کدام شروط را هرگز نباید هنگام ازدواج انتخاب کنید؟

۶
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، هر یک از زن و مرد می‌توانند شروطی را که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد را در سند ازدواج درج کنند مگر برخی از شروط را.
شروطی که ازدواج را باطل می کند

زمانی‌که زن و مردی قصد دارند به عقد ازدواج یکدیگر در آیند، به لحاظ عرفی برخی از شروط ضمن عقد تحت عنوان شروط دوازده‌گانه مندرج در سند ازدواج را طی حضور در دفترخانه برای بستن عقد نکاح امضا می‌کنند. با این حال خود آن‌ها نیز این امکان را دارند تا با نگارش برخی از شروط خاص مواردی را نیز به آن‌ها اضافه کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شروطی که ازدواج را باطل می کند می‌پردازیم.

 شروطی که ازدواج را باطل می‌کند

همان‌گونه که زن و مرد ممکن است شروط صحیحی را مشخص کنند تا طرف مقابل در صورت توافق به آن پایبند باشد، این امکان وجود دارد که گاهی شروط درج‌شده ضمن عقد نکاح به دلایلی باطل باشد. شروط باطل ضمن عقد نکاح خود به دو گونه هستند:

  • برخی از شروط ضمن عقد باطل تاثیری در اصل نکاح ندارند و فقط خود شرط باطل است.

  •  در مقابل، برخی از شروط ضمن عقد نکاح باطل‌کننده اصل عقد ازدواج نیز هستند که توجه به این شروط باطل ضمن عقد نکاح حائز اهمیت فراوان است.

 شروط باطل کننده ازدواج

شروطی که باطل هستند ولی باعث باطل شدن عقد ازدواج نمی‌شوند

  • شرطی که انجام آن غیر مقدور باشد: مثلا اگر ضمن عقد نکاح شرط شود که شوهر، مرده‌ای را زنده کند یا یک زبان خارجی را ظرف یک روز به‌طور کامل فرا گیرد. این شرط غیر مقدور، باطل است ولی عقد نکاح را باطل نمی‌کند .
  •  یکی دیگر از این شروط، شرطی که در آن نفع و فایده‌ای نباشد: مثلا شرط شود که یکی از زوجین فاصله بین دو استان را با پای پیاده طی کند. در این‌صورت نیز شرط باطل است ولی عقد نکاح صحیح است.
  •  شرطی که نامشروع باشد: مثل این‌که زن با شوهر خود شرط کند که کاملا در معاشرت‌های خود آزاد بوده یا این‌که ریاست خانواده با زن باشد. به دلیل این‌که این شروط مخالف شرع و قانون مدنی هستند می‌توان قائل به این مطلب شد که شروط مذکور نامشروع بوده و باطل هستند.

شروطی که عقد ازدواج را باطل می‌کنند

علاوه‌بر شروطی که ذکر شدند، برخی از شروط باطل ضمن عقد نکاح هستند که به صحت عقد نکاح خلل وارد می‌کنند و سبب باطل شدن عقد ازدواج خواهند شد.

 به عنوان مثال در صورتی‌که در عقد ازدواج شرط شود که زن یا شوهر وظایف زوجیت خود را در مقابل یکدیگر انجام نداده و تمکین خاص یا رابطه زوجیت میان آن‌ها پدید نیاید. این شروط باعث باطل شدن عقد ازدواج می‌شوند.

شروط ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. fhyrd mkf

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …