علائمی در پاها که می‌توانند جان شما را نجات دهند

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گردش خون ضعیف در پاها اغلب با مسائل سلامت دیگر مانند فشار خون بالا، چاقی، کلسترول بالا، یا دیابت مرتبط است.
علائم گردش خون ضعیف در پاها

علائم گردش خون ضعیف در پاها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پنهان ولی خطرناک باشد. گردش خون ضعیف در پاها به خودی خود یک بیماری نیست، اما ممکن است در نتیجه مسائل سلامت دیگر که مانع توزیع مناسب خون و اکسیژن در پاها می‌شوند، شکل بگیرد. دلایل بسیاری می‌توانند موجب گردش خون ضعیف به اندام‌های انتهایی، مانند پاها، شوند که شکل‌گیری علائمی مانند درد و بی‌حسی در پاها را به همراه دارد. برای آشنایی با علائم گردش خون ضعبف و علل ایجاد آن با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

علائم گردش خون ضعیف در پاها

برخی افراد مبتلا به گردش خون ضعیف هیچ نشانه یا علائمی را تجربه نمی‌کنند. اما با گذشت زمان و به واسطه ابتلا به بیماری عروق محیطی، ممکن است بروز علائم خفیف تا شدید آغاز شود. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لنگی یا گرفتگی‌های عضلانی دردناک در ناحیه کفل، ران یا ساق پا پس از فعالیت بدنی
  • بی‌حسی یا ضعف پا
  • سردی پوست پا
  • روند ضعیف و کند بهبودی زخم در پا
  • تغییرات در رنگ پوست پا
  • پوست براق پاها
  • رشد کندتر مو یا ریزش موی پا
  • نبض ضعیف در پا
  • رشد کند ناخن‌های پا
  • اختلال نعوظ در مردان

علائم گردش خون ضعیف در پاها چیست

دلایل احتمالی ضعیف شدن گردش خون در پاها

گردش خون ضعیف در پاها اغلب با مسائل سلامت دیگر مانند فشار خون بالا، چاقی، کلسترول بالا، یا دیابت مرتبط است. در ادامه با برخی از دلایل شکل‌گیری این شرایط بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری عروق محیطی

یکی از دلایل شایع گردش خون ضعیف در پاها بیماری عروق محیطی است که به واسطه تنگ شدن رگ‌های خونی و محدود شدن جریان خون عادی شکل می‌گیرد. زمانی که سیاهرگ‌ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند، شرایطی به نام نارسایی سیاهرگی رخ می‌دهد که در ارسال خون از پاها به قلب اختلال ایجاد می‌کند. این شرایط می‌تواند به شکل‌گیری سیاهرگ‌های واریسی، تورم شدید پا و تغییر رنگ پوست منجر شود. یک بیماری مرتبط دیگر آترواسکلروز یا تصلب شرایین است که بر سرخرگ‌ها اثرگذار است و به واسطه تشکیل پلاک در رگ‌های خونی موجب سختی آن‌ها می‌شود. با گذشت زمان، کاهش جریان خون در پاها می‌تواند موجب سوزش، بی‌حسی، و آسیب عصبی و بافتی شود. در صورت عدم درمان، عوارضی همچون سکته مغزی یا حمله قلبی رخ خواهند داد.

لخته‌های خون

لخته شدن غیر طبیعی خون درون رگ‌های خونی می‌تواند نسبتا یا به طور کامل جریان خون به سمت پاها را متوقف کند. همچنین، این شرایط خطر ابتلا به عوارض خطرناکی مانند آمبولی ریوی، زمانی که یک لخته خون از پا جدا شده و وارد ریه‌ها شود، را افزایش می‌دهند.

سیاهرگ‌های واریسی

بزرگ شدن سیاهرگ‌های پا به دلیل عملکرد نادرست دریچه‌های موجود در آن‌ها موجب اختلال در جریان خون شده و گردش خون ضعیف را به همراه دارد. در این شرایط امکان تشکیل لخته‌های خون نیز وجود دارد. زنان و افراد دارای اضافه وزن و چاق احتمال بیشتری دارد به سیاهرگ‌های واریسی مبتلا شوند.

سیاهرگ های واریسی

دیابت

یکی از عوارض دیابت آترواسکلروز و گردش خون ضعیف است که می‌تواند به گرفتگی‌های عضلانی در پاها و باسن منجر شود. از دیگر عوارض دیابت می‌توان به نوروپاتی دیابتی اشاره کرد که در نتیجه آسیب دیدن اعصاب رخ داده و کاهش احساس در پاها را به همراه دارد.

چاقی

وزن اضافه فشار مضاعفی را به بدن وارد می‌کند. اگر فردی چاق هستید و ساعات زیادی را در حالت نشسته یا ایستاده سپری می‌کنید، ممکن است از مشکلات گردش خون به واسطه سیاهرگ‌های واریسی و آترواسکلروز رنج ببرید.

بیماری رینود

این بیماری سردی دست‌ها و پاها به واسطه تنگ شدن سرخرگ‌های کوچک در این قسمت‌ها را موجب می‌شود. این شرایط گردش خون ضعیف را در پی‌دارد که ممکن است احساس سردی در اندام های انتهایی، به ویژه زمانی که فرد استرس دارد یا در معرض آب و هوای سرد قرار گرفته است را موجب شود. برخی افراد احساس سرما در بینی، لب‌ها و گوش‌ها را نیز تجربه می‌کنند.

چگونگی بهبود گردش خون ضعیف در پاها

  • پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • ورزش
  • استفاده از کفش مناسب
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف نمک
  • حفظ وزن سالم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر با علائم بیماری عروق محیطی مواجه هستید و آن‌ها با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی بهبود نیافته‌اند، برای بررسی بهتر شرایط و دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. آغاز درمان پیش از مواجهه با عوارضی مانند لخته شدن خون، آمبولی یا وقوع سکته مغزی اهمیت دارد.

کنترل دیابت و علائم گردش خون ضعیف در پاها

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص معجزه‌آسای پودر سنجد در درمان مفاصل را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در ۶:۴۵ ق٫ظ

    سلام ممنون خیلی خوب

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    درودامیدوارم، هرکجا، هستیدشاد بر، از، انرزیهای، متبت، باشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۵۲ ب٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما در مجله 🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…