آیا پتوی سنگین بر کیفیت خواب تاثیر دارد؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با بررسی اثرات پتوهای سنگین، محققان دانشگاه اوپسالا سوئد دریافتند که این پتوها به طور طبیعی به افزایش تولید ملاتونین در بدن تا حدود ۳۰ درصد کمک می‌کنند.
تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد پتوهای سنگین یا پتوهای وزن‌دار ممکن است به افرادی که به دلیل بی‌خوابی، اختلال بیش فعالی و اوتیسم، دچار اختلال خواب هستند، کمک کند. نتیجه تحقیقات پیرامون تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب را در مجله دلتا بخوانید.

تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب چیست؟

اکنون، محققان دانشگاه اوپسالا شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از یک پتوی سنگین، میزان ملاتونین، هورمونی که به خوابیدن کمک می‌کند را افزایش می‌دهد. غده صنوبری مغز هورمون ملاتونین را تولید می‌کند.

بدن به طور طبیعی تولید ملاتونین را هنگامی که هوا تاریک می‌شود افزایش می‌دهد و به بدن سیگنال می‌دهد که زمان استراحت است. این هورمون همچنین کمک می‌کند تا ساعت بیولوژیکی ۲۴ ساعته بدن هماهنگ‌شده و فرد به راحتی در شب بخوابد.

مکمل‌های ملاتونین بهتر است یا پتوی سنگین؟

مکمل‌های ملاتونین بهتر است یا پتوی سنگین؟

اگرچه بدن ملاتونین طبیعی تولید می‌کند، اما افرادی که برای به خواب رفتن و به خواب ماندن دچار اختلال هستند ممکن است قبل از خواب ملاتونین مکمل مصرف کنند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مکمل‌های ملاتونین ممکن است به بروز برخی مشکلات از جمله میگرن، آسیب‌های مغزی و وزوز گوش منجر شوند.

پتوی وزن‌دار و سنگین پتویی است که مواد سنگین در پارچه آن دوخته‌شده است. مواد مورد استفاده در این پتوها معمولا گلوله‌ها یا مهره‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی است.

پتوهای وزن‌دار در وزن‌های مختلف موجود هستند که معمولا بین ۲ تا ۱۳ کیلوگرم متغیر است. پتوی وزن داری که یک فرد انتخاب می‌کند باید بین ۵ تا ۱۲ درصد وزن بدن خودش باشد.

«کریستین بندیکت»، نویسنده ارشد این پژوهش، گفت: «بسیاری از شرکت‌هایی که این پتوها را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که پتوهای وزن‌دار با افزایش هورمون‌های آرام کننده مانند اکسی توسین و هورمون‌های تقویت‌کننده خواب مانند ملاتونین، خواب را بهبود می‌بخشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود نداشت. از این رو، ما این مطالعه کوچک را انجام دادیم.» اگر کابوس دیدن مزاحم خواب شما می‌شود مطلب چگونه می‌توان به کابوس‌ دیدن پایان داد؟ را از دست ندهید.

آیا پتوی‌سنگین واقعا برای خواب بهتر موثر است؟

آیا پتوی‌سنگین واقعا برای خواب بهتر موثر است؟

برای این مطالعه، محققان مقدار ملاتونین، اکسی توسین و کورتیزول را در بزاق ۲۶ مرد و زن جوان پس از خواب با یک پتوی سبک یا یک پتوی سنگین معادل ۱۲ درصد وزن بدن هر فرد اندازه‌گیری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که استفاده از یک پتوی وزن‌دار، غلظت ملاتونین شرکت‌کنندگان در بزاق آن‌ها را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

محققان معتقدند تحریک فشار عمیق با پتوهای سنگین باعث کاهش تحریک نورون سمپاتیک می‌شود، به این معنی که فرد هنگام تلاش برای شروع یا حفظ خواب، برانگیختگی یا بیداری کمتری خواهد داشت. این روند می‌تواند یک عامل تشویق کننده برای ایجاد تغییر در سطوح ملاتونین باشد که در این مطالعه مشاهده شد.

تاثیر پتوی سنگین بر کیفیت خواب چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه رقم قبض آب خود را کم کنید؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اسفند ۱۴۰۱ در ۲:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۰۰ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…