در این روستا مردم با سوت با هم حرف می‌زنند

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترکیه یکی از معدود کشورهای جهان است که زبان سوت در آن وجود دارد. روش‌های مشابه ارتباطی در جزایر قناری، یونان، مکزیک و موزامبیک دیده شده است.

کوشکوی یکی از روستاهای زیبای ترکیه است که کمتر کسی از عادت عجیب و جالب ساکنان آن خبر دارد. مردم روستای کوشکوی عادت دارند از طریق سوت زدن با همدیگر صحبت کنند. صدها سال است که اهالی روستا می‌توانند واژگان ترکی را به فرکانس‌های متنوع تبدیل کرده و در مزارع خود و در مسافت‌های طولانی از آن برای مکالمه استفاده کنند. با  لتامگ همراه باشید تا روستای کوشکوی در ترکیه را بهتر بشناسید.

روستای کوشکوی در ترکیه

کوشکوی (Kuşköy) دهکده‌ای واقع در کوه‌های تماشایی پونتیک در شمال استان گیرسون ترکیه است. همان‌طور که گفتیم مردم این روستا از زبان پرنده استفاده می‌کنند. این عادت مردم کوشکوی در سال ۲۰۱۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

امروزه حدود ۱۰،۰۰۰ نفر از زبان پرنده استفاده می‌کنند اما با افزایش استفاده از تلفن‌های همراه، تعداد افرادی که با سوت حرف می‌زنند رو به کاهش است. این زبان در حال حاضر در خطر انقراض است. یکی از اهالی اینجا به نام معزز معتقد است که این میراث فرهنگی آن‌هاست. اهالی این روستا باید از آن محافظت کنند و به استفاده از آن ادامه دهند.

کوش کوی

درباره کوشکوی از زبان اهالی

معزز زبان پرنده را از شش سالگی با کار کردن در مزارع پدرش یاد گرفته است. او تلاش کرده که این زبان را به سه دختر خود آموزش دهد، با اینکه هر سه آن‌ها این زبان را متوجه می‌شوند اما فقط دختر ۱۴ ساله‌اش می‌داند چگونه با سوت حرف بزند و همچنین می‌تواند سرود ملی ترکیه را با سوت بخواند!

مطلب پیشنهادی:  پایتخت تاریخ و تمدن ایران کجاست؟

معزز می‌گوید: «ممکن است گوشی خود را گم یا خراب کنید اما تا زمانی که نفس می‌کشید می‌توانید از سوت زدن استفاده کنید و هرجایی که خواستید با خود ببرید.»

روستای کوشکوی در ترکیه

زبان سوت در ترکیه

این زبان، محققان و متخصصان بسیاری را به خود جذب می‌کند زیرا آن‌ها معتقدند که ساختارهای مغزی که زبان را پردازش می‌کنند به اندازه تصورات ما ثابت نیستند. این عقیده دیرینه وجود دارد که تفسیر زبان بیشتر در نیمکره چپ مغز رخ می‌دهد و ملودی، ریتم و آواز در سمت راست. اما مطالعه‌ متخصصان نشان می‌دهد که زبان سوت در هر دو نیمکره پردازش می‌شود.

جاذبه گردشگری

از سال ۱۹۹۷، در روستای کوشکوی، فستیوال سالانه زبان، فرهنگ و هنر برگزار می‌شود که در آن مردم دور هم جمع می‌شوند و به تمرین و رقابت در سوت زدن می‌پردازند. در این روستا هتل و اقامتگاهی وجود ندارد اما مردم آن در حال بازسازی یک مدرسه قدیمی برای میزبانی از گردشگران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…