سفید چاه، گورستانی که سنگ‌های آن حرف می‌زنند

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبرستان سفید چاه در روستایی به همین نام قرار دارد. این روستا در استان مازندران، شهر بهشهر، بخش یانه‌سر واقع شده است. تمامی اهالی بهشهر این قبرستان را به خوبی می‌شناسند.
قبرستان سفید چاه

مکان‌‌های ترسناک و اسرارآمیز همیشه افراد زیادی را مشتاق‌ می‌کند، خصوصا اگر داستانی مهیج پشت آن باشد. قبرستان سفید چاه قبرستانی بسیار عجیب و مرموز در استان مازندران است. قدمت این قبرستان به هزار و دویست سال قبل می‌رسد که همین باعث شده ظاهری خاص داشته باشد. مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان در این قبرستان پوسیده نمی‌شود و تا مدت‌‌ها باقی می‌ماند. بد نیست بدانید این روایت دور از واقعیت نیست! با مجله دلتا همراه باشید.

تاریخچه قبرستان سفید چاه

مردم محلی معتقدند که مرده‌‌هایشان در این قبرستان پوسیده نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تمام روستاهای اطراف برای خاک‌سپاری عزیزان ازدست‌رفته خود به آنجا بیایند. این قبرستان در سال ۱۳۸۱ به عنوان آثار ملی به ثبت رسید و میان مردم محلی حتی شهرهای اطراف بسیار شناخته‌شده است.

گورستان سفید چاه

سنگ قبرهای قبرستان

قبرستان سفید چاه ظاهری منحصر به فرد دارد سنگ قبرهای این قبرستان اصلا شبیه قبرستان‌‌های دیگر نیست. در قسمت تاریخی این قبرستان سنگ‌‌های استفاده شده افقی نیستند و تمام سنگ‌‌ها به صورت عمودی قرار داده شدند. جنسیت افراد با شیوه‌ای متفاوت نشان داده‌ می‌شود. اگر یک شانه دوسر بالای سنگی که بر روی قبر نصب شده باشد فرد دفن‌شده در قبرستان مرد بوده و اگر شانه یک سر باشد قبر متعلق به یک زن است.

چرا قبرستان سفید چاه مرموز است؟

مردم محلی باور دارند اجسادی که در این گورستان به خاک سپرده‌ می‌شوند سالم‌ می‌مانند. تحقیقات انجام‌شده روی خاک این قبرستان نشان می‌دهد که این موضوع از نظر علمی قابل اثبات است. در ترکیب این خاک مقدار زیادی آهک وجود دارد. خاک آهکی باعث تأخیر در تجزیه اجساد در این قبرستان می‌شود. همچنین در این قبرستان از سنگ‌‌های کوه‌‌های اطراف به عنوان سنگ لحد استفاده می‌شود که در دوام جسد موثر است. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران، مرداب هسل، رویایی واقعی در دل جنگل‌های چالوس را بخوانید.

سنگ های گورستان بهشهر

بهترین زمان بازدید

با توجه به اینکه این قبرستان در شهر نسبتا سرد بهشهر قرار دارد، بهترین زمان سفر به این مکان بهار و تابستان است. البته درختان پاییزی و رنگارنگ این روستا در پاییز منظره‌ای شگفت‌انگیز خلق می‌کند که همه را غرق در زیبایی و سکوت منطقه می‌کند. امکان بازدید از این قبرستان در تمام روزهای هفته وجود دارد و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. در طول روز که هوا روشن است در قبرستان باشید تا به خوبی نقش‌‌های سنگ قبرها را مشاهده کنید. رفتن به این مکان فقط به بازدید از سنگ قبرها محدود نمی‌شود لذت‌بردن از آب و هوای مازندران و عکاسی در طبیعت زیبای آن، سفر شما را تکمیل می‌کند.

قبرستان سفید چاه

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری ۱۰ شهر دیدنی جهان که حتما باید ببینید را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…