راه‌های پیشگیری و درمان مسمومیت با شوینده‌ ها

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بخار و گازهای ناشی از ترکیب پاک‌کننده‌های مختلف بسیار سمی و خفه‌کننده است.
درمان

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل روی می‌دهند، بر لزوم ایمن‌سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت‌ها و درمان فوری آن تاکید کرد.

مسمومیت

به گزارش مجله دلتا  به نقل از ایسنا، یسنا بهمنش با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از شوینده‌ها گفت: باید توجه داشت استفاده نابه‌جا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطراتی جبران‌ناپذیر بر سلامتی وارد کند. همیشه هنگام استفاده از فراورده‌های شیمیایی و شوینده‌ها ابتدا در نور کافی، برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید. استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی می‌تواند خطرناک باشد.

وی نسبت به ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهر نمک، مواد سفیدکننده و لک‌بر هشدار داد و گفت: بخار حاصل و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه‌کننده است. برخی افراد که از این خطر اطلاع ندارند، تصور می‌کنند ترکیب مواد سفیدکننده و جرم‌گیر، اثر پاک‌کنندگی آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت‌ناپذیر در ریه منجر شده است. بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده، جرم‌گیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.

بهمنش استفاده از پاک‌کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت را خطرناک دانست و گفت: این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند. بنابراین هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخار های سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

ایمنی

وی در پایان برای پیشگیری از بروز مسمومیت‌ های خانگی و راه های درمان فوری آن توصیه کرد:

۱. در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید. همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای حتی در دسترس کودکان قرار نگیرد.

۲. اگر نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید یا استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

۳. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید. هرگز این فراورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید. ممکن است خدای ناکرده کودکان اشتباهی این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

۴. در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عتوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

منبع: ایسنا

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…