مالیات بر عایدی مسکن چه کسانی را هدف گرفته؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برآیند نظرات کارشناسان از طرح مالیات بر عایدی مسکن این است که این طرح نباید اثر منفی در ساخت‌وساز بگذارد، اما می‌تواند برای معاملات غیرمصرفی، مفید باشد.
مالیات بر عایدی مسکن

هدف از طرح مالیات بر عایدی مسکن ورود ۲.۵ میلیون خانه خالی به بازار مصرف و کوتاه کردن دست سوداگران از بازار مسکن اعلام می‌شود. با این حال کارشناسان می‌گویند نباید مانند سال ۶۶ بی‌گدار به آب زد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از  ایسنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کمیسیون اقتصادی مجلس آن را تأیید و به کمیته مالیاتی فرستاده موافقان و مخالفانی دارد که نظر هرکدام در نوع خود منطقی به نظر می‌رسد. نمایندگان پیشنهاد دهنده در گام نخست قصد دارند مالیات بر عایدی سرمایه را برای بخش مسکن و سپس خودرو و سکه وضع کنند.

عزم کمیسیون اقتصادی مجلس برای اجرای مالیات مسکن

مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن پس از حدود یک سال بحث و بررسی بین موافقان و مخالفان، ظاهراً با اراده کمیسیون اقتصادی مجلس به سمت اجرا نزدیک می‌شود. موافقان این پیشنهاد که غالب آنها را نمایندگان تشکیل می‌دهند می‌گویند که مالیات به کاهش سوداگری و کاهش قیمت مسکن منجر می‌شود.

مالیات مسکن

بر اساس آمار ارائه شده توسط یکی از نمایندگان مجلس بین سال ۸۵ تا ۹۵ بالغ بر ۶۶ درصدمعاملات مسکن از نوع سوداگری بوده؛ در حالی که این رقم در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ حدود ۲۰ درصد بوده است. نمایندگان مجلس معتقدند: یکی از دلایل رشد پی در پی قیمت مسکن به معاملات غیرمصرفی مربوط می‌شود.

مخالفان چه می‌گویند؟

در مقابل اما مخالفان مالیات مسکن که معدود نمایندگان مجلس هم در بین آنها دیده می‌شوند،می گویند: حدود ۸۰ درصد مسکن کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، حال اگر سیاست‌های مالیاتی سخت‌گیرانه در این حوزه اعمال شود، به طور حتم سازندگان انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهند داشت.

گروه سوم از کارشناسان هم با کلیت طرح مالیات بر عایدی مسکن موافقند اما می‌گویند که در شرایط رکود، کارایی نخواهد داشت؛ مثل دوره‌ای که هم‌اکنون در آن قرار داریم.

بخش خصوصی البته چندان تمایلی به این نوع مالیات ندارد. دبیر کانون انبوه‌سازان می‌گوید که همین حالا هم مالیات بر گُرده تولیدکنندگان قرار دارد. فرشید پورحاجت معتقد است که، هر نوع فشار مالیاتی منجر به فرار بیش از پیش سرمایه‌ها خواهد شد.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با اشاره به شهر دوبی و ارائه مشوق‌های مالیاتی به سرمایه گذاران در بخش مسکن می‌گوید: زمانی که در شهر دوبی، ساختمان‌سازی آغاز شد، دولت مالیات این حوزه را پایین آورد تا سرمایه‌گذاران ترغیب شوند. ولی ما طی سال‌های اخیر برای بخش مسکن که مولد و پیشران اقتصاد محسوب می‌شود مالیات‌های سنگین وضع کرده‌ایم که نتیجه‌ی آن به فرار سرمایه از این حوزه منجر شده است.

به گفته مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن ، به دلیل تورم غیرقابل پیش‌بینی در کشور، محاسبات مربوط به عایدی سرمایه‌گذاران از مسکن دشوار شده و به جای مالیات، بهتر است فضای کسب و کار در بخش ساختمان را فراهم کنیم.

آخرین وضعیت مالیات بر عایدی مسکن

بنا بر این گزارش، طرح مالیات بر خانه‌های خالی ابتدا در کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مطرح شد که کمیسیون عمران با آن مخالفت کرد و کمیسیون اقتصادی نیز با جامع‌تر کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک را در نظر گرفت که البته کمیسیون بعد از جمع‌بندی گزارش خود را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…