طلاقی با کم‌ترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده راه‌های مختلفی جهت طلاق پیش‌بینی شده است. برخی از این طلاق‌ها به درخواست مرد و برخی به درخواست زن صورت می‌گیرد.
هزینه و زمان طلاق توافقی

هزینه و زمان طلاق توافقی برای زوجینی که قصد جدایی دارند، از مسائل بسیار مهم هستند. هر یک از روش‌های طلاق چه به درخواست مرد صورت گیرد و چه به درخواست زن، مسائل و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که کم‌ترین تبعات آن طولانی شدن جریان طلاق یا ایجاد بار حقوق و تکالیف مالی مثل تنصیف دارایی برای مرد است. در این مطلب همراه مجله دلتا باشید.

هزینه و زمان طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

هزینه و زمان طلاق توافقی برای همه زوجین مهم است. در پاسخ به این سوال که مراحل طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد می‌توان گفت پس از اینکه زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی به توافقات لازم رسیدند باید درخواست خود را به مراجع قانونی این امر ارائه دهند.

مدت زمان طلاق توافقی با توجه به رویه حاکم در دادگاه‌های خانواده در شهرهای مختلف، تا حدودی متفاوت است و رویه یکسانی ندارد.

یکی از سوالات پر تکرار دیگر این است که بدون داشتن وکیل، طلاق توافقی چقدر زمان میبرد و اگر زوجین وکیل طلاق توافقی داشته باشند آیا می‌توان زمان طلاق را کوتاه‌تر نمود؟

در پاسخ باید عرض کنیم، در صورتی که زوجین وکیل داشته باشند، مدت زمان طلاق توافقی معمولاً بین ۱۰ الی ۳۰ روز طول خواهد کشید.

این زمان با توجه به اینکه هر شعبه دادگاه خانواده و در شهرهای مختلف کشور خط مشی خاص خود را دارد متفاوت خواهد بود.

مدت زمان طلاق توافقی به چه عواملی بستگی دارد؟

اینکه هزینه و زمان طلاق توافقی به چه صورت است به عوامل و جزئیات خاصی بستگی دارد.

  • اولین نکته این موضوع است که معمولا از بیست و پنجم هر ماه تا شروع ماه بعد به دلیل اینکه هر شعبه باید آماری را ارائه کند، دادخواست طلاق توافقی و هر دادخواست دیگری به شعب ارجاع نمی‌شود.
  • نکته دوم این است که اگر وکالت بصورت مع‌الواسطه باشد یا زوجه در امر طلاق از زوج وکالت داشته باشد، به دلیل حساسیت‌های زیاد موضوع طلاق، شعب دادگاه خانواده معمولاً از دفترخانه‌ای که وکالت طلاق در آن تنظیم و صادر شده است، صحت وکالتنامه و مدت اعتبار آن را استعلام می‌کنند که همین موضوع مدت زمان طلاق توافقی را تا حدودی طولانی‌تر میکند.

زمان طلاق توافقی

هزینه‌های طلاق توافقی در یک نگاه

  • هزینه مشاوره‌های اجباری برای ۵ جلسه، در مجموع حدوداً ۵۲۰/۰۰۰ تومان
  • هزینه دادرسی حدوداً ۱۷۰/۰۰۰ تومان
  • هزینه مشاوره ارجاع شده از سوی دادگاه (بسته به مجتمع قضایی) حدوداً ۱۴۰/۰۰۰ تومان
  • هزینه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق یا همان محضر (بسته به انصاف دفتر طلاق) از ۵۸۰/۰۰۰ تومان به بالا
  • حق الوکاله وکیل دادگستری (اگر وکیل داشته باشید) از ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان به ازای هر وکیل

نکته: برای انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل دادگستری، هر کدام از زوجین باید یک وکیل جداگانه داشته باشند.

هزینه طلاق توافقی طبق قانون جدید

تا قبل از آذر سال ۹۷ که بحث مشاوره‌های اجباری مطرح نبود، طبیعتاً هزینه‌های این قبیل مشاوره‌ها هم در کار نبود و در نتیجه هزینه‌های طلاق توافقی هم پایین‌تر از امروز بود.

امّا درست از ابتدای آذر ماه سال نود و هفت و پیرو ابلاغ قبلی بخشنامه ریاست وقت دادگستری کل استان تهران خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر از ثبت دادخواست‌ طلاق توافقی بدون دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق منع شدند.

دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق نیز مشروط شد به ثبت‌نام در سامانه نوبت‌دهی طلاق و پس از آن حضور در جلسات مشاوره اجباری که این جلسات بطور معمول حدودا حداقل ۵ جلسه به طول می‌انجامد که هزینه‌های آن در ادامه شرح داده می‌شود.

نکات مهم در مدت زمان طلاق توافقی

  • در ابتدا باید یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت‌نام نمایند و پس از وارد کردن مشخصات خود و همسرشان برای مشاوره در یکی از مراکز بهزیستی وقت بگیرند.
  • پس از تعیین جلسات مشاوره که این جلسات معمولاً در حدود ۴۵ روز طول خواهد کشید، پس از شرکت در حدود پنج جلسه مشاوره، گزارشی از سوی مراکز مشاوره به دادگاه مبنی بر عدم توافق زوجین ارائه می‌شود که این گزارش به “گواهی عدم انصراف از طلاق” معروف است.

نکته: تعداد جلسات معمولا ۵ جلسه است و تعداد این جلسات و همچنین فاصله بین این جلسات کاملاً بستگی به شرایط زوجین و تشخیص کارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره دارد.

  • لازم به ذکر است حضور زوجین و شرکت در تمامی جلسات مشاوره الزامی است و بدون ارائه حضور در جلسات مشاوره، صدور گواهی عدم انصراف از طلاق و پس از آن ثبت دادخواست طلاق و در نهایت اخذ رای دادگاه امکان‌پذیر نخواهد بود.

طلاق توافقی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تنها در این شرایط زنان می‌توانند طلاق بگیرند را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …