک خزه

در ادامه ساخت گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی خزه‌های نازک را اطراف خاک پیچیده و با نخ آن‌ها را ببندید. مطمئن شوید که نخ به اندازه کافی محکم و قوی باشد چراکه گیاه معلق یا گلدان کوکداما از این نخ آویزان می‌شود.

اضافه کردن نخ بیشتر و ایجاد حلقه‌ای که بتوان از آن گلدان کوکداما را آویزان کرد

به پیچیدن نخ اطراف خزه ادامه دهید تا به اندازه کافی قوی و محکم شود و بتواند وزن گیاه را تحمل کند، سپس آن را گره بزنید. توجه داشته باشید که در نخ موجود حلقه ایجاد کنید و نخ را به طول لازم در نظر بگیرید چراکه گلدان کوکداما قرار است از این نخ آویزان شود.

پوشاندن دور گلدان کوکداما با کنف

می‌توان برای زیبایی بیشتر گلدان کوکداما، اطراف توپ آماده شده را کنف بپیچید تا گلدان کنف پیچ شده‌ای با ظاهری شیک و زیبا داشته باشید.

گلدان کوکداما برای گیاهان آپارتمانی

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن گلدان کوکداما

بیشتر گیاهان خانگی به رطوبت و نور آفتاب غیرمستقیم نیاز دارند. گلدان کنف پیچ شده را در جایی قرار دهید که بهترین شرایط را برای نیازهای گیاه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

چند ترفند ساده که شما را لاغرتر نشان می‌دهد

ترفندهای لاغری بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. دانستن این ترفندها …