با این ۵ روش از سنگ کیسه صفرا پیشگیری کنید

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سنگ کیسه صفرا از ذرات کلسترول، رسوب کلسیم و دیگر مواد که در صفرا هستند، تشکیل می‌شود.
روش های جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

اندازه، شکل، ترکیب، تراکم و شدت علائم سنگ‌های کیسه صفرا متفاوت هستند. در بیشتر مواقع، سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که کلسترول، کلسیم و سایر ذرات به یکدیگر متصل‌شده و در کیسه صفرا باعث درد و مشکلات دیگری مانند سوء هاضمه می‌شود. معمولا، کیسه صفرا تنها مواد مایع را ذخیره می‌کند و تا زمانی که مواد جامد در آن تشکیل نشود، علائم جدی نمایان نمی‌شود. روش های جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا را در مجله دلتا بخوانید.

روش های جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا با حفظ تناسب اندام

مطالعات نشان می‌دهند که چاقی و اضافه وزن، خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. به خصوص که سطح کلسترول موجود در کبد افراد چاق بالاتر از افراد عادی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، التهاب و تورم کیسه صفرا در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود، به خصوص اگر مقادیر چربی دور کمر این افراد بیش‌تر باشد.

اجتناب از کاهش وزن سریع و رژیم‌های غذایی نامناسب

اگرچه که چاقی یک عامل خطر بزرگ‌تر برای تشکیل سنگ‌های صفراوی است، اما کاهش وزن سریع نیز می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیت و مشکلات دیگر شود و خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را بیشتر کند. تحقیقات نشان می‌دهند، کاهش وزن بیش از ۱.۵ کیلوگرم در هر هفته، موجب افزایش خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌شود.

سنگ کیسه صفرا

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا با رعایت رژیم غذایی ضد التهابی

رژیم غذایی هر فردی به طور چشمگیری می‌تواند سلامت کبد و کیسه صفرا را تحت تاثیر قرار دهد. در رژیم غذایی ضد التهابی، غذاهای پر استروژن جایی ندارند و به این ترتیب به کنترل سطح استروژن بدن کمک می‌کنند.

در رژیم غذایی ضد التهابی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف غذاهای با فیبر بالا، مانند انواع سبزیجات، میوه، آجیل / دانه‌ها، حبوبات و میزان متعادلی حبوبات و غلات بدون گلوتن
  • دوری از مصرف فراورده‌های غذایی؛ زیرا این مواد غذایی معمولا کم فیبر بوده و سرشار از قند، مواد مصنوعی و ترکیبات التهابی هستند.
  • مصرف چغندر، کنگر فرنگی و سبزی؛ این مواد غذایی بهترین سبزیجات برای حمایت از سلامت دستگاه گوارش و بهبود جریان صفرا هستند و باعث تجزیه چربی می‌شوند.
  • مصرف روغن‌های سالم و با هضم آسان مانند روغن ماهی، روغن نارگیل و روغن زیتون که به عملکرد مناسب کبد و کیسه صفرا کمک می‌کنند و اسیدهای چرب با طول زنجیر متوسط دارند که به راحتی در بدن هضم می‌شوند. دانه‌هایی مانند کتان، چیا، کنف و تخم کدو نیز برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مفید هستند زیرا آن‌ها به آسانی هضم می‌شوند و در عین حال التهاب را کاهش می‌دهند.
  • اضافه کردن محصولات تازه و سبزیجات بیشتر، محصولات حیوانی آلی و غذاهای غنی از پتاسیم مانند آووکادو، سبزی‌های برگ‌دار، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین و موز به رژیم غذایی.

فعالیت بدنی بیشتر برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

افرادی که فعال‌تر هستند، در برابر تشکیل سنگ کلیه ایمن‌تر هستند. فعالیت بدنی نه تنها مزایای زیادی برای حفظ تناسب اندام دارد، بلکه فعالیت بدنی به حفظ سلامت عمومی نیز کمک کرده و یکی از مهم‌ترین مزایای آن در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا است. توصیه کلی برای اکثر افراد بالغ این است که روزانه ۶۰-۳۰ دقیقه ورزش کنند تا به مزایای ورزش برای سلامت عمومی دست یابند.

پرهیز از مصرف قرص‌های ضد بارداری و داروهای غیر ضروری

قرص‌های ضد بارداری و برخی از داروهای هورمونی موجب افزایش ذخیره استروژن بدن می‌شوند که بر تولید و ذخیره‌سازی کلسترول تاثیر می‌گذارد. علاوه بر عوارض متعدد قرص‌های ضد بارداری، در یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است، محققان دریافتند، خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند به طور معناداری بیشتر از افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند. برای پرهیز از مسمومیت توسط مکمل‌ها مطلب روزانه چقدر ویتامین C مصرف کنیم؟ را از دست ندهید.

درد شکم

پیشنهاد مطالعه: مطلب کدام مواد غذایی باعث سردرد می شوند؟ را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۵۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  4. حسین صاحبی

    ۷ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما دوست عزیز در مجله ما🌹

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

  6. رشیدی

    ۶ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

    عالی بودر

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۴۰ ب٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما در مجله ما دوست عزیز🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…