شامی با لوبیا سفید، غذای مقوی و مفید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این شامی از ترکیب نخود، لوبیا سفید و لپه درست شده است که طعم بسیار خوبی دارد و می‌توانید برای مهمانی‌ها و مراسم مختلف آن را درست کنید.

شامی با لوبیا سفید یکی از شامی‌های بسیار خوشمزه و ساده است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. می‌توانید مواد را در مقادیر بالاتر تهیه و در فریزر نگهداری کنید و هر بار که هوس یک شامی خوشمزه کردید مواد را از فریزر خارج و با اضافه کردن تخم‌مرغ سرخ کنید. شما می‌توانید این شامی خوشمزه را به همراه نان تازه و دورچین دلخواه خود سرو کنید. با دلتامگ همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شامی با لوبیا سفید

  • لپه ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید ۱۲۵ گرم
  • نخود ۱۲۵ گرم
  • گوشت ۵۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

شامی با لوبیا سفید

طرز تهیه شامی با لوبیا سفید

مرحله اول

ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس و چندین بار آب آن را عوض کنید تا علاوه بر گرفتن نفخ حبوبات راحت‌تر نیز بپزد. دقت کنید اگر زمان کافی برای خیس کردن حبوبات ندارید، می‌توانید یک خیار را از وسط به دو نیم کنید و چند ساعت روی حبوبات قرار دهید تا نفخ آن را بگیرد.

مرحله دوم

در ادامه باید حبوبات را با مقدار کافی آب که روی آن ها را بپوشاند، بپزید. کف روی حبوبات را بگیرید. کمی نمک و زردچوبه هم می‌توانید بریزید یا از زودپز برای سریع‌تر شدن کار‌ها استفاده کنید. وقتی حبوبات کاملا پختند، از صافی رد کنید. وقتی خنک شد با کمک گوشتکوب دستی یا برقی حبوبات را خوب له کنید تا پوره شود.

مطلب پیشنهادی:  کثیف‌ترین وسیله آشپزخانه را با ۲ روش تمیز کنید

مرحله دوم

در ادامه باید پیاز را پوست بگیرید و رنده یا خلالی کنید و تفت دهید. بعد گوشت را با کمی ادویه تفت دهید تا خوب سرخ شود. سپس روی گوشت آب جوش بریزید تا بپزد. گوشت را بعد از پخت ریش ریش کنید و بعد از خنک شدن با کمک گوشتکوب یا چرخ گوشت خوب میکس کنید تا منسجم و پوره شود. می‌توانید به همان صورت ریش ریش بگذارید بماند تا طعم گوشت بیشتر احساس شود.

مرحله چهارم

حالا باید گوشت ریش ریش را به همراه حبوبات پوره‌شده خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. تخم مرغ و نمک و ادویه اضافه کنید و مواد را ورز دهید و نیم ساعت داخل یخچال بگذارید. داخل تابه روغن بریزید تا داغ شود. بعد شامی را با دست گرد کنید. وسط آن را سوراخ کنید تا خوب سرخ و پوک شود.

نکات کلیدی در تهیه شامی با لوبیا سفید

  • اگر مواد شامی خیلی خشک بود چند قاشق از آب گوشت پخته‌شده روی مواد بریزید.
  • مواد را باید ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید.
  • می‌توانید تخم‌مرغ اضافه نکنید و مواد را در فریزر نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

دسر زعفرانی ؛ دسر ساده پذیرایی

دسر زعفرانی یکی از انواع دسر ایرانی است که طعم خوبی دارد. مواد این دسر ساده همیشه در دسترس…