شهر زیرزمینی کاریز کیش ، ۱۰۰۰۰ متر زیر دریا

۸
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاریزِ کیش، که با نام شهر زیر زمینی معروف شده است با وسعت 10000 متر در عمق 16 متری در زیر زمین بنا شده است. با سقفی پوشیده شده از صدف و مرجانهایی به عمرِ 270 میلیون سال که در برخی قسمتها قدمت این مرجانها به 570 میلیون سال نیز می رسد.
شاخ 1 شهر زیرزمینی کاریز کیش ، 10000 متر زیر دریا

سفر به جزیره کیش در هر زمانی از سال برای گردشگران جذابیت دارد. تابستان و زمستان هم ندارد. با آن طبیعت منحصر به فرد و تفریحات متنوع. جالب است بدانید که این مروارید خلیجِ فارس غیر از پاساژ گردی‎ ها و تفریحات آبی، مناطق گردشگری‎ زیبایی را نیز در خود جای داده است. از تفریحات آدرنالین دار بگیرید تا آثار تاریخی و بناهای دیدنی. یکی از این مناطق دیدنی کاریز کیش است. شهری زیر زمینی که باید حتماً در لیست جاذبه های گردشگری تان نوشته شود.

شهر زیر زمینی کیش

امروز با صفحه گردشگری مان سری به این شهر زیرزمینی زده ایم که اتفاقاً یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی کیش است. شبکه ای از قنات ها که به این نام معروف شده و فقط ۱۴ متر از سطح زمین پایین تر است. با مجله دلتا بمانید.

کاریز چیست؟

کاریز، تشکیل شده از یک دهانه روباز و یک مجرای تونل مانند زیرزمینی و چندین چاه عمودی که این مجرا یا تونل زیر زمینی را با سطح زمین مرتبط می‌سازد، بخش‌ های مختلفی دارد و خود چاه‌ ها عامل تهویه هوای قنات نیز هستند. در حقیقت ایران را می‌توان اولین کشوری دانست که این چرخه‌ پر کاربرد را به وجود آورد. سازه ای که آب را بدون صرف هزینه و تنها با کمک گرفتن از نیروی ثقل زمین به مکان درست هدایت می کرد.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

کاریز کیش مقصد گردشگری

کاریز کیش که با نام شهر زیر زمینی کیش هم معروف شده، به وسعت ۱۰۰۰۰ متر در عمق ۱۴ تا ۱۶ متری زیر زمین، قرار گرفته است. ویژگی منحصر به فردی دارد، سقفی پوشیده از صدف و مرجان‎ هایی به عمرِ ۲۷۰ میلیون سال که در برخی قسمت‎ ها قدمت این مرجان ‎ها به ۵۷۰ میلیون سال نیز می‎رسد.

در واقع همانطور که گفته شد این شهر زیر زمینی مجموعه‎ ای از قنات‎ هایی است که با شبکه ‎ای از مسیر های اصلیِ هدایت آب شیرین، مورد استفاده قرار می‎گرفته است. (کاریز معادلِ کلمه قنات در زبانِ عربی است.) و تنها قناتی در جهان است که سقف آن با مرجان پوشیده شده.

دمای هوای خنک این کاریز در تمام فصول سال تغییر نمی‎کند. یک جریان آب شیرین نیز از کنار گردشگران در حین بازدید می‌گذرد. دمای هوای خنک و گذر آب، این مکان را به یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری در کل خلیج همیشه فارس بدل کرده است.

  • آدرس شهر زیرزمینی کاریز کیش

    این جاذبه گردشگری را می‌توانید در بلوار میرمهنا، بین میدان المپیک و میدان فارور بیابید.

  • ساعت کاری کاریز کیش

    همه روز های هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب می‌توانیم این شهر زیر زمینی را ببینیم.

تونل های زیر زمینی مرجانی

فسیل هایی در دل مرجان‎ ها

دیدن لایه ‎های هفت متری مرجانی در سقف این کاریز اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‎کند. مرجان‎ هایی که فقط می‎توانید در زیر دریاها و اقیانوس ها، آن ها را ببینید. اما کاریز کیش به راحتی این زیبایی ‎های بی‎ بدیل را مقابل چشمان شما قرار داده است.

بدنِ این مرجان ‎ها که زمانی در بسترِ دریا جای داشتند مملو از صدف‎ ها و فسیل آبزیانی است که بیش از میلیون ها سال قدمت دارند؛ و شما به وضوح می‎توانید هنگام بازدید، با نگاهی به سقف آن ها را مشاهده کنید.

موزه و بازار صنایع دستیِ زیر زمینی

داخل دالان ‎های کاریز کیش، بازار صنایع دستی ای برپا شده است، که می‎توانید از آثار دستی و هنرمندانه‎ این مرز و بوم یادگاری‎ هایی برای خود و دوستان‎تان تهیه کنید. همچنین در بخشی از این کاریز موزه ‎ای قرار دارد که در آنجا فسیل‎ هایی از جانوران همراه شناسنامه و مشخصات‎ آن ها، نگهداری می‎شود وَ مهمتر از همه این که شناسنامه کاملی از تاریخچه خلیج فارس را مشاهده خواهید کرد که بر نام بلند خلیج ایرانی همیشه فارس صحه می‎گذارد.

صنایع دستی قنات

امکانات توریستی کاریز کیش

گذشته از جاذبه دیدنی و گردشگری این کاریز، امکانات دیگری نیز به این مجموعه اضافه شده است. مانند عکاسخانه که اجازه می‌دهد خاطره این روز زیبا را در این مکان دیدنی برای خود ثبت کنید. همچنین می‎توانید بر دست و بدن خود نقش ‎هایی زیبا از حنا بزنید که خاص مردمان جنوب کشورمان است. همچنین رستوران و کافه‎ای نیز برای گردشگران تعبیه شده است.

تاریخچه مختصر

قنات کیش در حدود ۲۰ سال پیش رو به تخریب بود و در معرض نابودی قرار داشت. در سال ۱۳۷۸ سرنوشت کاریز کیش به دست یکی از ایرانیانی که پس از سال‌ها از آلمان بازگشته بود تغییر کرد. مهندس حاجی حسینی با تحقیق روی این سازه به آن علاقه‌ مند شد و تصمیم به بازسازی آن گرفت. او در همان سال مرمت و بازسازی کاریز را با حفظ اصالت بنا شروع کرد و به یک شهر زیرزمینی با بخش‌ های مختلف توریستی تبدیل شد.

ساعت کاری کاریز کیش

۸ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۹ دی ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    کیش جزیره مرجان ها کاریز بسیار زیبا ودیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۹ دی ۱۳۹۸ در ۶:۰۳ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۲:۱۵ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  3. بردیا

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    بسیار زیبا و جذاب

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  4. یوسفی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…