با چند راهکار خانگی جوش‌های خود را نابود کنید

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جوش صورت و آکنه به‌عنوان مشکل یا دغدغه‌ای در زندگی بیش از ۸۵ درصد آدم‌ها وجود دارند. بیشتر افراد در طول زندگی خود در مقطعی از زمان با جوش‌های ناخوانده مواجه می‌شوند. جوش زدن اصلا اتفاق جالبی نیست و با حجم عظیمی از دلهره و ناراحتی همراه است.
راهکارهای خانگی برای درمان جوش‌

به وجود آمدن جوش و آکنه روی پوست، همه ما را ناراحت می‌کند و از آن بدتر، ناتوانی در خلاص شدن از دست آن‌ها است. درمان‌های قدیمی و معمول هم گاهی‌اوقات، افاقه نمی‌کنند و باعث خشک شدن و آزردگی پوست می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال روش‌های طبیعی درمان سریع جوش صورت باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع راهکارهای خانگی برای درمان جوش‌ می‌پردازیم.

راهکارهای خانگی برای درمان جوش‌

 درمان سریع جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای، روغنی است از درخت مِلالوکا آلتِرنیفولیا (Melaleuca alternifolia) که در استرالیا می‌روید. این روغن خواص ضدمیکروبی دارد و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. استافیلوکوک اپیدرمیدیس و کوتی‌باکتریوم دو نوع جوش رایجی هستند که روی پوست صورت ایجاد می‌شوند و به کمک روغن چای به خوبی می‌توان به مقابله با آن‌ها پرداخت. در یک پژوهش که روی دو گروه از افراد صورت گرفت، مشخص شد اثرگذاری ژِل روغن درخت چای پنج درصد (منظور از ژل ۵ درصد، این است که غلظت روغن چای به کار رفته در این ژل ۵ درصد کل محتویات ژل روغن است) در از بین بردن جای جوش تقریبا چهار برابر دارونماست. ضمن اینکه در کاهش شدت آکنه‌های پوستی هم شِش برابر دارونما اثرگذار است.

در مطالعه و پژوهشی دیگر، مشخص شد که اثرگذاری مصرف ژلی حاوی پنج درصد روغن درخت چای مشابه مصرف لوسیون بنزوئیل پروکسایدِ پنج درصد است. این ماده به عنوان یکی از داروهای رایج برای درمان آکنه و جوش صورت شناخته می‌شود. روغن درخت چای عوارض کمتری هم نسبت به این دارو دارد. مثلا خشکی، حساسیت و سوزش کمتری ایجاد می‌کند. لازم است بدانید، مصرف روغن درخت چای به طور مستقیم روی پوست، باعث قرمزی و حساسیت می‌شود. چون این ماده بسیار قوی است. به همین خاطر، بهتر است آن را با آب یا روغن‌های گیاهی رقیق کنید.

شیوه استفاده از روغن درخت چای برای رفع آکنه

  • یک واحد از روغن درخت چای را با نُه واحد آب مخلوط کنید.
  • یک عدد گوش پاک‌کُن را درون مخلوط فرو ببرید و سپس آن را مستقیما روی جوش‌ها بکشید.
  • در صورت تمایل از مرطوب‌کننده هم استفاده کنید.
  • این حرکت را یک تا دو بار در روز تکرار کنید.

درمان خانگی جوش صورت

درمان جوش با چای سبز

چای سبز خواص فراوانی دارد. یکی از مزایای چای سبز، درمان سریع جوش صورت است. وجود تانین و زردینه در این چای باعث شده دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی باشد. علاوه بر این‌ها، وجود آنتی‌اکسیدان اپی‌گالوکتشین گالات در آن به کاهش التهاب و ترشحات چربی از غدد چربی می‌انجامد. در نتیجه مانع از به وجود آمدن جوش‌های کوتی‌باکتریومی می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف عصاره چای سبز، دو تا سه درصد به کاهش چربی و جوش صورت کمک می‌کند.

محصولات متنوع حاوی چای سبز برای درمان سریع جوش صورت وجود دارند اما به‌راحتی و بدون صرف هزینه می‌توانید این ترکیب را در منزل هم آماده کنید.

شیوه استفاده از چای سبز برای درمان جوش

  • برگ چای سبز را به مدت سه تا چهار دقیقه در آب جوش دم کنید.
  • بگذارید تا چای سرد شود.
  • چای را با گوش‌پاک‌کن یا یک اسپری روی پوست قرار بدهید.
  • اجازه بدهید که چای به مدت ۱۰ دقیقه یا در طول شب روی پوست‌تان بماند. سپس آن را با آب بشویید.
  • این کار را یک تا دو بار در طول روز انجام بدهید. می‌توانید چای سبز را تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

درمان کردن جوش

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب رنگ موی مناسب پوست شما را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…