کم‌ ترین میزان پیش‌ قسط مهریه چه قدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با طرح دعوی اعسار توسط مرد، در برابر خواسته همسرش به پرداخت مهریه و پذیرفته شدن این خواسته، دادگاه به زوج این اذن را داده که مهریه همسرش را به صورت یک‌جا پرداخت نکند.

از سوالات پر تکراری که از ما پرسیده می‌شود، آن است که شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه چگونه است؟ حداقل پیش قسط مهریه چقدر است؟ مراحل و زمان تقسیط یا قسطی کردن مهریه چگونه است؟ در این مطلب از دلتامگ به موضوع کم‌ ترین میزان پیش‌ قسط مهریه می‌پردازیم.

تقسیط مهریه (قسطی کردن مهریه)

تقسیط مهریه به معنای آن است که مهریه زن تبدیل به اقساط می‌شود. میزان این اقساط نیز بر اساس اینکه توانایی مالی مرد چقدر است و هزینه‌های زندگی‌ خود و خانواده‌اش و همچنین میزان درآمدی که در ماه دارد تعیین خواهد شد. به بیان بهتر میزان اقساط مهریه باید به میزانی تعیین گردد که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

مهریه از جمله حقوق قانونی زن است. به عبارت دیگر مالی است که در زمان عقد زوج متعهد به پرداخت آن می‌شود که این مال می‌تواند به صورت پول نقد، سکه، طلا، اموال منقول و غیرمنقول باشد.
بنابراین یکی از مسائلی که پس از جدایی زوجین از یکدیگر جزو دغدغه اصلی آنان تبدیل شده است بحث مهریه و نحوه پرداخت آن است.

علت تقسیط مهریه

گاهی ممکن است زوج توانایی پرداخت مهریه به صورت یک جا را نداشته باشد. دراین‌صورت ناچار به تقسیط مهریه می‌شود. دراین‌صورت زوج می‌تواند گاهی به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهربه که اصطلاحاً اعسار از پرداخت مهریه نامیده می‌شود از دادگاه تقاضای قسط‌بندی مهریه کند تا بتواند طی قسط‌های معینی مهریه را به زوجه بپردازد.

اما توجه کنید که در قوانین مرتبط با مهریه و نحوه تقسیط مهریه، هیچگونه میزان و ملاکی برای اقساط مهریه معین نشده است. بلکه اختیار تعیین آن کاملا به قاضی رسیدگی‌کننده پرونده محول شده است. به عبارت دیگر این قاضی است که با توجه به مهریه و میزان آن، شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه، نحوه قسط‌بندی مهریه و میزان پیش قسط مهریه را تعیین می‌نماید.

مطلب پیشنهادی:  ثبت سند ملکی چه شرایطی دارد؟

قسط بندی کردن مهریه

کم‌‌ترین میزان پیش‌ قسط مهریه

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شود در مورد مهریه و به ویژه نحوه قسط‌بندی مهریه و پیش قسط مهریه است.

  • در قوانین مرتبط با مهریه و اعسار میزانی برای قسط و اقساط مهریه مشخص نشده است. حتی ملاکی هم برای آن ارائه نشده است. تماما اختیار تعیین آن به قاضی رسیدگی‌کننده محول شده است.
  • قاضی با توجه به مهریه و میزان آن، شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه پیش پرداخت اقساط را تعیین می‌کند.
  • مبلغ اقساط برای همه یکسان نیست. در هر پرونده‌ای و در هر شعبه‌ای قاضی دادگاه خانواده به صورت موردی و مجزا و با توجه به میزان درآمد زوج و استعلام اموال و دارایی‌های وی تصمیم‌گیری می‌نمایند.
  • در صورت عدم توانایی مالی در پرداخت یک جای مهریه تا ۱۱۰ عدد سکه زوج دادخواست اعسار خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و استعلام اموال، دارایی‌ها و معاملات خود را از تاریخ دادخواست مهریه تا یک سال قبل و با معرفی ۲ شاهد به دادگاه ارائه می‌دهد.
  • بدیهی است که در رابطه با رای اعسار از پرداخت مهریه ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدیدنظر استان امکان تجدیدنظرخواهی و اعتراض وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…