هشدار، علائم زیاده‌روی در مصرف نمک را جدی بگیرید

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمک غذا را خوش‌طعم می‌کند و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد. یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ این چاشنی پرمصرف سدیم است که فعالیت‌های بدن را تنظیم می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به سکته‌ مغزی، بیماری قلبی و پرفشاری خون منجر ‌شود.
علائم زیاده روی در مصرف نمک

اکثر مردم در طول روز مقدار زیادی سدیم دریافت می‌کنند که برای سلامتی مضر است. بهتر است مصرف سدیم خود را در حد ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز نگه دارید که معادل یک قاشق چای‌خوری نمک است. اینکه بخواهید بر اساس این اعداد و ارقام مقدار سدیم و نمک مصرفی خود را محاسبه کنید، سخت است. به جای این کار بهتر است علائم زیاده روی در مصرف نمک را بشناسید. با مجله دلتا همراه باشید.

مدام از نفخ شکایت می‌کنید

نفخ، تورم و سفتی معده یکی از رایج‌ترین عوارض کوتاه‌مدت زیاده‌روی در مصرف نمک است. چراکه نمک باعث حفظ مایعات و انباشته شدن آن‌ها در بدن می‌شود. مصرف مایعات کافی همه چیز، از جمله سدیم اضافی، را از بدن خارج می‌کند. برای درمان نفخ می‌توانید آب مصرف کنید، پیاده‌روی کنید یا چای با لیمو بنوشید.

فشار خون‌تان بالاتر از حد طبیعی است

فشار خون‌تان بالاتر از حد طبیعی است

سن، ژنتیک، استرس، وزن بدن و میزان فعالیت بدنی روزانه همگی روی فشار خون تاثیر دارند، با این حال نمی‌توان از نقش غذاهای مملو از نمک در افزایش فشار خون غافل شد. نمک اضافی به بدن اجازه نمی‌دهد که به‌راحتی از شر مایعاتی که به آن‌ها نیاز ندارد، خلاص شود. درنتیجه، فشار خون بالا می‌رود.

پف‌آلود به نظر می‌رسید

از علائم زیاده روی در مصرف نمک می‌توان به تورم صورت، دست‌ها، پاها و مچ پاها اشاره کرد. اگر خیلی پف‌آلود به نظر می‌رسید یا در لباس‌هایتان احساس راحتی نمی‌کنید، به میزان نمکی که می‌خورید نگاهی بیندازید.

همیشه خیلی تشنه هستید

تشنگی شدید می‌تواند یکی از علائم زیاده روی در مصرف نمک باشد. وقتی سطح سدیم در خون بالا می‌رود، به‌دلیل افزایش غلظت خون فعالیت مغز و کلیه‌ها بیشتر می‌شود تا تعادل به حالت طبیعی برگردد. برای مثال، هورمون آنتی دیورتیک ترشح می‌شود تا با کاهش حجم ادرار به رقیق شدن خون کمک کند. به‌علاوه، سینگال‌های عصبی برای تقویت حس تشنگی فعال می‌شوند. تشنگی به شما اعلام می‌کند که برای آبرسانی مجدد به سلول‌های خود باید آب بنوشید.

چاق شدن از علائم زیاده روی در مصرف نمک

اگر به‌دلیل زیاده‌روی در مصرف نمک آب در بدن انباشته شود، ممکن است وزن اضافه کنید. اگر در طول روز وزن‌تان ۹۰۰ گرم افزایش یافت یا در یک هفته بیش ۱۸۰۰ گرم وزن اضافه کردید، به غذاهای مصرفی خود در چند روز گذشته فکر کنید و سعی کنید با تغییراتی که در رژیم غذایی خود ایجاد می‌کنید، میزان مصرف نمک را کاهش دهید. اگر به دنبال کاهش وزن هستید مطلب با ۳ حرکت از شر چربی شکم و ران پا خلاص شوید را از دست ندهید.

چاق شدن از علائم زیاده روی در مصرف نمک

از سرویس بهداشتی زیاد استفاده می‌کنید

نمک روی سطح مایعات بدن تاثیر می‌گذارد و به‌دلیل تشنگی شدید شما را وادار به مصرف مقدار زیادی آب می‌کند. به همین دلیل، بعد از رفع تشنگی ممکن است بدن بخواهد با افزایش تولید ادرار به دفع نمک اضافی کمک کند.

بیشتر اوقات سردرد دارید

اگر زیاده‌روی در مصرف سدیم دفع ادرار را افزایش دهد، باعث کم آبی بدن می‌شود. وقتی بدن آب زیادی از دست می‌دهد، مغز منقبض می‌شود که این وضعیت شما را دچار سردرد می‌کند. اگر سردرد دارید، مقدار زیادی آب ساده بنوشید تا ببینید که آیا برطرف می‌شود یا خیر.

زیاده‌روی در مصرف نمک

احساس ضعف می‌کنید

وقتی سدیم زیادی در خون شما وجود دارد، آب از سلول‌ها خارج می‌شود تا خون و مایعات بدن را رقیق کند. درنتیجه، ممکن است نسبت به حالت معمول احساس ضعف بیشتری داشته باشید.

معده‌‌تان شما را آزار می‌دهد

چنانچه زیاده‌روی در مصرف نمک باعث کم آبی بدن شود، معده‌ شما آن را احساس خواهد کرد. از‌ این‌رو، ممکن است دچار اسهال یا حالت تهوع شوید. اگر ناراحتی معده باعث آزار شما شده است، به آنچه که در چند روز گذشته خورده‌اید فکر کرده و در صورت لزوم راه‌های کاهش مصرف نمک را یاد بگیرید.

تمایل زیادی به مصرف غذاهای شور دارید

آیا نمی‌توانید از مصرف یک بسته چیپس یا یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ پرنمک صرف‌نظر کنید؟ وقتی به خوردن غذاهای شور عادت کردید، به‌تدریج میل بیشتری به مصرف آن‌ها پیدا می‌کنید.

علائم زیاده روی در مصرف نمک ، تمایل به مصرف غذای شور

پیشنهاد مطالعه: مطلب روش‌های درمان سکسکه که شما را نجات می‌دهد را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۰:۲۶ ق٫ظ

  2. حجت یوسفی ازکنگاور

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    مطالب خیلی جالب است بیشتر از جاذبه های ایران بنویسید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

      ممنونیم از حضور شما دوست عزیز. ضمن اینکه بیشتر مطالب گردشگری مجله در حال حاضر مربوط به نقاط دیدنی ایران می‌شه.🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…