یک روز بدون استرس در روستای شانه‌تراش

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای شانه‌تراش در غرب مازندران، این روزها نه فقط به‌دلیل طبیعت بکر و چشم‌انداز منحصربه‌فردش بر سر زبان‌ها افتاده، بلکه نخستین روستایی است که فعالیت‌های گردشگری ارگانیک در آن شکل گرفته‌ و دنبال می‌شود.
اولین روستای ارگانیک ایران

اهالی روستا ۴ سال پیش با حمایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، انجمن روستایی تشکیل دادند تا روستای ۵۰۰ ساله شانه‌تراش را با تجربه سبک زندگی روستایی به گردشگران معرفی کنند. با دلتامگ همراه باشید تا اولین روستای ارگانیک ایران را بشناسید.

اولین روستای ارگانیک ایران

نام روستای شانه‌تراش در محله دهستان دوهزار تنکابن با نام روستای گردشگری ارگانیک پیوند خورده‌است. روستای گردشگری ارگانیک جایی است که سبک زندگی روستایی در آن رواج دارد. محیط‌ زیست، معماری، فرهنگ، هنر و زیست‌بوم روستا به شکل بومی و دست‌نخورده است و گردشگران می‌توانند سبک زندگی روستایی را تمام و کمال تجربه کنند.

خانه‌های روستایی ارگانیک

پلاک چوبی خانه‌ها به نام ساکنان است: خانه دایی رمضان، خانه عمو قاسم، خانه مشتی محمدحسین و… است. توضیح مختصری هم نوشته شده که در این خانه می‌توانید دمنوش بخورید، شیر بدوشید، نجاری کنید، محصولات کشاورزی برداشت کنید، لباس محلی بپوشید و… خلاصه اینکه گردشگران این فرصت را دارند تا به تجربه‌‌های زندگی خود، یک زندگی روستایی در کنار اهالی روستا را نیز اضافه کنند.

روستای شانه تراش

چادرشب بافی و چوب‌تراشی

اهالی در جریان تبدیل شدن شانه‌تراش به روستای گردشگری ارگانیک سراغ احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده روستا رفتند و چادرشب‌بافی دوباره رونق گرفته‌است.

رنگ‌آمیزی نیمکت‌های مسیر گردشگری، ساخت ۳۰ لانه پرنده و نصب چراغ‌های روشنایی همگون با بافت روستا از دیگر اقدامات انجام شده‌است تا روستا میزبان گردشگران باشد. تکمیل ۳مسیر گردشگری شامل گردشگری داخل روستا، گردشگری تا قله گردکوه و گردشگری کلات و همچنین ساخت سالن ورزشی در دست انجام است.

سفر ارگانیک گردشگری

شانه‌تراش، به‌عنوان روستای گردشگری ارگانیک با شعار «زندگی سالم، سفر ارگانیک» به گردشگران معرفی شده است. این روستا به‌عنوان نماد کشاورزی ارگانیک در غرب مازندران میزبان گردشگران است، اگر قصد دارید طعم زندگی روستایی در کنار ساکنان روستا را بچشید باید به این روستا سفر کنید. با تکمیل طرح‌ها و مسیرهای گردشگری در شانه‌تراش، مسافران تجربیات نابی را از سفر به روستا کسب می‌کنند؛ ضمن اینکه روستاییان هم با اقتصاد پایدار و حفظ کشاورزی، دامپروری و صنایع‌دستی به درآمدزایی می‌رسند.

مطلب پیشنهادی:  جزیره خدایان، جادویی‌ترین مکان روی زمین

نکته جالب درباره روستا این است که آب تمامی روستا از یکی از چشمه‌‎های اطراف روستا تامین می‌شود و همین باعث شده که تمام مردم از آبی گوارا و زلال استفاده کنند که به گفتخ خودشان دارای خواص دارویی و درمانی نیز هست.

جاذبه‌های روستای شانه‌تراش

بعد از پلاک خانه‌ها که به شکل عجیبی بامزه و دیدنی هستند، روستای شانه‌تراش به‌عنوان اولین روستای ارگانیک ایران دارای جاذبه‌های بسیاری است. در این روستا چشمه‌های آب معدنی وجود دارد که خیلی از گردشگران برای درمان بیماری‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند چون به گفته مردم محلی دارای خواص دارویی و درمانی هستند. همچنین چشم‌اندازهای این روستا چنان بی‌نظیر و تماشایی هستند که در کمتر جایی از ایران وجود دارند. این روستا یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که در آن می‌توانید روی ابرها قدم بگذارید.

اقامت در روستای شانه تراش

سخن پایانی

اولین روستای ارگانیک ایران یکی از زیباترین روستاهای شمال کشور است که سفر به آن یکی از متفاوت‌ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. این روستا درست در انتهای جاده دوهزار تنکابن قرار گرفته و فضایی بسیار زیبا و دل‌فریب دارد. یک شب اقامت در این روستای عجیب و شگفت‌انگیز خاطره‌ای لذت‌بخش و فراموش نشدنی برای شما خلق خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

6 مدل رنگ مو که همه خانم‌ها را شیک می‌کند

شناخت رنگ موهای شیک و امروزی به شما کمک می‌کند تا از آن‌ها استفاده کرده و برای خودتان یک ت…