هنگام خواب باید جوراب بپوشیم یا نه؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با جوراب خوابیدن ممکن است کمک کند سریع‌تر به خواب بروید؛ چراکه تنظیم دما یک بخش ضروری از چرخه خواب به‌شمار می‌آید.
خواب

خواب بخش مهمی از زندگی همه ما است. جز این انسان‌ها حدود یک سوم از شبانه‌روز را صرف خوابیدن می‌کنند. خواب برای عملکرد طبیعی مغز و بدن ضروری است. بزرگسالان معمولا به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. خواب ناکافی می‌تواند بر تمرکز حافظه و خلق و خو تاثیر منفی بگذارد. کمبود مزمن خواب نیز می‌تواند خطر بیماری قلبی، افسردگی و چاقی را افزایش دهد. با جوراب خوابیدن شاید برای افرادی که مشکل بی‌خوابی دارند یا نمی‌توانند خوب بخوابند، ترفند مناسبی باشد. به این دسته از افراد پیشنهاد می‌کنیم اول این مطلب را تا انتها بخوانند و بعد با جوراب خوابیدن را امتحان کنند.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید عجیب و غریب به نظر برسد اما با جوراب خوابیدن ممکن است کمک کند سریع‌تر به خواب بروید؛ چراکه تنظیم دما یک بخش ضروری از چرخه خواب به‌شمار می‌آید.

بزرگسالانی که با جوراب‌های گرم و نرم یا حتی معمولی به رختخواب رفته‌اند، سریع‌تر به خواب فرو می‌روند. علت این است که درجه حرارت بدن در طول شب کاهش می‌یابد و تا ۴ صبح به پایین‌ترین درجه می‌رسد. گرم شدن پا‌ها و دست‌ها موجب می‌شود رگ‌های خونی منبسط شوند. به این حالت پاسخ وازودیلیشن می‌گویند. در این حالت گرما از طریق پوست آزاد می‌شود و به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند. این حالت به نوبه خود یک پیام به مغز ارسال می‌کند که زمان خواب است. پوست گرم موجب می‌شود بدن با سرعت بیشتری به خواب رود.

دما

خواب و دمای بدن

دمای بدن انسان تحت‌تأثیر ساعت زیستی قرار می‌گیرد که همان ریتم شبانه نامیده می‌شود. ریتم شبانه‌روزی زمان خواب را کنترل می‌کند و شب‌ها به فرد احساس خواب‌آلودگی و صبح‌ها احساس بیداری می‌دهد. دمای بدن به‌تدریج در طول روز افزایش می‌یابد و اواخر بعد از ظهر، وقتی مردم بیشتر احساس هوشیاری می‌کنند به اوج خود می‌رسد. سپس دمای بدن در طول شب کاهش می‌یابد و فرد احساس خواب آلودگی می‌کند.

هنگامی که فردی می‌خوابد، درجه حرارت بدن او ۱ تا ۲ درجه کاهش می‌یابد. زیرا بدن تلاش می‌کند انرژیش را برای کار‌های دیگری حفظ کند. به دلیل به خواب رفتن بدن در دمای پایین است که معمولا پیشنهاد می‌شود دمای اتاق خواب خود را خنک نگه دارید؛ یعنی دمایی بین ۱۵ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد.

کاهش علائم رینود

پوشیدن جوراب در خواب به پیشگیری از علائم بیماری رینود کمک کند. سرد بودن بیش از حد دست‌ها و پا‌ها می‌توانند نشانه‌ای از بیماری رینود باشند. رینود یک بیماری است که عروق خونی را در پوست تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حملات معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس سردی یا استرس می‌کند.

طی حمله‌های رینود جریان خون در دست و پا کاهش می‌یابد و در انگشتان دست و پا احساس سردی و بی‌حسی پدید می‌آید. همچنین ممکن است رنگ ناخن‌ها به سفید یا آبی تغییر کند. افراد مبتلا به حمله رینود باید در مراحل اول با پزشک صحبت کنند. استفاده از جوراب در رختخواب می‌تواند باعث کاهش علائم و همچنین گرم ماندن در طول روز شود.

آب گرم

جایگزین‌های جوراب

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در خواب جوراب بپوشید یا آن را تحمل کنید، راه حل‌های جایگزین دیگری نیز هست.

* یک بطری آب گرم هم پاها را گرم می‌کند و ممکن است بتواند به اندازه پوشیدن جوراب در خواب مؤثر باشد.

* قرار دادن پا‌ها در آب گرم پیش از خواب

* یک بطری یا کیسه آب گرم نزدیک پاهایتان قرار دهید.

* وقت خواب، روی پاهایتان پتو بیندازید.

* یک یا دو ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…