با لکه‌های سفید روی ناخن چه باید کرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لیوکونیچیا نوعی اختلال است که موجب ظاهر شدن نقاط یا خطوط سفید روی ناخن می‌شود.
سفید

لیوکونیچیا نوعی اختلال است که موجب ظاهر شدن نقاط یا خطوط سفید روی ناخن می‌شود. اما نگران نشوید. این لکه‌ها اغلب بی‌خطر هستند و با استفاده از روش‌های ساده‌ای برطرف می‌شوند.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حتی کسانی که از هر نظر سلامت هستند نیز ممکن است در طول زندگی این لکه‌ها را روی ناخن‌هایشان ببینند. برای بعضی افراد لکه‌های سفید به صورت نقاط کوچکی به‌وجود می‌آید و برای برخی دیگر ممکن است به شکل خطوط پهن، بخشی از سطح ناخن را بپوشاند. اصلی‌ترین علت لیوکونیچیا، آسیب دیدن بستر ناخن و کمبود کلسیم است. اما دلایل متعدد دیگری هم برای آن وجود دارد.

جویدن ناخن، مانیکور ناخن‌، پوشیدن کفش‌های تنگ یا کفش‌هایی که به پنجه و ناخن‌ فشار زیادی وارد کند و مسمومیت یا مصرف داروهای خاص منجر به لیوکونیچیا شود. مسمومیت هم انواع مختلفی دارد؛ مسمومیت با موادی مثل آرسنیک، مصرف داروهای شیمی‌درمانی برای درمان سرطان، سولفونامیدها که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها استفاده می‌شوند. همچنین اختلالات سیستم ایمنی هم یکی از عوامل سفید شدن ناخن‌ها است.

غیر از موارد یاد شده ، کمبود آهن، اختلالات کبد، مشکلات کبد، بیماری‌های قلبی، دیابت، اختلال در هضم پروتئین‌ها، کمبود روی و کلسیم، کم‌کاری تیروئید، اگزما، پسوریازیس، بیماری‌های قارچی و عفونت‌های پوست و ناخن نیز از عوامل شایع بروز لیوکونیچیا به‌شمار می‌رود. در بعضی موارد لکه‌های سفید به‌دلیل مسائل ژنتیکی ایجاد می شود هرچند این پدیده بسیار نادر است.

دست

درمان لکه‌های سفید روی ناخن

نوع درمانی که برای لکه‌های سفید در نظر گرفته می‌شود، با توجه به علت بروزشان متفاوت است. معمولا برای پی بردن به علت اصلی لیوکونیچیا نیاز هست آزمایش خون و یا نمونه‌برداری از ناخن صورت بگیرد.

برای جلوگیری از پدید آمدن این لکه‌ها، بهتر است ناخن‌ها را کوتاه نگه دارید و کمتر لاک بزنید. چون ممکن است دلیل به‌وجود آمدن لکه‌های سفید، حساسیت به مواد شیمیایی لاک یا پاک‌کننده‌های آن باشد. پس از شست‌وشوی دست‌ها، با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده از خشک شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید.

لکه‌های سفید بعد از مدتی از بین می‌روند و در بیشتر مواقع جای نگرانی نیست. اگر علت اصلی لیوکونیچیا آسیب دیدن بافت ناخن باشد، به ناخن‌ها زمان بدهید تا به حالت عادی بازگردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…