در این طلاق‌ها مهریه پرداخت نمی‌شود

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی‌که زن و مردی از هم طلاق می‌گیرند، دادگاه باید در حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش تکلیف اموری همچون حضانت فرزندان،‌ نفقه و مهریه را تعیین کند.
 راه های طلاق دادن بدون مهریه

از آن جهت که معمولا مبالغ بالایی تحت عنوان مهریه حین عقد ازدواج تعیین شده و در صورت عدم پرداخت مهر، ممکن است شوهر به ضمانت‌های اجرای جلب دچار گردد، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب از دلتامگ به راه های طلاق دادن بدون مهریه می‌پردازیم.

راه های طلاق دادن بدون مهریه

در خصوص راه‌های طلاق دادن بدون مهریه، ابتدا باید به یک نکته مهم اشاره نماییم و آن هم این است که در صورتی که عقد نکاح به‌صورت صحیح و قانونی منعقد شده باشد، اساسا در همه حالات زن حق مطالبه مهریه خود را دارد. بر خلاف این تصور که شرط مطالبه مهریه انجام تکالیف زناشویی توسط زن بوده، نه تنها تمکین شرط مطالبه مهر نیست، بلکه درصورتی‌که زن ناشزه شده، بیمار بوده یا حتی به همسرش خیانت کند، باز هم می‌تواند مهریه خود را بگیرد. راه فراری برای عدم پرداخت مهریه نیست.

بنابراین در یک حالت کلی باید گفت که راه‌های طلاق دادن زن بدون مهریه، این است که یا خود زوجه قبلا اقدام به بخشیدن مهریه به شوهر نموده و ذمه شوهر را از پرداخت مهریه بری کرده باشد. دومین مورد آن‌که حین طلاق توافقی یا طلاق خلع با شوهر توافق نماید که از مهریه خود صرف‌نظر می‌کند. سپس حق طلاق را به دست بیاورد.

همچنین درصورتی‌که شوهر استطاعت مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار خود را تقدیم دادگاه نماید. قاضی با ملاحظه وضعیت مالی وی اقدام به قسط‌بندی مهریه می‌کند. این مورد علاوه بر حالتی است که مهریه زن، عندالاستطاعه است. در این مهریه مرد بابت پرداخت بدهی زن در حد توانایی مالی خود مسئول است.

البته علاوه بر راه‌های گفته شده شرایطی هم در قانون مدنی پیش‌بینی شده است که به موجب آن‌ها طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه، در برخی امور خاص و جزئی امکان‌پذیر است. همچنین حداقل میزان مهریه‌ای که به زن تعلق می‌گیرد، کمتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  با معایب خرید خانه قولنامه‌ای آشنا شوید

دریافت مهریه

شرایط طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه

  • یکی از شرایط طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه، این است که عقد نکاح منعقده میان طرفین بنا به دلایلی باطل باشد و اصلا رابطه زوجیتی میان طرفین منعقد نشده باشد تا زن بتواند مهریه خود را مطالبه نماید.
  • یکی دیگر از شرایط طلاق دادن بدون مهریه این است که عقد ازدواج قبل از رابطه زناشویی، بنا به جهات قانونی فسخ شود. از جهاتی فسخ نکاح هم مثل طلاق منجر به انحلال نکاح می‌شود. فسخ نکاح در این حالت سبب می‌شود که زن استحقاق دریافت مهریه نداشته باشد. البته اگر علت فسخ ازدواج عنن یا ناتوانی جنسی مرد باشد زن استحقاق نصف مهر را دارد.
  • از دیگر شرایط طلاق دادن زن بدون مهریه ، آن است که زوجه قبل از طلاق اقدام به بخشیدن مهریه خود به مرد کرده باشد.
  • در شرایطی هم که زن و شوهر حین عقد نکاح اقدام به تعیین مهریه نکرده باشد سپس زوجه قبل از تعیین مهریه فوت کند. همچنین رابطه زناشویی هم میان طرفین شکل نگرفته باشد، مرد الزامی به پرداخت مهریه به ورثه زوجه نخواهد داشت. هر چند که در این شرایط طلاق دادن زن بدون مهریه نیز موضوعیت نداشته و فرار از پرداخت مهریه نیز محسوب نمی‌شود.

یک نظر

  1. ناشناس

    9 آذر 1402 در 9:52 ق.ظ

    بسیار آموزنده و مفید ارائه شده تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …