در این ۳ حالت مهریه زن نصف می‌شود

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه، یکی از پر حاشیه‌ترین مباحث مربوط به انواع ازدواج اعم از ازدواج موقت و ازدواج دائم و طلاق است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم.

متاسفانه بسیاری از درگیری‌ها و پرونده‌های دادگاه‌های خانواده مربوط به مهریه است. افراد و خانواده‌های زیادی به دلیل عدم توافق بر سر میزان مهریه یا نحوه پرداخت آن با یکدیگر به مشکل می‌خورند. بسیاری از خانم‌ها در طلاق توافقی، مهریه خود را می‌بخشند و عده زیادی هم به صورت قانونی برای گرفتن آن اقدام می‌کنند. در این مطلب از دلتامگ به موضوع حالت هایی که مهریه زن را نصف می کند می‌پردازیم.

موارد نصف شدن مهریه

طلاق قبل از رابطه زناشویی

مالکیت زن بر مهریه از زمان نزدیکی وی با مرد کامل می‌شود. طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی، اگر مردی همسر خود را قبل از نزدیکی و رابطه زناشویی طلاق دهد، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. نکته مهم آن است که اگر مردی کل مهریه را پرداخت کرده باشد در این شرایط می‌تواند نصف آن را پس بگیرد.

نصف شدن مهریه زن

بذل تمام مدت در عقد موقت

طبق این ماده در نکاح موقت زمانی که مرد قبل از رابطه زناشویی تمام مدت نکاح را ببخشد، فقط نصف مهریه را باید به زوجه بپردازد. بر اساس این ماده، در صورتی که مرد در عقد موقت یا صیغه قبل از وقوع رابطه زناشویی تمام مدت صیغه را به زن ببخشد یا بذل مدت کند، باید نصف مهریه را به زن بدهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا به زن دارای اختلالات روانی مهریه تعلق می‌گیرد؟

 مهریه زن

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد

بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود، زن حق مهریه ندارد. مگر درصورتی‌که علت فسخ، ناتوانی جنسی مرد (عنن) باشد. دراین‌صورت، با وجود فسخ نکاح، زن می‌تواند نصف مهریه را دریافت کند.

بر این اساس، اگر زن قبل از رابطه زناشویی از ناتوانی جنسی مرد آگاه شود، می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند و در این شرایط حق دریافت نصف مهریه را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…