خطرناک‌ترین غار ایران در قعر قزوین

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قزوین یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان غار قلعه کرد است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد دما دارد.
غار قلعه کرد در قزوین

شهر قزوین یکی از استان‌های نزدیک به تهران است که با توجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که در خود دارد گزینه بسیار عالی برای سفرهای یک الی دو روزه تهرانی‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم تا درباره غار قلعه کرد در قزوین صحبت کنیم. این غار جزو غارهای خطرناک ایران به شمار می‌رود و به هیچ عنوان آن را برای کسانی که تجربه غارنوردی ندارند پیشنهاد نمی‌کنیم.

علت خطرناک بودن غار قلعه کرد در قزوین

علت اینکه می‌گوییم این غار خطرناک است شروع معلق آن بوده و اینکه شما باید ابتدا از دهانه غار عبور کنید و از ارتفاع ۱۲ متری غار فرود بیایید. پس از آن تالاری بزرگ نمایان می‌شود که دارای چکیده‌ها و چکنده‌های مسحورکننده و شعبه‌ها و دالان‌های فراوان است.

به هیچ عنوان نباید بدون آموزش‌های لازم غارنوردی و تجهیزات لازم سراغ این غار رفت. ضمنا در مسیرهای مشخص شده حرکت کنید و چیزی در داخل غار به جا نگذارید و به غیر از عکس چیزی از داخل غار به بیرون نیاورید.

دهانه غار قلعه کرد

قدمت غار قلعه کرد

عمر این غار برابر با ۴ میلیون سال است و طبق برآوردهای زمین‌شناسان قدمت این غار به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد.

مدت زمان لازم برای بازدید از غار قلعه کرد در قزوین حدود ۵ ساعت است و برای رفت و برگشت خود بنابر زمان‌بندی خودتان برنامه‌ریزی کنید. ورود به این غار به دلیل ورودی بزرگ آن، کار ساده‌ای نیست.

ورودی غار

ورودی غار دهانه‌ای به ابعاد ۲۱ متر عرض و ۵ متر طول دارد که با امتداد در راهرویی کوچک به طول ۲۰ متر به پرتگاهی ۱۲ متری ختم خواهد شد. غارشناسان به این پرتگاه «چاه» می‌گویند. همین پدیده زمین‌شناسی اولین مانع عبور از طبیعت وحشی این غار است که بازدیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند. این پرتگاه دقیقا در سقف تالاری بزرگ به وسعت حدود هزار متر مربع قرار دارد. بعد از فرود آمدن از این چاه، برنامه آغاز خواهد شد.

غار قلعه کرد

مسیر اصلی غار قلعه کرد

چاه ۱۲ متری که در ابتدای مسیر ورودی این غار وجود دارد سبب شده تا این جاذبه طبیعی از تخریب قاچاقچیان اشیای تاریخی و مخربان طبیعت در امان بماند. اگرچه باز هم در میانه راه آثار تخریب و شکسته شدن چکیده‌های طبیعی در این غار به چشم می‌آید. ورودی این غار پر از چاله‌هایی دست‌کند و عمیق است که جویندگان گنج در این اثر طبیعی بر جای گذاشته‌اند. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، مطلب بلندترین آبشار مازندران کجاست؟ را بخوانید.

دسترسی به غار

به منظور دسترسی به غار قلعه کرد در قزوین می‌بایست به سمت دهستان حصار در شهر آبگرم بروید که در جاده قزوین – همدان قرار دارد. از شهر آبگرم باید به سمت روستای حصار و برج‌های تاریخ خرقان بروید که جاده‌ای جداگانه دارد. بعد از گذشتن از روستای علی‌آباد در سمت چپ جاده، مسیری فرعی می‌بینید که به سمت روستای قلعه کرد می‌رود. دهانه این غار آن‌قدر بزرگ است که با بیرون آمدن از روستا، دهانه غار را خواهید دید.

غار قلعه کرد در قزوین

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری، مطلب دوست‌داشتنی‌ترین مردم در اروپا را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۲۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…