آیا مردان می‌توانند به همسر خود نفقه ندهند؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نفقه زن و فرزندان، از جمله حقوق مالی آن‌ها است که باید، توسط مسئول پرداخت نفقه که در خصوص زن، شوهر او و در خصوص فرزندان، در اغلب موارد، پدر آن‌ها است، پرداخت گردد، در غیر این‌صورت فرد با ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن و فرزند، روبه‌رو خواهد شد.
شرایط پرداخت نکردن نفقه به همسر

با توجه به اینکه قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی جرم ترک انفاق را پیش‌بینی نموده و مجازات حبس را برای آن در نظر گرفته است، سوالی که اغلب مردان در حوزه نفقه برایشان ایجاد می‌گردد این است که آیا مردان می‌توانند نفقه ندهند و شرایط عدم پرداخت نفقه زن و فرزند چیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط پرداخت نکردن نفقه به همسر می‌پردازیم.

نفقه

نفقه یعنی پرداخت نیازهای متعارف زوجه مانند خوراک، پوشاک، مسکن و هر آنچه در عرف برای گذران زندگی نیاز دارد که از جانب زوج باید پرداخت شود. به طور کلی میزان و مقداری معین برای هزینه زندگی هر شخص به صورت کمی مشخص نشده است.

پرداخت نفقه زن طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ایران تصویب شده است. ولی با وجود سفارش فراوان در قانون ایران، مواردی نیز وجود دارد که مرد را از پرداخت هزینه معاف می‌کند.

شرایط پرداخت نکردن نفقه به همسر

یکی از مهم‌ترین موارد عدم پرداخت نفقه توسط زوج بر اساس ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی مشروعیت پیدا می‌کند. این قانون می‌گوید اگر زن نسبت به ادای وظایف زناشویی در قبال همسر خود کوتاهی کند نمی‌تواند نفقه دریافت کند. انجام ندادن وظایف زن در قانون با عنوان عدم تمکین شناخته شده است.

شرایط عدم پرداخت نفقه به زن

موارد عدم پرداخت نفقه

  • امتناع از روابط زناشویی توسط زوجه که اگر بدون دلیل باشد طبق قانون می‌تواند حکم عدم تمکین زن را صادر نماید. البته مواردی مانند بیماری یا عذر شرعی و درخواست‌هایی که موجب آسیب به سلامت زن شود در این مورد صادق نیست. بنابراین مصداق عدم تمکین محسوب نمی‌شود.
  • مورد دیگری که مهر تایید بر عدم تمکین زن و در نهایت عدم پرداخت نفقه خواهد زد امتناع زوجه از سکونت در خانه شوهر است. طبق قانون، زن باید در منزلی که شوهر برای زندگی مشترک تهیه کرده است زندگی کند. البته در این مورد نیز استثنا وجود دارد مانند اینکه حضور زن در محلی که شوهر در نظر گرفته باعث آسیب به وی شود یا اینکه در شرایط ضمن عقد حق مسکن به خانم واگذار شده باشد که در این شرایط قابل استناد نخواهد بود.
  • ترک منزل توسط زن بدون اذن شوهر نیز از موارد عدم تمکین و عدم پرداخت نفقه است. در واقع ترک منزل مشترک توسط زن حتی به قصد منزل پدر و مادر باید به اذن شوهر باشد. مگر در مواردی خاص مانند مسافرت برای واجبات شرعی.
  • شاغل بودن زن درصورتی‌که شغل وی متناسب با شئونات اسلامی نباشد و خللی در روابط زناشویی به وجود آورد. همچنین بروز رفتارهای غیر اخلاقی در پی شغل انتخابی نیز می‌تواند باعث صدور حکم نشوز برای وی شود.

پرداخت نفقه به زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این موارد مهم در مورد ازدواج و مهریه را مردان باید بدانند را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. فرامرز

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۰۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۵۰ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      ممنونیم از حضور ارزشمند شما🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …