این عیب‌های زنان باعث طلاق می‌شوند

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عیوب زن در نکاح تنها در صورتی حق فسخ برای مرد را بوجود می‌آورند که حین عقد موجود باشند.
فسخ نکاح

عیوب زن برای طلاق از مواردی است ک زوج می‌تواند از طریق دادگاه خانواده اقدام به درخواست طلاق نماید. در فقه و حقوق مدنی در خصوص عیوب و بیماری‌های ایجاب‌کننده حق فسخ نکاح برای زوجین آمده است. قانون‌گذار به‌طور محدود از عیوبی نظیر خصاء و عنن در مردان و از قرن و جذام و برص و افضا و نابینایی و زمین‌گیرشدن در زنان نامبرده است. همراه مجله دلتا باشید.

عیوب زن برای طلاق

اگر این عیوب پس از عقد در زن بوجود بیاید، مرد نمی‌تواند عقد را فسخ کند.

عقد نکاح بین زن و مرد منعقد می‌شود، طرفین عقد نکاح را زوج و زوجه می‌نامند. عقد نکاح از نظر دوام به دو قسمت دائمی و موقت تقسیم می‌گردد، عقد دائمی عقدی است که مدت زمان ندارد و تا زمان فوت طرفین برقرار است، البته در صورتی که طرفین به هر نحوی زندگی مشترکشان را پایان ندهند.

اما عقد نکاح موقت وابسته به زمان است بدین ترتیب که زوجین تنها تا زمانی که در عقد تعیین کرده‌اند همسر یکدیگر محسوب می‌شوند و در صورت پایان یافتن زمان ذکر شده در عقد، نکاح فی مابین زوجین خود به خود منحل می‌گردد. لازم به ذکر است تعیین زمان برای عقد نکاح موقت ضروری بوده و عدم تعیین زمان، باعث بطلان عقد می‌شود. راه‌های مختلفی برای بر هم زدن عقد نکاح وجود دارد که برخی از آن‌ها مختص هر کدام از انواع عقد نکاح است.

به دلیل اهمیتی که شرع اسلام و قانون مدنی و قانون خانواده برای استواری پایه‌های خانواده قائل است، نکاح با شرایط بسیار آسان و بدون تشریفات و بالعکس طلاق با تشریفات خاصی جهت سخت‌تر کردن فرایند فروپاشی نهاد خانواده تعبیه شده است. طلاق، بذل مدت، فسخ نکاح.

طلاق تنها مربوط به عقد نکاح دائم است و عقد نکاح موقت را نمی‌توان با طلاق منحل کرد. طلاق حق مرد است و زن بدون اجازه مرد نمی‌تواند طلاق بگیرد. اعطای حق طلاق به زن در زمان انعقاد عقد نکاح دائم نیز نمی‌تواند حق طلاق را از مرد اسقاط کند، این اختیار در صورت اعطا به زن تنها او را وکیل می‌کند تا از طرف مرد برای او وکیل بگیرد و امور طلاق را از طرف وی پیش ببرد. فسخ نکاح نیز هم می‌تواند مربوط به عقد نکاح دائم باشد هم عقد نکاح موقت. فسخ به معنای بر هم زدن عقد از طرف هر یک از طرفین است.

عیوب زن

 

تفاوت‌های فسخ نکاح و طلاق در عیوب زن

فسخ و طلاق از جهاتی به هم شبیه هستند از جمله موجب انحلال نکاح هستند عمل حقوقی یکجانبه محسوب می‌شوند. اثر آنها ناظر به آینده است. احکام راجع به عده آنها نیز یکسان است. فسخ نکاح ممکن است از جانب مرد یا زن باشد ، ولی طلاق از جانب مرد یا به نیابت از او واقع می‌شود.

طلاق مخصوص نکاح دائم است ولی فسخ در نکاح موقت هم ممکن است.

همانطور که گفته شد فسخ نکاح می‌تواند از طرف هر یک از طرفین باشد. مواردی که قانون گذار اختیار فسخ را برای زن مجاز دانسته: ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی موارد فسخ نکاح از طرف مرد به علت عیوب زن را بیان کرده است که بر اساس آن عیوب زنان برای فسخ نکاح شامل موارد زیر است:

  • قَرَن: یک ناهنجاری در آلت تناسلی زن است که سبب می‌شود تا امکان انجام اعمال زناشوئی فراهم نباشد.
  • جُذام: یک ناراحتی پوستی است و به معنای خوره است.
  • بَرَص: همان پیسی است که لکه‌های پوستی در فرد بوجود می‌آورد.
  •  اِفضاء: به معنای یکی شدن مجرای واژن و مقعد یا واژن و مثانه
  • زمین گیری زن
  • نابینایی از هر دو چشم
  • جنون

یکی دیگر از عیوب زن برای طلاق جنون است. به عبارت دیگر زمانی که یکی از زن یا مرد مجنون یا دیوانه بشود، طرف مقابل می‌تواند با استناد به جنون عقد ازدواج را فسخ نماید. اما تفاوتی که میان جنون زن و جنون مرد وجود دارد این است که جنون مرد در هر حال سبب ایجاد حق فسخ برای زن خواهد شد. چه این جنون قبل از عقد بوجود آمده باشد و چه بعد از ازدواج مرد دیوانه بشود. ولیکن جنون از عیوب زن تنها موقعی سبب ایجاد حق فسخ برای مرد می‌شود که زن حین عقد مجنون باشد و جنون بعد از عقد سبب ایجاد حق فسخ برای مردان نمی‌شود.

مواردی که به زن حق فسخ نکاح را می‌دهد:

علاوه بر موارد فسخ نکاح از طرف زن، مجموعه‌ای از عیوب نیز سبب می‌شود تا مرد بتواند نکاح را فسخ کند. ماده ۱۱٢٣ قانون مدنی شرایط فسخ نکاح از طرف مرد را بر اساس عیوب زنان مطرح کرده است. یعنی در صورت وجود عیوب زن، مرد می‌توان عقد نکاح را فسخ نماید. مبنای برخورداری از حق فسخ برای مردان این است که اگر قبل از ازدواج عیبی در زن وجود داشته باشد و مرد از وجود این عیوب در زن مطلع نباشد، بتواند پس از عقد و به محض اطلاع از این عیوب زن، عقد را فسخ کند.

نکته مهم در مورد عیوب زن برای فسخ نکاح این است که این عیوب زن در صورتی موجب ایجاد حق فسخ برای مرد می‌شود که این عیوب زن در حال عقد وجود داشته باشد. بنابراین در صورتی که این عیب بعد از عقد بوجود بیاید مرد دیگر نمی‌تواند عقد را فسخ کند. ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مقرر داشته که: «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد.»

اما زن در شرایطی خاص و با اثبات عسر و حرج یا شرایط ضمن عقد می‌تواند از طریق دادگاه و حتی با عدم رضایت مرد، طلاق بگیرد در واقع در این جا با تحقق شرایط، دادگاه مرد (زوج) را به طلاق اجبار می کند. انواع طلاق: بائن و رجعی.

طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی، به طلاقی گفته می‌شود که برای مرد که حق طلاق با او بوده است و پس از ثبت طلاق حق رجوع نباشد به عبارت دیگر پس از ثبت طلاق بائن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. (ماده ۱۱۴۴ قانون مدنی)

طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این کارها در ازدواج شما را مجرم می‌کند را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …