آیا انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد اعتبار دارد؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انعقاد قرارداد اجاره که معمولا در دفاتر املاک منعقد می‌شود، نکات حقوقی خاصی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها آثار و پیامدهای مهمی بر جای می‌گذارد.
انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد

انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد یکی از نکات حقوقی است که افراد باید از شرایط آن اطلاع داشته باشند. یکی از عقود پرکاربرد در حوزه املاک تجاری و مسکونی، قرارداد اجاره است که به موجب آن یکی از طرفین در طول مدت زمانی مشخص، ملک دیگری را اجاره نموده و با پرداخت اجاره‌بها از منافع آن استفاده می‌نماید.

برای آشنایی بیشتر با نکاتی در زمینه ملکی، مطلب این نکات مهم را در مورد قرارداد ملکی باید بدانید را مطالعه کنید.

آیا قرارداد اجاره بدون شاهد اعتبار دارد؟

در خصوص اعتبار قرارداد اجاره بدون شاهد، باید گفت که اصولا تمامی قراردادها چه از نوع شفاهی و چه به‌صورت کتبی (اعم از عادی یا رسمی) منعقد شده باشند، ذیل آن را شاهد امضا کرده باشد یا خیر، کاملا معتبر و صحیح بوده و میان خود طرفین لازم‌الاجرا تلقی می‌شوند و می‌توان در صورت بروز اختلاف به آن استناد کرد. لکن حل اختلافات ناشی از قرارداد اجاره بدون شاهد در دادگاه دشواتر است.

شرایط انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد

بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶، الزامی در خصوص نحوه انعقاد قرارداد اجاره و موارد مذکور در اجاره‌نامه از قبیل وجود یا عدم وجود شاهد در اجاره‌نامه و غیره وجود نداشت. اما در قانون مصوب سال ۱۳۷۶، قرارداد اجاره لزوما باید توسط طرفین به‌صورت کتبی تنظیم و امضا شده و دو نفر شاهد نیز آن را امضا نمایند تا قرارداد اجاره مشمول احکام این قانون باشد.

لکن در صورت عدم وجود شاهد در اجاره‌نامه باز هم اجاره‌نامه باید شرایط خاصی داشته باشد تا قابل اجرا باشد. به طور مثال، از جمله شرایط صحت قراردادها این است که طرفین اهلیت و قصد و رضایت داشته و موضوع اجاره نیز مشخص و معین باشد. علاوه بر این هدف از انعقاد قرارداد اجاره نیز باید مشروع و عقلایی باشد. در چنین حالتی قرارداد اجاره عقد لازم بوده و طرفین باید به مفاد آن پایبند باشند. مگر اینکه یکی از طرفین آن را فسخ کرده یا هر دو با توافق هم آن را اقاله نمایند.

شاهد در قرارداد اجاره

نحوه انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد

سوالی که در این قسمت قصد داریم به آن پاسخ دهیم، این است که نحوه انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد چگونه است؟ طرفین در صورت عدم وجود شاهد در قرارداد اجاره چگونه می‌توانند قرارداد میان خود را منعقد نمایند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اجاره‌نامه بدون شاهد می‌تواند به‌صورت اجاره شفاهی بوده یا اینکه توافقات میان طرفین در یک نرم‌افزار پیام‌رسان صورت گرفته باشد که در هر حال صحیح و معتبر است.

لکن پیشنهاد می‌شود که برای تنظیم اجاره‌نامه حتما آن را مکتوب نمایید. برای تنظیم قرارداد اجاره کتبی می‌توانید به بنگاه املاک مراجعه و از نمونه اجاره‌نامه‌های دارای کد رهگیری و هولوگرام استفاده نمایید. همچنین می‌توانید توافقات انجام شده را بر روی یک برگه عادی نیز نوشته و ذیل آن را امضا کنید.

نحوه انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد، به این صورت است که می‌بایست ضمن مشخص کردن هر یک از متعاملین و مشخصات هویتی آن‌ها موضوع قرارداد اجاره و مشخصات آن، تاریخ عقد، تعهدات طرفین در خصوص پرداخت اجاره‌بها و غیره به‌صورت دقیق، ضمن آن ذکر شده باشد. ذیل آن توسط خود طرفین، امضا گردد. در این حالت‌ها اجاره‌نامه عادی است و می‌توان به استناد آن در دادگاه دعاوی مربوطه را پیگیری نمود. اگر به مطالبی پیرامون طلاق و مهریه علاقه دارید، به مطلب در این طلاق‌ها مهریه پرداخت نمی‌شود مراجعه کنید.

آثار انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد

همانطور که اشاره شد قرارداد اجاره بدون شاهد نیز به لحاظ قانونی کاملا معتبر است. طرفین باید به آن عمل نمایند. در غیراین‌صورت طرف مقابل می‌تواند با مراجعه به دادگاه طبق قانون مدنی، اقدام به حل و فصل اختلافات ایجاد شده، مثلا در خصوص پرداخت اجاره‌بها در قرارداد اجاره نماید. اما سوال این است که آثار انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اصلی‌ترین و مهم‌ترین اثر انعقاد قرارداد اجاره بدون شاهد این است که بر اساس ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب در سال ۱۳۷۶ قرارداد تنظیم شده مشمول این قانون نخواهد بود. به همین دلیل دریافت حکم تخلیه مستاجر برای موجر عملا با مشکلات و دشواری‌هایی همراه خواهد شد.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا دولت از اموال متوفی ارث می‌برد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …