عروس تنگه‌های ایران در داراب

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
داراب یکی از شهرهای بسیار زیبای فارس است که جاذبه‌های بسیاری دارد. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر تنگه رغز است که به عروس تنگه‌های ایران لقب گرفته است.
تنگه رغز داراب

با مجله دلتا همراه باشید تا تنگه رغز داراب را بهتر بشناسید. عروس تنگه‌های ایران، لقب یکی از اعجاب‌انگیزترین دره‌ها به نام «رغز» است. برای رسیدن به این تنگه خارق‌العاده، باید سفری ماجراجویانه و هیجان‌انگیز را آغاز کنید و رهسپار استان فارس شوید تا در نزدیکی شهر تماشایی داراب، این تنگ زیبا و اسرارآمیز را ببیند.

تنگه رغز داراب

تنگه رغز کجاست؟ عروس تنگه‌های ایران، جایی است که آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده‌ا‌ند. هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. دیواره‌‌های بزرگ و عظیم رغز، در طول مسیر گاه سر به هم آورده‌ا‌ند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند. صدای دلنشین آبشار، فرود و صعود‌های زیبا، شنا در میان حوضچه‌‌های زلال و دیدن ماهی‌‌های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و به‌یادماندنی حضور در تنگه زیبای ‌رغز است.

تنگه رغز فارس

تنگه رغز جاذبه گردشگری استان فارس

تنگ رغز داراب یا دره رغز که از جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود، در بخش فسارود، در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار دارد و یکی از مناطق بکر طبیعت‌گردی ایران است. این تنگه در منطقه‌ای به نام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.

داراب دیدنی‌های منحصربه‌فرد و متعدد طبیعی و تاریخی دارد که به راستی ناشناخته مانده‌اند. اگر هدف شما بیشتر مناطق طبیعی است، پس نخستین انتخاب، تنگ رغز خوتهد بود که از جاهای دیدنی داراب و یکی از شگفت‌انگیز‌ترین و زیبا‌ترین تنگ‌های ایران محسوب می‌شود.

پیمایش تنگ رغز

برای رسیدن به منطقه سرچشمه رغز، دو مسیر پیمایش وجود دارد؛ یکی با حدود چهار ساعت کوهپیمایی و مسیر دیگری که حدود دو ساعت با خودرو و حدود دو ساعت کوهپیمایی دارد. از ابتدای دره که محل مناسبی جهت پارک اتومبیل است تا آخرین آبشار، حدود سه کیلومتر مسیر راه‌پیمایی آن هم در میان آب‌های زلال این دره وجود دارد که در برخی موارد نیاز است حتماً از وسایل و ملزومات خاص صخره‌نوردی و ایجاد کارگاه استفاده شود.

تنگه رغز کجاست

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

اکنون که با تنگه اسرارآمیز رغز آشنا شدید و تصمیم گرفتید هیجان دره‌نوردی را در این مکان تجربه کنید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید. بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا نیمه پاییز است. در این هنگامه سرچشمه‌های پر آب این تنگه و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، در روزهای گرم این ماه‌های سال خنکی لذت‌بخشی را هدیه می‌کنند. برای دیدن جاذبه‌های دیگر از ایران، آبگرم اهرم، چشمه‌ای از دل زاگرس را بخوانید.

جاهای دیدنی تنگه رغز

در تنگه رغز شیراز حوضچه‌ها و آبشارهای متعددی وجود دارد. در کنار آخرین آبشار نیز یادبودی از کاشفان اولیه این تنگه و همچنین چند کوهنورد سفر کرده، نصب شده است. آبشارهای مهم مسیر که گروه کوهنوردی آذرخش داراب نام گذاری کرده‌اند:

  • آبشار نگین: ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر
  • آبشار بوم رنگ: به ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر
  • آبشار مسعود: به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر

تنگه رغز

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری قلعه متروک، جاذبه گردشگری متفاوت کبودرآهنگ را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…