تماشای آثار باستانی در هفت تپه خوزستان

2
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تپه باستانی هفت تپه محل پیشین شهر کبناک است؛ یکی از شهرهای باستانی از تمدن عیلام که هنوز بسیاری از رازهای آن نهفته باقی مانده‌اند.
محوطه باستانی هفت تپه

با توجه به مطالعات تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی، یکی از مناطق باستانی ایران، استان خوزستان است. برخی از جاهای دیدنی خوزستان، نظیر جندی شاپور و زیگورات چغازنبیل نیز گواهی بر این ادعا هستند. محوطه باستانی هفت تپه نیز یکی دیگر از محوطه‌های باستانی خوزستان است که یادآور شکوه تمدن ایران در این منطقه است. با دلتامگ همراه باشید تا این سایت باستانی اعجاب‌انگیز را بهتر بشناسید.

کشف محوطه باستانی هفت تپه

در جریان راه‌سازی مربوط به شرکت نیشکر هفت‌تپه، بقایای طاقی آجری به‌همراه قسمتی از یک دیوار خشتی نمایان شد. همین مسئله باعث شروع عملیات حفاری در منطقه‌ هفت‌تپه شد. این حفاری که در سال ۱۳۴۴ شروع شده بود، در مرحله‌ اول خودش تا سال ۱۳۵۷ طول کشید.

از نظر تعداد و حجم اکتشافات از حفاری‌های نادر در کشور محسوب می‌شود. در نهایت، فراوانی اکتشافات در هفت‌تپه مسئولان وقت را به فکر ساخت موزه‌ای در همین محوطه انداخت. این موزه و محوطه امروزه به‌عنوان یکی از دیدنی‌های استان خوزستان، میزبان گردشگران است.

حفاری‌های جدید محوطه باستانی هفت تپه

در نزدیکی بقایای کاخ در این شهر، شواهدی دال بر وقوع قتل عام پیدا شده است. بقایایی از چند صد قربانی که هر یک بالای سر دیگری دفن شده‌اند. هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. همچنین کارگاه ساخت الواح گلی در این منطقه کشف شد که توسعه‌ هنر و صنایع دستی را در امپراتوری باستانی عیلامیان نشان می‌دهد.

حفاری‌های جدید محوطه باستانی هفت تپه

قدمت هفت تپه

از نظر باستان‌شناسان، محوطه باستانی هفت تپه در واقع شهر تاریخی کبناک است. کبناک از شهرهای تمدن عیلامیان به شمار می‌رود. وجود آرامگاهی متعلق به یکی از پادشاهان عیلامی، عمده دلیل ارتباط این منطقه‌ مسکونی با تمدن عیلامیان است.

آرامگاه محوطه باستانی هفت تپه

محل دفن تبتی اهر و ملکه‌اش، معبدی خصوصی دارای سالن، ایوان و حیاط بوده است که به‌وسیله‌ راهرویی به آرامگاهی عمومی، در بیرون بنا متصل می‌شد. طاق این آرامگاه اولین طاق ضربی ساخته شده در ایران باستان به شمار می‌رود و به عقیده‌ مورخین از ابداعات معماران عیلامی است.

مطلب پیشنهادی:  خواص منیزیم در لاغری چیست؟

موزه هفت‌ تپه

اشیای زیادی در محوطه باستانی هفت‌ تپه کشف شده‌اند که اکثر آن‌ها در موزه این محوطه نگهداری می‌شوند. اگر دلتان می‌خواهد که این اشیا را ببینید باید یک بلیط از موزه تهیه کنید. این اشیا شامل:

  • گل‌نوشته و کتیبه‌های سنگی به خط میخی و زبان اکدی (از زبان‌های رایج بین آشوریان و بابلیان در دوران باستان)
  • مهرهای سنگی و گلی به‌همراه اثرمهرها
  • ظروف سفالی مانند کوزه‌های کف‌گرد و نوک‌تیز، ساغرهای پایه‌دار، خمره‌ها و غیره.
  • اشیای تزیینی مانند گردنبندهایی از جنس سنگ‌های نیمه‌قیمتی همچون عقیق و سنگ سلیمان؛ دکمه‌های تزیینی با اشکال دایره و چهارگوش از جنس استخوان؛ پلاک‌های منقوش از جنس مفرغ یا قیر طبیعی و… می‌شوند.

تمدن ایلامیان

نکات بازدید از محوطه باستانی هفت تپه

به خاطر بسپارید بازدید از این محوطه برای عموم آزاد است و هرکسی می‌تواند به دیدن آنجا برود؛ اما باید در نظر داشته باشید که ساعات بازدید از این محوطه محدود است. معمولا از 8:30 صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر می‌توانید به بازدید از محوطه باستانی هفت تپه بروید؛ اما برای اطمینان بیشتر، پیش از اقدام برای بازدید، با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوش تماس بگیرید. این محوطه تنها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خوزستان است که در سفر به این استان حتما باید به دیدن آن بروید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    21 بهمن 1402 در 4:13 ب.ظ

    ممنون ازمعرفی آثارتاریخی

    پاسخ

  2. ناشناس

    5 اسفند 1402 در 0:41 ق.ظ

    خیلی جالبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…