این عادت‌ها آرام آرام شما را می‌کشند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر کدام از ما عادت‌های سالم و ناسالمی داریم که از انجام آن‌ها لذت می‌بریم. فهرستی از چهار عادت روزانه را در این مطلب می‌خوانید که اگر جلوی آن‌ها را نگیرید به تدریج کشنده خواهند شد.

عادت‌ها مثل شمشیر دولبه هستند. عادت‌های سالم می‌توانند ذهن و مسیر کلی زندگی ما را به سمت بهتر شدن ببرند. عادت‌های سالم عمیقا سودمند و متحول‌کننده هستند در حالی که عادت‌های ناسالم به سلامت و طول عمر ما آسیب می‌رسانند. بدتر از همه اینکه ممکن است ما بدون این‌که متوجه خطرناک بودن عادت‌های ناسالم باشیم، هر روز درگیر انجام آن‌ها باشیم. دلتامگ در این مطلب، فهرستی از چهار عادت روزانه خطرناک که می‌توانند کشنده باشند را جمع آوری کرده است.

عادت خوب نخوابیدن

کیفیت بد خواب و محرومیت مزمن از خواب می‌تواند به شکل فاجعه‌باری روی سلامت فیزیکی و عصبی ما اثر بگذارد. مطالعات متعدد نشان داده است که افراد میانسالی که هر شب ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابند ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. دانشمندان نیز خواب ناکافی را با فهرستی اجمالی از بیماری‌ها نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، افسردگی و اضطراب مرتبط دانسته‌اند. اگر زندگی طولانی توام با سلامتی اولویت شماست، از یک شب خواب خوب و کافی غافل نشوید!

خوب نخوابیدن

ورزش نکردن یکی از چهار عادت روزانه خطرناک

چشم پوشیدن از مزایای تمرینات قلبی‌عروقی و قدرتی آسان نیست؛ با وجود این میلیون‌ها انسان در سراسر جهان سبک زندگی بی‌تحرکشان را تغییر نمی‌دهند، سبکی که به آهستگی جان آن‌ها را خواهد گرفت. ورزش نکردن احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

فعالیت‌های قلبی‌عروقی مانند دوچرخه‌سواری، آهسته دویدن و شنا تاثیر زیادی در پیشگیری از چنین بیماری‌هایی دارد. ورزش‌های استقامتی مانند وزنه‌برداری هم مزایای خاص خودشان را دارند. طبق مطالعات جدید، یک ساعت ورزش استقامتی در هفته ۱۵ درصد خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد و علاوه بر این، به کاهش خطر آسیب‌های جدی به ویژه در سنین بالاتر کمک می‌کند. ورزش بنیاد زندگی سالم و عاری ماندن از آسیب در سنین بالاتر است، پس تحرک را حتما در برنامه‌ زندگی‌تان بگنجانید!

مطلب پیشنهادی:  از نظر روانشناسان بهترین سن ازدواج کدام است؟

محافظت نکردن از پوست در برابر نور خورشید

لذت بردن از کمی نور خورشید در فصول گرم‌تر سال هیچ ایرادی ندارد. نور خورشید برای تنظیم عملکردهای متعدد بدن از جمله ریتم شبانه‌روزی، سطوح انرژی و جذب ویتامین D بسیار مهم است. با وجود این، افراط در هر کاری بد است و در خصوص قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، عواقب می‌تواند کشنده باشد.

یکی از رایج‌ترین دلایل سرطان سلول سنگفرشی و ملانوما قرارگیری بیش از حد در معرض اشعه‌ UV آفتاب است. در کانادا به تنهایی، هر ساله حدود ۸۰ هزار نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و ۸۰ تا ۹۰ درصد این موارد سرطانی با اشعه‌ UV ارتباط دارند.

راه‌حل این مشکل ساده است: کرم ضدآفتاب. استفاده‌ منظم از ضدآفتاب به طور قابل ملاحظه‌ای نرخ سرطان را کاهش می‌دهد. یک کرم ضدآفتاب طیف گسترده (محافظ در برابر پرتو UVA و UVB) با SPF حداقل ۳۰ پوست شما را سالم، جوان و عاری از سرطان نگه می‌دارد.

سیگار الکترونیکی (یا ویپ)

آخرین گزینه از فهرست عادات مخرب شاید واضح به نظر برسد، اما نرخ مصرف سالانه‌ آن رو به افزایش است. سال ۲۰۱۱، شمار جهانی مصرف‌کنندگان ویپ از ۷ میلیون به ۴۱ میلیون در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت. اگرچه ویپ به اندازه‌ سیگار خطرناک نیست، افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن ریوی و آسم در بین مصرف کنندگان مکرر ویپ گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

چگونه با افسردگی مهاجرت مقابله کنیم؟

در دنیای امروز مواجهه با چالش های روحی و روانی مانند افسردگی یکی از مسائل مهم و پیچیده برا…