چگونه رقم قبض آب خود را کم کنید؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موثرترین اقدامات برای کاهش مصرف آب قطع و وصل آب هنگام استفاده از آن در مواردی مثل مسواک زدن، شست‌وشو، حمام کردن و غیره است.
ترفندهایی برای کاهش مصرف آب

در شرایطی که منابع و ذخایر آبی کشور علائم هشدار را نشان می‌دهند، گروه‌های پرمصرف باید حداقل ۱۰ درصد و بدمصرف‌ها حداقل ۲۵ درصد از مصارف خود بکاهند تا در صورت تداوم کم آبی، کشور با معضل تامین آب رو به رو نشود، بنابراین باید تمهیدات مصرف درست را به کار گرفت. مجله دلتا در این مطلب به معرفی ترفندهایی برای کاهش مصرف آب می‌پردازد.

شیرهای آبی را که نیاز ندارید، ببندید

هرگز اجازه ندهید مصرف آب از کنترل شما خارج شود. با بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن، ۶ لیتر در دقیقه آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می‌توانید در زمان شستن دست، فشار آب را کم کنید. لازم است شیرهایی که نشتی دارند را نیز تعمیر کنید. شاید قابل‌باور نباشد، اما با این راهکار از هدررفت ۶۰ لیتر آب در هفته و تبدیل مستقیم آب شرب به فاضلاب، جلوگیری می‌کنید.

شیرهای آبی را که نیاز ندارید، ببندید

با مقدار آب کمتری دوش بگیرید

هر دقیقه‌ای که زیر دوش می‌گذرانید، تا ۱۷ لیتر آب مصرف می‌شود. زمان حمام کردن خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که کوتاه، مفید و کم‌مصرف باشد. زمانی‌که در حال لیف زدن و شستن خود هستید، دوش آب را ببندید. پس از اتمام این مرحله، دوباره آب را باز کنید. به کار گرفتن یک سردوش کارآمد، به شما این امکان را می‌دهد تا آب را با فشار بیشتری روی بدن خود بریزید. در نتیجه کف صابون یا شامپو، زودتر از روی سر و بدن شسته می‌شود. با این ترفند هم به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کنید و هم بهای قبض‌های آب خود را کاهش می‌دهید.

صرفه جویی در آب با دوش حمام

ماشین لباسشویی را پس از پر شدن روشن نمایید

مصرف آب و انرژی یک ماشین لباسشویی پر از لباس، نسبت به دو بار روشن کردن لباسشویی نیمه‌پر، بسیار کمتر است. رعایت همین نکته کوچک، باعث می‌شود مصرف آب و برق ماهیانه شما کاهش یابد. اگر به مطالب دانستنی علاقه‌مند هستید مطلب آیا خوابیدن با لباس بیرون ضرر دارد؟ را از دست ندهید.

زمان آبیاری باغ و باغچه خود را اصلاح کنید

برای صرفه‌جویی در مصرف آب در باغچه خود، گیاهان فضای باز را در اوایل صبح یا در پایان روز آبیاری کنید. به این ترتیب از تبخیر شدن سریع آب در زیر نور خورشید و در گرما جلوگیری خواهید کرد. در زمان آبیاری لازم نیست آب را روی درختان یا گیاهان بپاشید. بلکه فقط باید خاک را آبیاری کنید تا آب مستقیما به سمت ریشه‌ها برود.

لیوان

آب باران را ذخیره کنید

با ذخیره‌سازی آب باران، در سال تا ۵۰۰۰ لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود. شما می‌توانید با این آب گیاهان باغچه را آبیاری نمایید یا آن را برای شست‌وشوی خودرو استفاده کنید. لازم به ذکر است که آب باران برای گیاهان، بهتر از آب تصفیه شده است. به این روش هم از هدررفت آب باران جلوگیری می‌گردد و هم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب انجام می‌شود.

سیفون سرویس بهداشتی را دوزمانه کنید

سالانه سیفون سرویس بهداشتی هر خانه، هزاران بار زده می‌شود. پس اگر بتوانیم این سیستم را بهینه کنیم، منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. سیفون‌های دوزمانه مدرن، از هدررفت مقدار زیادی آب جلوگیری می‌کنند. اگر نمی‌توانید سیفون سرویس بهداشتی خود را به‌روز کنید، یک بطری آب معدنی پر در مخزن سیفون قدیمی خود قرار دهید. با این راهکار در هر بار سیفون زدن، به اندازه حجم آب داخل بطری، صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌شود.

شستن ظروف با دست، ممنوع!

اگر در خانه ماشین ظرفشویی دارید، حتما برای شستن ظروف از آن بهره بگیرید. اگر ماشین ظرفشویی شما بزرگ است، صبر کنید پر شود و بعد آن را روشن کنید. هرگز ماشین ظرفشویی نیمه‌پر را روشن نکنید. در ضمن شستن ظروف با ماشین ظرفشویی نسبت به شستن ظروف با دست، آب کمتری مصرف می‌نماید. پس برای صرفه‌جویی در مصرف آب، هرگز ظرف‌های کثیف را با دست نشویید.

ترفندهایی برای کاهش مصرف آب چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه می‌توان به کابوس‌ دیدن پایان داد؟ را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. عباس

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    جالب بود🙏🙏🙏👌👌👌

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

      سپاس.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در ۱:۳۰ ق٫ظ

    عالی تشکر از راهنمایی

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

      سپاس.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۰۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۰۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۱۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      ممنون از حضور شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در ۸:۵۷ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…