هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شما بیشتر خودتان را با چه‌کسی مقایسه می‌کنید؟ اگر پاسخ این سؤال را نمی‌دانید، به آخرین باری فکر کنید که در رسانه‌های اجتماعی‌ می‌گشتید.
مقایسه کردن خودمان با دیگران

قدمت مقایسه کردن خود با دیگران به‌اندازه قدمت بشر است و انسان از وقتی خود را شناخته شروع به مقایسه کردن خود با دیگران کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی مقایسه کردن خودمان با دیگران می‌پردازیم.

مقایسه کردن خودمان با دیگران

اگر دست از این کار بردارید، از زندگی‌تان رضایت بیشتری خواهید داشت؛ اما چطور می‌توانیم در حالی که با تصاویر شاد و خندان افراد در رسانه‌های اجتماعی مواجه هستیم دست از مقایسه کردن خود با دیگران برداریم؟ در ادامه، به پنج گامی که باید در این راه بردارید اشاره می‌کنیم.

میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید

وقتی دائم برای اعتباربخشی به خود و زندگی‌تان به‌ بیرون نگاه می‌کنید، به‌راحتی در تله مقایسه اجتماعی می‌افتید. اگر می‌خواهید کمتر خودتان را با دیگران مقایسه کنید، زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید. تصاویری که در آنجا می‌بینید اغلب به‌دقت طراحی شده‌اند تا لحظاتی بی‌عیب در زندگی آشفته دیگران را نشان دهند. اما باور کنید این عکس‌ها هیچ ارتباطی با زندگی‌های واقعی این افراد ندارند.

مقایسه کردن خودمان با دیگران

تغییر تمرکز بیرونی به تمرکز درونی از راهکارهای رفع مقایسه کردن خودمان با دیگران

برگرداندن نگاهتان از بیرون به درون کار آسانی نیست، اما ارزش امتحان‌کردن را دارد. باید خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا فقط خودتان می‌توانید به خودتان اعتبار ببخشید. ممکن است این کار کم‌ارزش به نظر برسد، اما بسیار مؤثر است. برای اینکه حال بهتری داشته باشید به مطلب آیا همیشه باید حالمان خوب باشد؟ سر بزنید.

مقایسه کردن خود با دیگران را انگیزه‌ای برای پیشرفت بدانید

تقلای انسان برای خواستن چیزی که متعلق به دیگران است وقت هدردادن است مگر اینکه چیزی که در دیگران می‌بیند و می‌خواهد واقعا ارزشمند باشد. چه‌کسی را بیشتر از همه تحسین می‌کنید؟ چه نوع مقایسه‌ای می‌تواند به‌واقع برای شما مفید باشد؟ به‌عنوان مثال، آیا افرادی را می‌شناسید که فوق‌العاده مهربان و باگذشت‌ هستند؟ آیا کسانی را می‌شناسید که با خوبی‌شان واقعا اثر مثبتی در دنیا می‌گذارند؟ به‌جای اینکه با افتادن در تله مقایسه بیهوده وقت‌تان را تلف کنید، با مقایسه کردن خود با افراد مثبت اندیش و الهام‌بخش سعی کنید خودتان را به آن‌ها شبیه کنید و فرد بهتری در زندگی‌تان باشید.

یافتن منبع محکمی از الهام از راهکارهای رفع مقایسه کردن خودمان با دیگران

اشکالی ندارد یک یا دو نفر به‌عنوان منبع الهام در زندگی‌تان باشند. این مسئله می‌تواند تا حدودی هدایت بیرونی در زندگی‌تان ایجاد کند. نیازی نیست این افراد افرادی مشهور باشند، بلکه ممکن است این منبع الهام مربی یوگا، دوستی خوب، یکی از همکارانتان یا فردی باشد که در مسیری مشابه شما گام برمی‌دارد. وقتی احساس ناامیدبودن می‌کنید یا مسیرتان را گم کرده‌اید و ممکن است دوباره در تله مقایسه بیفتید، می‌توانید از این افراد الهام بگیرید.

شکرگزار باشید تا در تله مقایسه نیفتید

اگر خود را متعهد کنید که عمیقا برای چیزهایی خوبی که در زندگی‌تان وجود دارند خوش‌حال باشید و آن‌ها را هر روز به خودتان یادآوری کنید، کمتر احتمال دارد در دام مقایسه گرفتار شوید. هروقت کسی یا چیزی می‌خواهد شما را دوباره به تله مقایسه بیندازد، فورا آن چیزهای خوب را به خودتان یادآوری کنید.

مقایسه کردن خودمان با دیگران

پیشنهاد مطالعه: مطلب در یک چشم به هم زدن حالتان را خوب کنید  را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۶:۳۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…